تمام اطلاعاتی که در اینترنت از ما جمعآوری میشود
زوميت/ آيا ميدانيد بهمحض باز کردن مرورگر اينترنت و شروع وبگردي چه اطلاعاتي از شما در اختيار وبسايتها قرار ميگيرد؟ در صورتي که از روشهاي محافظتي استفاده نکنيد، بهمحض اجراي مرورگر اينترنت و شروع وبگردي، رد پاي ديجيتال شما در فضاي وب باقي ميماند و وبسايتهايي که از آنها بازديد کردهايد ميتوانند با بهرهگيري از اين رد پاي بهجامانده، فعاليتهاي شما را رديابي کنند و به هويت شما پي ببرند. البته ما در اينجا دربارهي عمليات استخراج داده توسط دولتها و جاسوسي اينترنتي صحبت نميکنيم. جمعآوري اطلاعات کاربران توسط وبسايتها و سرويسهاي اينترنتي، يک اقدام کاملا قانوني است. اين دادههاي جمعآوري شده، اطلاعاتي بسيار جزئي را در بر ميگيرند که احتمالا خود کاربر نيز گاهي از آنها بياطلاع است؛ با اين حال، اين مرحله هنوز ابتداي کار محسوب ميشود. آنچه مرورگرها گزارش ميدهند درز اطلاعات توسط مرورگر شما انجام ميشود. مرورگرها بهصورت پيشفرض دادههاي گوناگوني به وبسايتهايي که از آنها بازديد کردهايد، گزارش ميدهند. براي مثال، بهمحض آنکه آنلاين شويد، فرايند گزارش آدرس آيپي، نقطهي ورود مخصوص شما به اينترنت آغاز و با استفاده از آن، موقعيت مکاني تقريبي شما مشخص ميشود. مرورگر شما نام خود را نيز گزارش ميدهد؛ در نتيجه وبسايتي که در حال بازديد از آن هستيد ميتواند پي ببرد که شما جزو طرفداران کدام مرورگر اينترنتي هستيد. علاوه بر اين، اطلاعاتي دربارهي سيستم کامپيوتري که مرورگر در حال اجرا روي آن است از جمله نام سيستمعامل موبايل يا دسکتاپ، مدل پردازنده و واحد پردازش گرافيکي، وضوح تصوير نمايشگر و حتي در صورت استفاده از لپتاپ، تبلت يا گوشي سطح باتري آن نيز گزارش ميشود. براي آنکه برخي از اين اطلاعات را خودتان مشاهده کنيد، ميتوانيد به وبسايت WebKay مراجعه کنيد. اگر اين وبسايت بتواند اطلاعات يادشده را بخواند؛ هر وبسايت ديگري در سطح اينترنت نيز قادر به دسترسي به آنها خواهد بود. وبسايتها همچنين ميتوانند بر وروديهاي شما با دقت بسيار بيشتري نظارت کنند. براي مشاهدهي برخي از اين رديابيها ميتوانيد به وبسايت کليک مراجعه کنيد. اين وبسايت جابهجاييهاي ماوس، کليکها و تمام حرکات شما در مرورگر را گزارش ميدهد. اين جزئيات، دادههايي اوليه محسوب ميشوند که وبسايتها به کمک آنها ميتوانند هويت شما را شناسايي کنند. اينکه مرورگر شما گزارش بدهد که در حال اجراي مايکروسافت اج از نقطهاي در نيويورک هستيد، دادهاي کاملا جزئي دربارهي شما بهحساب ميآيد؛ اما اين داده در ترکيب با دادههاي ديگر، ميتواند شما را از ديگران متمايز کند. با مراجعه به وبسايت Panopticlick که متعلق به بنياد حريم الکترونيک است، ميتوانيد دريابيد که چگونه مرورگر شما ميتواند يک اثر انگشت منحصربهفرد از شما در اينترنت منتشر کند که شامل ترکيب اختصاصي نرمافزار مرورگر، سختافزار، زبان پيشفرض و حتي فونتهاي نصبشدهي شما ميشود و بدون نياز به هيچ اطلاعات ديگري ميتواند هويت شما را مشخص کند. به عبارت ديگر، معمولا بعيد است که شخص ديگري از ترکيب خاص عمق رنگ و اندازهي نمايشگر، ترکيب پلاگينهاي مرورگر شما و ... استفاده کند. حتي در صورت ورود تنها يک دادهي قابل شناسايي، وبسايت ميتواند حدس بزند شما همان فردي هستيد که سهشنبهي گذشته از آنها بازديد کردهايد و بر همين اساس قادر به نشان دادن تبليغات مرتبط به شما خواهد بود. دادههايي که توسط مرورگر گزارش داده ميشوند، تنها بخشي از مجموع دادههاي گردآوري شده محسوب ميشوند. مرحلهي بعدي، شامل دادههايي است که وبسايتها خودشان جمعآوري ميکنند. وبسايتها قادر به جمعآوري چه دادههايي هستند؟ اکثر وبسايتها بهشدت مشتاق هستند تا هم براي شخصيسازي سرويسها و هم نشان دادن تبليغات، تا حد ممکن اطلاعات بيشتري دربارهي شما به دست بياورند. بهمنظور کمک به ثبت اين دادهها، هنگامي که براي اولين بار از آنها بازديد ميکنيد، دادههايي به نام کوکي روي سيستم شما ارسال ميکنند. اين کوکيها بستههاي اطلاعاتي کوچکي هستند که بهعنوان نشانگر براي شناسايي شما عمل ميکنند. کوکيها همانند خرده نانهايي هستند که در داستانهاي کودکانه براي مسيريابي روي زمين ريخته ميشدهاند و وبسايتها از طريق آنها مطلع ميشوند که شما قبلا در آنجا حضور داشتهايد. آنها همچنين قادر به نگهداري حجم اندکي از اطلاعات هستند. يک کوکي ميتواند هنگام بازديد از يک وبسايت هواشناسي شما را از دردسر انتخاب هر بارهي شهر مورد نظر خلاص کند؛ زيرا به لطف کوکي، وبسايت از انتخاب دفعهي قبل شما اطلاع دارد. علاوه بر اين، يک کوکي ميتواند اقلام انتخابشده در سبد خريد شما را ذخيره کند؛ در نتيجه در صورت بازگشت مجدد به سايت پس از چند روز، آنها همچنان در سبد خريد باقي خواهند ماند. گردآوري اطلاعات به اين شيوه، هم براي وبسايتها و هم کاربران بسيار سودمند است. اما کوکيها ميتوانند از اين نيز فراتر روند و با تکميل دادههاي گزارششده توسط مرورگر، در افزودن اطلاعات شخصي بيشتر دربارهي کاربران کمک کنند. پروتکل امنيتي مرورگر به وبسايتها اجازه ميدهد که تنها به کوکيهاي خودشان دسترسي داشته باشند. اين مسئله يک اقدام ايمني کاملا ضروري است؛ با اين حال نوع ديگري از کوکيها به نام کوکيهاي شخص ثالث نيز وجود دارند که با هيچ وبسايت مشخصي ارتباط ندارند؛ اما از طريق شبکههاي تبليغاتي و ديگر فناوريهاي رديابي در صفحات مختلف وب حضور پيدا ميکنند. عملکرد کوکي شخص ثالث بدين صورت است که اگر چند مرتبه از يک فروشگاه اينترنتي پوشاک بازديد کنيد، تبليغات مربوط به پوشاک را در کل هفته و در وبسايتهاي گوناگون مشاهده خواهيد کرد. تبليغات مبتني بر اين نوع کوکي ميتواند براي برخي از افراد ناخوشايند باشد و به همين دليل اپل در آخرين نسخهي سافاري، بهشدت به مقابله با آنها برخواسته است. تمام اين اقدامات در جمعآوري اطلاعات بهمنظور شناسايي بهتر کاربران و قرار دادن آنها در معرض تبليغات مناسب انجام ميشود. وبسايتها از طريق دادههايي که با بازديد، جستجو، کوکيها و مرورگر شما به دست ميآورند و ترکيب آنها با يکديگر به کمک تعدادي عمليات رياضي، تلاش ميکنند مناسبترين تبليغ را براي هر فرد تشخيص و نمايش دهند. علاوه بر اين، مطالعهي جديدي از سوي دانشگاه پرينستون نشان داده است که از ۵۰ هزار وبسايت برتر، در ۴۸۲ وبسايت «ردياب چند وبسايتي» جاسازي شده است که بهصورت مجازي مشغول ثبت تمام فعاليتهاي مرورگر کاربران خود و تحليل آنها هستند. ثبت اين دادهها ظاهرا بهمنظور مديريت و بهينهسازي وبسايتها انجام ميشود و هرچند از نظر آنها اطلاعات حساس حذف شده است؛ اما اين مسئله مجددا نشان ميدهد که کاربران ناچار به اعتماد به شرکتهاي شخص ثالث و قرار دادن اطلاعاتشان در دست آنها هستند. گروه ديگري از شرکتها که از اطلاعات مربوط به ما بهرهمند ميشوند، تأمينکنندگان خدمات اينترنت يا ISP-ها هستند. اين شرکتها در حال حاضر ميتوانند از طريق فروش تاريخچهي وبگردي کاربران به کسب درآمد بپردازند و اين امکان را در اختيار بازاريابها قرار دهند تا از بازديدهاي اينترنتي و وبسايتهاي مورد علاقهي ما مطلع شوند. البته لازم به يادآوري است که هيچ کدام از اين دادهها بهصورت مجزا کاربردي نيستند؛ بلکه شرکتهاي بازاريابي با دستيابي به جزئيات و ترکيب آنها با يکديگر به مجموعهاي از مشخصات بسيار دقيق دست پيدا ميکنند و اين روند را بهصورت مرتب انجام ميدهند. چه اطلاعات ديگري از ما به دست ميآيد؟ تا اينجا دريافتيم که اطلاعات بسيار زيادي از ما در اختيار وبسايتها قرار ميگيرد؛ اما هنوز دربارهي اطلاعاتي که خودمان داوطلبانه آنها را تسليم ميکنيم صحبت نکردهايم. اين اطلاعات شامل جستجوهاي اينترنتي از طريق گوگل، صفحاتي که هنگام استفاده از فيسبوک از آنها بازديد ميکنيم؛ تاريخ تولدي که در حساب کاربري توييتر ذخيره کردهايم و ... ميشود. وبسايتهاي مختلف دربارهي نحوهي بهکارگيري اين دادهها و قرار دادن کاربران در معرض تبليغات و احتمالا بهبود محصولات و سرويسهاي واقعي در همان زمان، تابع سياستهاي حريم خصوصي خود هستند. در عمل نحوهي کار بدين صورت است که در صورت تمايل به استفاده از سرويسهاي مورد نظر، بايد دادههاي مربوط به خود را در اختيار صاحبان آنها قرار دهيد. بنابراين اگر تصميم بگيريد که براي مثال يک حساب کاربري در تاملبر داشته باشيد، در واقع اين اجازه را به آنها ميدهيد که بر تمام فعاليتهاي شما در اين شبکهي اجتماعي نظارت داشته باشند. البته انجام چنين کاري تاحدودي منطقي است؛ زيرا نظارت بر کاربران به اين شبکهها امکان ميدهد رفتار آنها را تحت نظر داشته باشند و به رفع باگها بپردازند؛ اما در عين حال موجب ميشود که دادههاي بيشتري به مجموعهي اطلاعات شخصي کاربران که دربارهي آنها صحبت کرديم، افزوده شود. تمام اين اطلاعات شخصي به همراه دادههايي که اکنون از وبگرديهاي ما گردآوري ميشوند به گردانندگان بزرگ فضاي اينترنت نظير گوگل يا فيسبوک کمک ميکند به شناخت بيشتري از ما ـ حتي بهتر از خودمان - دست پيدا کنند. سال گذشته، گوگل بهمنظور آنکه امکان ترکيب دادههاي شبکهي تبليغاتي کليکي را با ديگر دادههاي مربوط به کاربران نظير نام و کانالهاي مورد علاقهي يوتيوب فراهم کند، سياست حريم خصوصي خود را اصلاح کرد تا در نهايت بتواند يک تصوير فراگير از کاربران و علايق آنها به دست آورد. دسترسي تمام شرکتها به اندازهي گوگل و فيسبوک نيست؛ با اين حال خريد و فروش دادهها بين شرکتهاي متخصص در اين حوزه بهراحتي امکانپذير است. شما تنها در فيسبوک فهرست دوستان نزديک، مکانهانهايي که دوست داريد از آنها بازديد کنيد، تعداد دفعات سفارش پيتزا، گروههاي موسيقي و فيلمهاي سينمايي مورد علاقه و حتي جزئيترين اطلاعات شخصي خود را بهراحتي مشخص ميکنيد. به لطف اطلاعاتي که در اختيار فيسبوک قرار ميدهيد و دادههايي که خودشان از طريق مرورگر شما به دست ميآورند، آنها ميدانند که با چه افرادي در ارتباط بوده و هستيد؛ در گذشته براي چه کساني کار کردهايد، از لحاظ سياسي چه ديدگاههايي داريد و حتي چه زمانهايي از روز را صرف وبگردي ميکنيد. برخي از اطلاعاتي را که فيسبوک دربارهي شما ميداند، ميتوانيد با مراجعه به اين آدرس مشاهده کنيد. احتمال دارد که بزرگترين شبکهي اجتماعي دنيا دربارهي ميزان دسترسياش به اطلاعات شخصي کاربران مخفيکاري کند؛ اما قواعد حريم خصوصي در وبسايتهاي ديگر چه فروشگاههاي اينترنتي، مسافرتي يا خبري بدون تغيير است. ميزان دسترسي به اطلاعات شخصي و نحوهي استفاده از آنها تماما بستگي به سياستهاي حريم خصوصي هر وبسايت دارد. هرچند دسترسي به اين سياستها به اندازهي کافي آسان است؛ اما وبسايتها معمولا آنها را به نحوي تنظيم ميکنند تا در هنگام استفاده از مجموعهي مشخصاتي که از کاربران ساختهاند، آزادي عمل و قدرت مانور فراواني داشته باشند. جمعبندي جمعآوري داده در اصل عمل خطرناکي محسوب نميشود. وبسايتها براي بهبود محصولات خود و فروش تبليغاتي که به سرپا ماندن آنها کمک ميکند، نيازمند دادهها هستند. با اين حال، کاربران بايد در مورد اينکه چه اطلاعاتي در اختيار چه کسي قرار ميدهند، جوانب احتياط را رعايت کنند. مقالهي فوق توسط وبسايت گيزمودو و با حمايت بنياد موزيلا و بهعنوان بخشي از مأموريت آنها براي آموزش اشخاص دربارهي امنيت و حريم خصوصي در اينترنت تهيه شده است. براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ : «هدايت به کانال آي تي»