اقدامی بیفایده برای احیای پلتفرم پوشیدنیهای گوگل
زوميت/ گوگل هفتهي گذشته نام سيستمعامل نهچندان محبوب دستگاههاي پوشيدني خود را از اندرويد ور به ور اواس تغيير داد؛ اما اين تغيير چه مفهومي براي کاربران دارد؟ پنجشنبهي گذشته، اهالي مانتين ويو اعلام کردند که نام سيستمعامل مخصوص دستگاههاي پوشيدني خود را که بهطور گسترده در ساعتهاي هوشمند اجرا ميشود، از اندرويد ور (Android Wear) به ور اواس (Wear OS) تغيير ميدهند. غول دنياي فناوري ادعا ميکند که نفوذ ساعتهاي هوشمند اندرويد از ۴ سال گذشته و از زمان عرضهي اندرويد ور در سال ۲۰۱۴ افزايش يافته است. سال گذشته، ۳۰ درصد از مالکان جديد اندرويد ور، کاربر آيفونها بودند و عبارت «اندرويد» در بخشي از نام اين سيستمعامل ميتوانست بهصورت بالقوه مشتريان را دچار اين گمراهي کند که ساعتهاي اندرويد ور تنها با گوشيهاي هوشمند اندرويد سازگار هستند. هرچند نامگذاري نادرست اندرويد ور ميتواند يکي از دلايل فراموشي تدريجي پلتفرم پوشيدني گوگل محسوب شود؛ اما علت اصلي مشکل را احتمالا بايد در تيم مديريتي گوگل جستجو کرد. اين شرکت برخلاف رقبا عملکرد ضعيفي در حوزهي پوشيدنيها داشته و در سالهاي اخير تمايل اندکي براي زنده نگاه داشتن اندرويد ور از خود نشان داده است. براي مثال، گوگل آخرين بار ۲ سال پيش اقدام به بهروزرساني اندرويد ور کرد و عرضهي آن را نيز بسيار به تعويق انداخت. سرانجام هنگامي که اين بهروزرساني از راه رسيد، مملو از باگهاي مختلف بود. تقريبا در همان زمان، کوالکام نسخهاي جديد از پلتفرم سختافزاري اندرويد ور به نام اسنپدراگون ور ۲۱۰۰ معرفي کرد که آن هم سرانجام به فراموشي سپرده شد. در عين حال، اپل که ساعت هوشمند خود را يک سال پس از گوگل معرفي کرده بود، به بهبود اپل واچ و سيستمعامل آن با نام watchOS ادامه داد و هرساله بهصورت منظم نسخهاي جديد از سختافزار و نرمافزار ساعت هوشمندش را روانهي بازار کرد. در پيش گرفتن چنين راهبردي موجب شد اپل در سال ۲۰۱۷ بتواند نزديک به ۱۸ ميليون ساعت هوشمند بفروشد. به گزارش مؤسسهي IDC، اين رقم بيش از ۶۰ درصد از مجموع ساعتهاي هوشمند بهفروشرفته در سال گذشته را شامل ميشود. سامسونگ با ۳.۶ ميليون و گارمين با ۲.۷ ميليون، نزديکترين رقباي اپل محسوب ميشوند. نکتهي قابل توجه اين است که اين دو شرکت از سيستمعامل پوشيدني اختصاصي خود و نه سيستمعامل گوگل استفاده ميکنند. کمپاني فاسيل گروپ که براي بسياري از برندهاي مطرح مد نظير ديزل، امپريو آرماني، کيت اسپيد، مايکل کورس، ميسفيت و اسکيگن ساعت هوشمند ميسازد، سال گذشته با فروش ۱.۸ ميليون دستگاه، رتبهي اول پرفروشترين سازندهي ساعتهاي هوشمند اندرويد را در اختيار داشت. ناکامي Android Wear يا به عبارت بهتر Wear OS بهسادگي نتيجهي عدم تمايل گوگل در توسعه، حفظ و ارتقاء يک پلتفرم پوشيدني قابل دوام است. اين تغيير نام جديد که بيشتر به يک تقليد از الگوي نامگذاري اپل شباهت دارد، تنها ميتواند بهعنوان يک مانور تبليغاتي براي جلب توجه ديده شود. در صورتي که گوگل واقعا درصدد آن است تا روحي تازه در کالبد نيمهجان پلتفرم پوشيدني خود بدمد، بايد امسال يک بهروزرساني بزرگ براي ور اواس و يک سختافزار مرجع و بهروزشده عرضه کند؛ علاوه بر اين، بهمنظور بهبود مداوم اين سيستمعامل بايد دست کم تا چند سال آينده بهصورت منظم و پيوسته بهروزرسانيهاي جديد را در اختيار کاربران قرار دهد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در تلگرام https://t.me/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar