گیم نیوز/ بررسی اولیه بازی God of War از دید سایتهای معتبر دنیا
زومجي/ God of War بدون شک يکي از موردانتظارترين بازيهاي امسال است و طرفداران کريتوس مدتها است که منتظر تجربه اين بازي و ماجراجوييهاي اين کاراکتر و پسرش در جهان نورس هستند. بازي God of War قرار است در تاريخ ۳۱ فروردين به صورت انحصاري براي پلي استيشن 4 منتشر شود و در حالي که هنوز يک ماهي به انتشار بازي مانده، سايتهاي معتبر دنيا اين شانس را داشتهاند تا جديدترين ساخته سانتا مونيکا را براي مدتي تجربه و بررسي اوليه God of War را منتشر کنند. در اين مطلب نگاهي به واکنش اين سايتها به بازي God of War خواهيم داشت: يوروگيمر: سايت يوروگيمر و بخش فني آن يعني ديجيتال فاندري، هرکدام به صورت جداگانه نگاهي به بازي God of War داشتهاند. از حيث ويژگيهاي خود بازي، منتقد يوروگيمر اعلام کرده که ساخته سانتا مونيکا تغييرات متعددي در مقايسه با نسخههاي پيشين داشته است، اما در حالي که خيليها نگران مهربانتر شدن کريتوس در اين بازي بودند، منتقد اين سايت گفته که کريتوس، هنوز هم همان شخصيت عصباني و خشن گذشته است که با سبک مبارزهاي خاص خودش دشمنان را تکه پاره ميکند و از بين ميبرد. مارتين رابينسون، منتقد اين سايت همچنين به تغييرات دوربين بازي اشاره داشته و آن را به تغييرات دوربيني که در نسخه چهارم رزيدنت ايول رخ داد تشبيه کرده است. البته طبق گفته رابينسون، اين تغيير هميشه هم مثبت نيست و مثلا در مبارزه با يک باس غولپيکر باعث شده تا نتوانيد ديد خيلي خوبي به تمام حرکات وي داشته باشيد يا در هنگام نبرد با تعداد زيادي دشمن، گاهي نميتوانيد همه آنها را ببينيد و بايد به نشانگر خطر ظاهرشده روي صفحه براي اطلاع از مکان دشمنان اکتفا کنيد. به عقيده رابينسون، با وجود اين مشکلات در بازي، God of War تعداد خيلي زيادي ويژگي مثبت هم دارد؛ براي مثال مبارزات بازي هيجان بالايي دارند و اضافه شدن آترئوس، فرزند کريتوس به بازي، عمق بيشتري به مبارزات و کلا گيمپلي بخشيده است. همچنين وي از تبر جديد کريتوس هم تعريف و تمجيد کرده و آن را سلاحي جذاب براي مبارزههاي بازي دانسته است. در مجموع وي اعتقاد دارد که God of War پيشرفت زيادي در مقايسه با نسخههاي قبلي داشته و البته، رابينسون اين پيشرفت را يک اتفاق مثبت قلمداد ميکند؛ چرا که به عقيده وي، اين بازي هم دقيقا مثل مخاطبينش در اين سالها بزرگتر و غنيتر شده و اين اتفاق خوبي است. در طرف مقابل، جان لينمن، نويسنده بخش ديجيتال فاندري اين سايت هم نگاهي به جلوههاي فني بازي داشته و از اين نظر، God of War را اثري معرفي کرده که قدرت کنسول پلياستيشن 4 را به رخ ميکشد و يکي از بهترين تجربههاي گرافيکي روي اين کنسول را ارائه ميدهد. طبق اعلام وي، نسخه پلياستيشن 4 پرو از تکتيک Checkerboard براي رسيدن به رزولوشن 2160p استفاده ميکند که مشابه آن را در بازي Horizon Zero Dawn هم مشاهده کرده بوديم. با اين حال تصاوير اين بازي به مراتب از هورايزن شفافتر هستند و God of War به اعتقاد لينمن، يکي از بهترين بازيهاي 4K روي کنسول مياننسلي سوني است. جان لينمن همچنين در کنار رزولوشن، به مواردي مثل کيفيت بالاي بافتهاي بازي و جزييات زياد اين اثر هم اشاره داشته است. طبق اعلام وي، جزييات استفادهشده در طراحي شخصيتها و مخصوصا کريتوس واقعا عالي است و جهان بازي هم به زيبايي هرچه تمامتر خلق شده است و شاهد عناصر بسيار باکيفيتي در آن هستيم. بهعلاوه بازي از فيزيک خوبي هم برخوردار است و در جريان تجربه آن، شاهد شکستن اشيا مختلفي خواهيد بود. همچنين سازندگان براي خلق اتمسفري مناسب در بازي، از نورپردازي به شکلي عالي استفاده کردهاند و از اين نظر هم شاهد اثر باکيفيتي هستيم. در مجموع، به اعتقاد ديجيتال فاندري God of War از نظر فني و بصري يکي از بازيهاي زيبايي است که تا به امروز روي PS4 منتشر شده و مخصوصا نسخه پلي استيشن 4 پرو آن کيفيت بسيار بالايي دارد. آيجيان: مارتي سيلوا به عنوان نويسنده سايت IGN که شانس تجربه God of War را داشته، ضمن اشاره به تغييرات بازي نسبت به گذشته، آنها را اتفاقي مثبت ميداند. به اعتقاد وي، با وجود تغييراتي که در گيمپلي بازي حاصل شدهاند، تغيير اصلي پيرامون خود شخصيت کريتوس رخ داده است؛ جايي که شخصيت خشن و بداخلاق نسخههاي قبلي، اکنون به يک پدر تبديل شده و هميشه اين ترس را دارد که خشونتش را به فرزندش هم منتقل کند. همين مسائل يک عمق عاطفي و احساسي به بازي دادهاند که پيش از اين در نسخههاي قبلي شاهد آن نبوديم. اما در کنار اين مسائل، بازي از نظر سيستم مبارزات و حتي گشت و گذار در محيط هم پيشرفت زيادي نسبت به قبل داشته و به اعتقاد سيلوا، در اين اثر شاهد الهامگيري از بازيهايي مثل Uncharted ،The Last of Us و حتي سري Dark Souls هستيم. ولي اين الهام گرفتن از بازيهاي ديگر، باعث نشده تا سانتا مونيکا آن حس و حال اصلي سري God of War را فراموش کند و با اينکه بازي ويژگيهاي جديد زيادي دارد، اما هنوز هم يک گاد آف وار اصيل است. آيجيان همچنين به تغييراتي در خود شخصيت کريتوس هم اشاره داشته و گفته که وي به مراتب بالغتر از قبل شده و با وجود اينکه خشم هميشگي در درونش زبانه ميکشد، اما سعي دارد تا برخي مسائل را هم با منطق حل کند و بخشي از اين تغييرات هم به دليل حضور آترئوس در بازي است که کريتوس، خودش را يک الگو براي فرزندش ميبيند و به همين دليل در نشان دادن خشم درونياش محافظهکارانه رفتار ميکند. البته هنوز هم در مبارزه با دشمنان بازي شاهد اين خشم کريتوس هستيم و مواردي مثل تکه پاره کردن يا دو نيم کردن دشمنان کماکان به قوت خود باقي هستند. از طرف ديگر، طبق نظر سيلوا، در بازي God of War جديد مکانيسمهاي گيمپلي هم بسيار مدرنتر شدهاند و شاهد يک HUD مينيمال در بازي هستيم. همچنين مبارزههاي بازي از آن حالت کليدزني سريع صرف خارج شده و اين بار، بايد استراتژي خاصي براي حمله کردن، دفاع کردن و جاخالي دادن داشته باشيد تا بتوانيد از مبارزات جان سالم به در ببريد. در پايان اين سايت به جهان بسيار زيباي بازي هم اشاره داشته و گفته که کوهها و محيطهاي برفي در سراسر جهان بازي ديده ميشوند و در اين بين، بازي پاداشهاي خوبي براي افرادي در نظر گرفته که ترجيح ميدهند محيطها را با دقت بگردند و به بررسي گوشه و کنار آنها بپردازند. همچنين در دنياي بازي شاهد دشمنان مختلف، پازلهاي متنوع و موارد مشابه زيادي هستيم که جهان God of War را به چيزي پويا و عالي تبديل ميکنند. صحنههاي سينمايي مشهور سري God of War در اين نسخه هم وجود دارند و ترکيب آنها با جهاني و بازياي به اين عظمت، باعث شده تا ساخته سانتا مونيکا از ديد IGN بازي بزرگ و باارزشي باشد. کوتاکو: تيم راجرز، نويسنده سايت کوتاکو، هم شانس تجربه بازي God of War را داشته و حتي طي يک پرسش و پاسخ در توييتر، به سوالات طرفداران در مورد بازي جواب داده است. يکي از مواردي که طبق اعلام راجرز در مورد آن سوالات زيادي پرسيده ميشد، آترئوس و اين مساله است که آيا وي شخصيتي آزاردهنده و مزاحم در بازي است يا خير. به نظر راجرز، آترئوس نهتنها مزاحم نيست، که به مرور در بازي به وي علاقه هم پيدا خواهيد کرد. راجرز در ادامه به مبارزههاي بازي هم اشارهاي داشته و گفته که مبارزات در اين نسخه، تفاوت زيادي با نسخههاي قبلي بازي دارند و به مراتب عميقتر، سختتر و طبيعتا واقعيتر شدهاند. همچنين تبر جديد کريتوس هم کاملا مناسب سبک مبارزهاي وي است و سانتا مونيکا کاري کرده که حرکت دادن ساده اين تبر هم بسيار لذتبخش باشد. اين تبر همچنين امکان پرتاب شدن و شخصيسازي هم دارد که اين موارد هم ويژگيهاي مثبتي براي بازي به شمار ميروند. تيم راجرز همچنين از تغيير زاويه دوربين بازي هم راضي است؛ وي اعتقاد دارد که اين تغيير باعث شده تا مخاطب حس نزديکتري به کاراکتر بازي داشته باشد و از طرف ديگر، مواردي مثل دفاع با سپر، ضربه زدن به دشمن و ديگر مکانيسمهاي گيمپلي و مبارزات هم طبيعيتر باشند. در مجموع نويسنده کوتاکو اعتقاد دارد که هرچقدر هم از God of War جديد تعريف کنيم کم است! پس بهترين کار اين است که منتظر انتشار بازي در ۲۰ آوريل بمانيم. همچنين وي پيشنهاد ميکند که بازي را روي پلياستيشن 4 پرو و در يک اتاق تاريک تجربه کنيد تا بهترين لذت بصري را از بازي که واقعا هم گرافيک زيبايي دارد، ببريد! گيم اسپات: به اعتقاد گيماسپات God of War جديد يک بازي کاملا متفاوت و تغيير يافته است که المانهايي از بازيهاي شرقي و مخصوصا دارک سولز هم در آن ديده ميشوند گيم اسپات به عنوان يکي از معتبرترين سايتها در حوزه بازيهاي ويديويي، شانس تجربه بازي God of War را داشته و در قالب ويديويي، دو تن از نويسندگان مطرح اين سايت به بررسي تجربهشان از بازي کردن اين اثر پرداختهاند. بر اين اساس، موردي که گيماسپات تاکيد زيادي روي آن داشته، تغييرات زياد بازي در مقايسه با نسخههاي قبلي است؛ تغييراتي که تقريبا در بخش بخش اين اثر ديده ميشوند و حتي شروع بازي هم سبک و سياقي مثل نسخههاي قبلي اين اثر ندارد و شاهد اتفاقي بسيار حماسي يا دراماتيک در ابتداي بازي نيستيم. اين تغييرات به نوعي نشاتگرفته از تغييرات خود کريتوس هم هستند که درست است گيماسپات خيلي اشاره دقيقي به آنها نداشته و قصد لو دادن داستان بازي را ندارد، اما ذکر کرده که کريتوس خصوصيات شخصيتي جديدي را در اين نسخه به نمايش ميگذارد. از طرف ديگر، سيستم مبارزههاي بازي هم نسبت به قبل تغييرات زيادي داشته است. ديگر خبري از آن سلاحهاي معروف کريتوس در نسخه قبلي که اجازه ميدادند دشمنان را در فواصل دوردست هم تکهپاره کنيد نيست و اين بار، شاهد تبري هستيم که وجودش به کلي مکانيسمهاي بازي را دستخوش تغيير کرده است. نويسنده گيماسپات به مصاحبهاي که با کوري بارلوگ، کارگردان بازي داشته اشاره کرد و گفت که بارلوگ در اين مصاحبه، ذکر کرده که پس از صحبت با يکي از بازيسازان ژاپني مشهور، وي به بارلوگ گفته که بازيسازان غربي قادر نيستند مکانيسمهاي مبارزه را به درستي در بازيشان پياده کنند و سپس هم ايدههايي براي مبارزات بازي God of War مطرح کرده است. به همين دليل هم نويسنده گيماسپات اعتقاد دارد که در بازي God of War شاهد مکانيسمهاي مبارزهاي هستيم که پيشتر اکثرا در بازيهاي ژاپني مثل سري سولز آنها را ديده بوديم و اين مساله، عمق بيشتري به نبردهاي بازي بخشيده و باعث شده تا مخاطب بتواند آن سنگيني مبارزه با يک سلاح را به شکلي نزديک به واقعيت در بازي حس کند. گيماسپات حتي در صحنههاي مبارزه با يک ميني باس که در تريلر E3 بازي هم وي را ديده بوديم، به شباهت زياد بازي به سري دارک سولز اشاره و اعلام ميکند که در مبارزههاي بازي، بايد دقت به مراتب بيشتري در مقايسه با نسخههاي قبلي داشته باشيد و حواستان به دفاع کردن و جاخالي دادن بهموقع هم باشد. نويسندگان اين سايت همچنين به جايگاه مهم آترئوس در بازي هم اشاره داشتند که به نظر آنها، وي نهتنها موجودي اضافي در بازي نيست، که برعکس نقش مهمي در مبارزات ايفا ميکند و تنوع خوبي به آنها ميبخشد. همچنين هوش مصنوعي آترئوس هم خوب توصيف شده و به نظر ميرسد که وي، واکنش خوبي به دستورات پدرش دارد و به خودي خود هم تصميمات درستي ميگيرد. آترئوس همچنين فقط در مبارزات مفيد نيست و براي مثال در حين حل کردن يک پازل يا گشت و گذار در محيط هم نظراتي دارد که ميتوانند براي پيشروي بهتر شما در بازي مفيد باشند. در کل گيم اسپات با اينکه به تغييرات زياد بازي نسبت به نسخههاي قبلي اشاره داشته و God of War را اثري کاملا مدرن و امروزي ميداند، اما باور دارد که با اثر باکيفيتي روبهرو هستيم که ميتواند در حد نام اين مجموعه ظاهر شود. پاليگان: در نهايت نگاهي هم به نظر سايت معتبر پاليگان نسبت به بازي God of War خواهيم داشت. اين سايت در يک جمعبندي کلي، اعتقاد دارد که God of War جديد ضمن حفظ آن عصاره اصلي و ويژگيهاي معرف مجموعه، باعث شده تا اين سري قدم در مسير جديدي بگذارد و تغييراتي را چه از بعد داستان، چه از بعد شخصيت خود کريتوس و چه از نظر گيمپلي بازي شاهد هستيم. البته مساله بسيار مهم اين است که با وجود اين تغييرات، به اعتقاد پالي گان بازي هنوز هم چيزي به غير از يک God of War نيست که اين، مسالهاي بسيار مهم و يک نقطه قوت بسيار حياتي براي بازي به شمار ميرود. پاليگان همچنين به يک سري شباهتها بين نسخه جديد و نسخههاي قبلي God of War اشاره داشته است. بر اين اساس، همانطور که در نسخههاي قبلي هم برخي مناطق در ابتدا غيرقابل دسترسي بودند و بايد پس از به دست آوردن قابليتهاي بيشتر مجددا به آنها سر ميزديد، در اين نسخه هم شاهد چنين قسمتهايي هستيم؛ قسمتهايي که در ابتدا توانايي لازم براي عبور از آنها را نداريد، اما به نظر ميرسد که در طول بازي، قابليتهايي به دست خواهيد آورد که بهتان اجازه ميدهند دوباره به اين مناطق سرک بکشيد و اين بار از آنها عبور کنيد. بهعلاوه به اعتقاد سميت سرکار، نويسنده پاليگان، در حالي که نسخههاي قبلي بازي حالتي خطي داشتند، اين نسخه با وجود روايت يک داستان منسجم، آزاديعمل به مراتب بيشتري به مخاطبش ميدهد. البته که با يک بازي تماما جهانباز هم طرف نيستيم و اصلا سازندگان هم قصد خلق چنين چيزي را نداشتند، اما اين آزاديعمل را در بازي خواهيد داشت که مثلا در محيطها بيشتر پرسه بزنيد و به گوشه کنار آنها براي پيدا کردن آيتمهاي مختلف سرک بکشيد. خوشبختانه بازي براي اين کنجکاوي مخاطبش ارزش قائل ميشود و با گشت و گذار در محيطهاي آن، ميتوانيد موارد باارزشي به دست بياوريد که اگر صرفا خط مستقيم براي پي بردن به ادامه داستان را طي ميکرديد، از آنها بينصيب ميمانديد. پاليگان همچنين به مبارزههاي بازي هم اشاره داشته است؛ مبارزاتي که چه زمان استفاده از تبر جديد کريتوس و چه حتي زماني که با دست خالي و مشتهاي سنگين اين شخصيت به مصاف دشمنان ميرويد، حس و حال خوبي دارند. البته پاليگان اعتقاد دارد که به مرور زمان بايد شاهد سلاحهاي ديگري هم در بازي باشيم که بتوانند تنوع بيشتري به گيمپلي تقريبا ۲۵ تا ۳۵ ساعته بازي بدهند. نويسنده پاليگان هم مثل اکثر منتقدين ديگر، حضور آترئوس در بازي را اتفاقي مثبت دانسته و باور دارد که وي، يک ويژگي جديد مفيد در ساخته سانتا مونيکا به شمار ميرود. سرکار همچنين برخلاف نظر برخي منتقدين، تغيير زاويه دوربين را هم تصميم درستي ميداند که همسو با ديگر تغييرات بازي و مخصوصا مکانيسمهاي گيمپلي آن است. اما مهمترين چيزي که سرکار به آن اشاره داشته و شايد ديگر منتقدين خيلي به آن نپرداختهاند، اين است که در نسخه جديد God of War، داستان اهميت به مراتب بيشتري نسبت به نسخههاي قبل پيدا کرده است. سرکار تا جايي پيش رفته که باور دارد آنچه که ميتواند تضمينکننده موفقيت اين بازي باشد، اين است که آيا God of War قادر خواهد بود آن داستاني را که تيم سازنده در نظر دارد، به شکلي درست روايت کند يا خير؛ داستاني که در يک جهان جديد جريان دارد و محوريت اصلي يا حداقل يکي از مهمترين بخشهاي آن، رابطه پدر و فرزندي کريتوس و آترئوس است. در مجموع، منتقدين سايتهاي معتبر بازي دنيا، واکنشهاي مثبتي به چند ساعت اوليه بازي God of War داشتهاند. اما هنوز هم نميتوان با قاطعيت در مورد موفقيت يا شکست اين اثر سخن گفت و بايد اين ۳۰ روز سخت را هم براي تجربه بازي و نظر نهايي منتقدين منتظر بمانيم تا ببينيم که آيا سانتا مونيکا موفق شده تا يک بار ديگر اثري لايق نام سري God of War خلق کند يا خير. نظر شما در مورد واکنشهاي منتقدين به اين بازي چيست؟ براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ : «هدايت به کانال آي تي»