حواس خود مشترکان به تخلفهای اینترنتی جمع باشد!
ايسنا/ ارائه اينترنت ثابت با تعرفههاي قبلي ممنوع است و اگرچه رگولاتوري نظارت دورهاي برروي پرتالها و سامانههاي امور مشترکين دارد، اما به دليل تعداد بالاي مشترکين، امکان تخلف دور از چشم رگولاتوري هم وجود دارد و اين موضوع نيازمند ارائه شکايت مشترکان در صورت برخورد با موارد اينچنيني است. اگرچه اغلب کاربراني که استفاده زيادي از اينترنت دارند و اخبار مربوط به تغيير تعرفهها و قيمتها را پيگيري ميکنند، به اطلاعرساني از طرف خود اپراتور براي تغيير قرارداد نياز ندارند، اما برخي ديگر از کابران که شايد به دلايل مختلف، اطلاع دقيقي از اين اخبار نداشته باشند، بايد به نحوي مطلع شوند تا نسبت به تغيير قرارداد خود اقدام کنند. با اجرايي شدن تعرفههاي جديد اينترنت ثابت، ارائهکنندگان خدمات اينترنت پرسرعت ثابت از طريق فناوريهاي سيمي (ADSL) و فيبر، ملزم به تنظيم جداول تعرفهاي جديد برمبناي سرعت اتصال و بهصورت غيرحجمي و با درنظر گرفتن سقف مصرف منصفانه شدند. در مصوبه جديد کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات براي تعرفههاي جديد اينترنت، اپراتورهاي ارتباطي از فروش بستههاي قديمي منع شده و تمامي آنها موظف شدند با به پايان رسيدن قرارداد کاربران، سرويس جديد را به آنها ارائه دهند. با وجود اين برخي از اپراتورها از بيخبري کاربران استفاده کرده و همان اينترنت حجمي را ارائه ميدهند. پيش از اين خبرگزاري دانشجويان ايران در گزارشي به موضوع سوءاستفاده اپراتورهاي اينترنتي از بيخبري کاربران اشاره کرده بود؛ اينکه عليرغم اعلام تعرفههاي جديد اينترنت ثابت و جايگزيني حجم با سرعت و الزام ارائهدهندگان خدمات اينترنتي به تغيير جداول تعرفهاي خود، برخي از اپراتورها در بيخبري کاربران و بدون اعلام تعرفههاي جديد، قراردادهاي قبلي را تمديد کرده و اينترنت حجمي ميفروشند. رگولاتوري به صورت دورهاي به ارائه اينترنت نظارت دارد اما در اين باره حسين فلاح جوشقاني - رييس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي - در گفتوگو با ايسنا با اشاره به حجم بالاي مشترکات اينترنت ثابت اظهار کرد: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نظارت دورهاي هم روي پرتالها و هم روي سامانههاي امور مشترکين دارد و به صورت رندوم هم بررسي ميکند. اما بالاخره ما ۱۰ ميليون مشترک ADSL داريم که در ۱۸ شرکت از جمله مخابرات ايران و ۱۷ شرکت FCP توزيع شدهاند. بنابراين بعضا ممکن است از دستمان خارج شود. وي همچنين خاطرنشان کرد: بسياري از اين شرکتهاي ارائهدهنده اينترنت هم هستند که نمايندگيهايشان اين تخلفات را انجام ميدهند. يک شرکت ممکن است در هر شهر يک نماينده داشته باشد و گستره ۱۸ شرکت به ۵۰۰ مورد هم برسد. ما تمام سعيمان را ميکنيم که نظارتمان پيشگيرانه باشد. اما باز هم ممکن است اين موارد تخلف پيش بيايد و اگر موردي باشد ما مصداقي برخورد ميکنيم. لازم است در صورتي که مشترکان با موارد تخلف مواجه شدند به صورت مصداقي به سامانه شکايت مراجعه کرده و اين موارد را اطلاع دهند. بنابراين اگرچه قراردادهاي قديمي مشترکان اپراتورها تا زماني که در تاريخ قراردادشان ذکر شده باشد، پابرجا خواهد بود و اپراتور مجاز است تا پايان زمان قرارداد، به مشترک مطابق با تعرفههاي قبلي سرويس دهد، اما پس از اتمام زمان قرارداد، اپراتور موظف به ارائه تعرفههاي جديد بوده و در شرايطي که برخي از کاربران تمايل به ادامه قرارداد قبلي خود داشتند، اپراتور موظف به اطلاعرساني و اعمال تعرفههاي جديد بر مبناي سرعت است. طبق اعلام رگولاتوري لازم است کاربران در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به صورت مصداقي گزارش دهند تا با اين شکايات برخورد شود. براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ : «هدايت به کانال آي تي»