آیا یوتیوب پریمیوم میتواند از اپل موزیک پیشی بگیرد؟
زوميت/ سرويس يوتيوب پريميوم اين پتانسيل را دارد که از اپل موزيک و ساير رقباي خود پيشي بگيرد؛ اما چالشهاي اساسي در اين مسير وجود دارد. طبق اعلام گوگل، سرويس استريم يوتيوب پريميوم پخش موسيقي و ويديو را همزمان در دستور کار خود قرار ميدهد؛ اما مانند ساير سرويسهاي گوگل، براي تمامي افراد نيست. درواقع دو نوع سرويس جديد براي اجرا وجود دارد؛ يوتيوب موزيک پريميوم و ۱۰ دلار بهازاي هر ماه اشتراک که اساسا همان گوگل پلي موزيک است؛ و يوتيوب پريميوم و ۱۲ دلار در هر ماه اشتراک که درواقع همان Youtube Red است. اما سؤال اينجا است که آيا کنار گذاشتن اپل موزيک و رفتن بهسوي اين سرويسهاي گوگل واقعا ارزشش را دارد؟ در ادامه به ۴ دليل باارزشتر بودن يوتيوب پريميوم نسبت به اپل موزيک و ۴ دليل باارزشتر نبودن آن ميپردازيم: ۴ دليل براي برتري يوتيوب پريميوم از اپل موزيک ۱. محتواي ويديويي يوتيوب پريميوم بيشتر است ايدهي پشت يوتيوب پريميوم درواقع تبديل يوتيوب رد به رقيب هولو و نتفليکس است. اين کار با ارائهي برنامههاي اصلي بيشتر صورت ميگيرد. يوتيوب رد در حال حاضر نمايشهايي مثل کبرا کاي و Step Up: High Water را ارائه ميدهد، اما يوتيوب پريميوم، محصولات استوديوهاي گوگل را افزايش خواهد داد و در وهلهي نخست، کار خود را با فيلم علمي-تخيلي Impulse (بر اساس رمان استيون گولد) و نمايش کمدي جديد از ستارهي واين، لايزا کاشي، ادامه خواهد داد. البته گوگل مطمئنا خدماتش را براي غير مشترکان خواهد بست. اپل هم نمايشهايي در چنين نمونه کارهايي دارد؛ اما نميدانيم که از طريق اپل موزيک پخش خواهند شد يا بهعنوان بخشي از يک برنامهي کاربردي ديگر. ۲. محتواي صوتي و تصويري را با هم ارائه خواهد داد آن دسته از طرفداران موسيقي که ميخواستند همزمان به موسيقي مورد علاقه خود گوش دهند و ويديو يا کليپ مربوط به آن را تماشا کنند، بايد از اپ يوتيوب رد به اپ گوگل پلي موزيک و برعکس ميرفتند. چنين موردي با عرضهي سرويس يوتيوب پريميوم از طريق يک برنامهي کاربردي موبايل و رسانهي پخش دسکتاپ جديد تغيير خواهد کرد. مشترکان يوتيوب پريميوم همهي موارد را باهم دريافت خواهند کرد: موزيکويديوهاي بدون تبليغ، برنامههاي اصلي و ميليونها قطعه موسيقي. اپل موزيک همين کار را براي موزيکويديوها و نمايشهايي مثل کارپول کارائوکه و سيارهي ميمونها کرد؛ اما هنوز مشخص نيست چگونه سرويس استريم ويديوهاي آيندهي خود را ادغام خواهد کرد و هزينه آن چقدر خواهد بود. ۳. هوش مصنوعي در کشف آهنگهاي جديد به کاربر کمک خواهد کرد وقتي ميليونها موسيقي و ويديو در دسترس کاربران باشد، مسلما يافتن موردي جديد کار آساني نخواهد بود. براي همين اپل موزيک و اسپاتيفاي، هر روز ليست پخش محصولات جديد را در اختيار مشترکان خود قرار ميدهند تا موسيقيهاي جديد مورد نظرشان را پيدا کنند. گوگل هم به کمک هوش مصنوعي فوقالعادهي خود کاري مشابه انجام خواهد داد. البته يوتيوب پريميوم بهجاي ارائهي يک ليست پخش عمومي، يک صفحهي خانگي شخصيسازي شده در اختيار کاربر قرار خواهد داد تا بر اساس سابقه موسيقيهاي قبلي، موارد جديد را در اختيار او بگذارد. بنابراين اگر کاربري در باشگاه باشد، هوش مصنوعي متوجه خواهد شد و بهطور اتوماتيک موسيقيهايي به وي پيشنهاد خواهد داد که ضربان قلب او را بالا ببرند و براي ورزش مناسب باشند. اما چنين قابليتي، مسئلهي تکراري و هميشگي را مطرح ميکند: پس تکليف حريم خصوصي چه ميشود؟ ۴. ويديوهاي بدون تبليغ، اجراي پسزمينه و قابليت دانلود يوتيوب پريميوم يکي از آزاردهندهترين جنبههاي يوتيوب، تبليغاتي هستند که بايد هنگام يا قبل از مشاهده ويديوي مورد علاقهتان بهاجبار مشاهده کنيد. يوتيوب پريميوم مانند يوتيوب رد، کاربر را از گزند اين تبليغات رها ميکند. اگر شما ويديويي از يوتيوب تماشا ميکرديد و در ادامه آن را مينيمايز ميکرديد تا کار ديگري انجام دهيد، ويديو متوقف ميشد؛ ولي يوتيوب پريميوم اين مسئله را نيز حل کرده است و موسيقي و ويديو در پسزمينه به پخش خود ادامه ميدهند. چون اپل موزيک مجاني نيست، تبليغات براي آن مشکلساز نيستند. بهعلاوه يوتيوب پريميوم قابليت دانلود يوتيوب رد را نيز در خود دارد که به شما اجازه دانلود ويديوها براي پخش موقع آفلاين بودن ميدهد. البته بسته به عادات تماشاي ويديوي شما اوضاع متفاوت ميشود: آنهايي که وقت تماشاي تبليغات دارند شايد حاضر به پرداخت ۱۲ دلار در ماه نباشند؛ ولي براي ديگران، حذف تبليغات در ازاي دادن ۱۲ دلار ميتواند خوب باشد. ۴ دليلي که يوتيوب پريميوم نميتواند با اپل موزيک رقابت کند ۱. هزينه زيادتر يوتيوب پريميوم هزينه اشتراک ماهانهي يوتيوب پريميوم ۱۲ دلار و بسيار گرانتر از اپل موزيک، نتفليکس، هولو و اسپاتيفاي است. دليل تعيين قيمت ۱۲ دلاري گوگل اين است که شما به محتواي بيشتري دسترسي پيدا ميکنيد؛ ولي مشترکان يوتيوب رد هم ميتوانند تنها با پرداخت ۱۰ دلار در ماه، يک حساب کاربري گوگل پلي موزيک مجاني دريافت کنند. بايد در نظر داشته باشيم که بعضي از افراد بهطور کلي از دادن پول اضافه خوششان نميآيد؛ حتي اگر تفاوت قيمت اشتراک ۲ دلار باشد. گوگل اعلام کرده است که اگر قيمتها در آينده تغيير کنند، اطلاعرساني ميکند. مسئلهي ديگر اينکه تخفيف، هميشگي نيست. ۲. سرويسها گيجکننده و پيچيده هستند سرويس يوتيوب پريميوم سرويس سادهاي نيست و اگر در يکي از سرويسهاي فعلي گوگل اشتراک داشته باشيد، پيچيدهتر هم ميشود. سرويسها متنوع و پيچيده هستند: يوتيوب موزيک: شامل موزيکويديوهاي بدون تبليغ و دانلود ميليونها موسيقي براساس تقاضا؛ با هزينهي ۱۰ دلار در ماه. يوتيوب پريميوم: ترکيبي از ويژگيهاي يوتيوب موزيک و بقيه دسته ويديوهاي يوتيوب؛ با هزينه ۱۲ دلار در ماه مشترکين فعلي يوتيوب رد (شامل هرکسي که قبل از راهاندازي در ۲۲ مي ثبت نام کرده باشد) سرويس پريميوم را بهازاي ۱۰ دلار تا آيندهاي مشخص دريافت خواهند کرد. مشترکين گوگل پلي موزيک، يک اشتراک يوتيوب موزيک (نه پريميوم) دريافت خواهند کرد؛ ولي بازهم خواهند توانست از اپ گوگل پلي موزيک استفاده کنند. مشترکين يوتيوب موزيک و پريميوم، اشتراک گوگل پلي موزيک را دريافت خواهند کرد. متوجه تمامي موارد بالا شديد؟ مشخصا اگر فردي مشترک جديدي براي اين سرويسها باشد يا حتي اگر پيش از اين هم از سرويسهاي گوگل استفاده کرده باشد، تفاوت ۲ دلاري بين يوتيوب موزيک و پريميوم وي را در هر حالت سردرگم ميکند. نکته جالب اين است که گوگل پلي موزيک هم به فعاليت خودش ادامه ميدهد. اما در طرف ديگر ميدان، درک هزينه و سرويس اپل موزيک بسيار ساده است: ۱۰ دلار بهازاي هر ماه يا سالانه ۹۹ دلار. ۳. نبودن امکان ذخيره موسيقي بدترين خبر در مورد سرويسهاي جديد يوتيوب موزيک و پريميوم اين است که نميتوانيد موسيقيهاي فعلي خود را ذخيره کنيد. گوگل پلي موزيک (و اپل موزيک) يک قفلکنندهي آنلاين براي آپلود موسيقيهاي فعلي کتابخانهي کاربر دارد و موارد اضافهشده را به آنها نيز وارد ميکند، ولي سرويس موزيک جديد يوتيوب، چنين قابليتي ندارد. بنابراين اگر فردي بخواهد کار جمعآوري قطعات موسيقي را از اول انجام دهد، بايد بين گوگل پلي موزيک و پريميوم جابهجا شود تا بتواند به موزيکي که در کاتالوگ گوگل نيست، گوش دهد. مشخصا چنين موردي اصلا خوشايند نيست. يوتيوب پريميوم تنها براي عضويت يکنفره ۱۲ دلار دريافت ميکند و خبري از عضويت خانوادگي نيست. يوتيوب رد، مانند اپل موزيک، طرحي خانوادگي براي دسترسي ۵ نفر از اعضاي خانواده بهازاي ۱۵ دلار در ماه ارائه ميدهد، اما گوگل هنوز خبري مبني بر تخفيف خانوادگي منتشر نکرده است. ممکن است که در موقع راهاندازي، گوگل از طرح تخفيف خانوادگي خود رونمايي کند؛ ولي عجيب است که هنوز مطلبي در اين خصوص منتشر نکرده است. اگر دانشجو باشد، اپل موزيک تنها نصف هزينه يعني ۵ دلار در ماه را از شما دريافت ميکند؛ ولي گوگل پلي موزيک و يوتيوب رد تخفيف دانشجويي ارائه نکردند و احتمالا سرويس جديد هم چنين تحفيفي اعمال نخواهد کرد. براي ديدن مطالب جذاب و داغ اين لينک را لمس کنيد ↓↓↓ : «هدايت به کانال آي تي»