هوش مصنوعی IBM پای مناقشه ای جالب با انسان نشست
ديجياتو/ هوش مصنوعي IBM بار ديگر در رويايي انسان با ماشين خبر ساز شد. اين کمپاني که به خاطر ساخت ابررايانه هايي با توان شکست اساتيد بزرگ شطرنج شناخته مي شود، روز گذشته در سانفرانسيسکوي آمريکا مجددا ماشين هاي ساخت خود را مقابل انسان قرار داد. سيستم به نمايش گذاشته شده که از آن تحت عنوان Project Debater يا پروژه مناقشه گر ياد شده در دو دور مختلف مقابل دو انسان قرار گرفت. راي نهايي چه بود: انسان ها همچنان پيشتاز هستند اما اختلاف شان با ماشين ها اندک است. برنده چه کسي بود: چندان اهميت ندارد. موضوع مهم در واقع آن است که براي نخستين بار سيستمي با بهره گيري از هوش مصنوعي توانسته قابليت هاي بحث و استدلال خود را به رخ انسان بکشد. براساس اعلام IBM اين فناوري نشانگر کشفي بزرگ براي تجهيز نمودن کامپيوترها به توانايي درک واقعي زبان است. در اين رويارويي اما، دو مناقشه گر قهار به نام هاي Noa Ovadia و Dan Zafrir توانستند هوش مصنوعي IBM را شکست دهند. هر شرکت کننده به مدت چهار دقيقه فرصت داشت که رقيب را کنار بزند و بعد مجددا چهار دقيقه ديگر در اختيارش گذاشته مي شد تا جواب طرف مقابل را بدهد و در انتها نيز دو دقيقه ديگر دريافت ميکرد تا بحث را ببندد. نکته مهم در اين مباحثه توانايي Debater در گوش دادن به استدلال هاي مطرح شده از سوي طرف مقابلش و همچنين تلاش براي رد نظر وي بود که درست مانند يک انسان به نمايش گذاشته شد. گاهي اوقات نيز Debater حرفي که ممکن بود طرف مقابل بزند را حدس مي زد و با پيش دستي حمله لفظي تازه اي را عليه وي آغاز مي کرد. Debater حتي دوبار تلاش کرد که با شوخ طبعي جواب طرف مقابلش را بدهد و يکبار اعلام کرد که اگر خون داشت «خونش از حرف هاي آن فرد به جوش مي آمد». البته هوش مصنوعي IBM نقاط ضعفي هم داشت و مثلا گاهي براي اعلام نقطه نظراتش صرفا از ديتاي خام و مرتبط استفاده مي کرد. مثلا در جايي در رابطه با مزايا و معايب پزشکي از راه دور، هوش مصنوعي IBM به حکم دادگاه عالي در آيووا اشاره کرد که تقريبا بي ارتباط به مبحث معايب و مزايا بود. اما در رابطه با فوايد هوش مصنوعي که اين روزها به موضوعي داغ در جوامع مختلف بدل شده بايد بگوييم که دسترسي به حجم بالايي از ديتا را فراهم نموده و تحليل آن ديتا را ساده تر مي کند. از سويي اما برخي نگرانند که هوش مصنوعي باعث از دست رفتن مشاغل انساني شود يا در سناريويي بدتر نابودي انسان را منجر شود. با اين حال اما پيش بيني هايي از اين دست IBM را از پيشرفت در اين زمينه بر حذر نمي دارد. اين شرکت از سال ها قبل فعاليت در زمينه هوش مصنوعي را آغاز کرد و در سال ۱۹۹۶ ميلادي بود که ابررايانه ديپ بلو آن با قرار گرفتن در مقابل استادبزرگ شطرنج، گري کاسباروف روس، خبرساز شد. طبق اعلام کارشناسان اين شرکت براي آنکه يک کامپيوتر بتواند با انسان مناقشه داشته باشد بايد سه مانu بزرگ از پيش رو برداشته شوند: سيستم بايد حجم بالايي از متن را دريافت کرده اطلاعات موجود در آن را تحليل نموده و بعد اطلاعات قانع کننده و مرتبطي را از آن اقتباس کند. اين سيستم همچنين بايد به صحبت هاي طرف مقابل گوش داده و استدلال هايي که مي آورد را درک نمايد تا مفهوم و فحواي کلامش را متوجه شود و نقاط ضعف او را بسناسد. در انتها اين سيستم بايد مباحثه ها و ابهامات ذهني فرد را شناسايي کرده و نقطه نظر خود را وارد نمايد. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در آي گپ https://igap.net/akharinkhabar آخرين خبر در ويسپي http://wispi.me/channel/akharinkhabar آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar