واکنش مدیر پیام رسان گپ به اظهارات جهرمی درباره ظرفیت پیام رسان ها
باشگاه خبرنگاران/ هفته گذشته محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اظهارنظري گفت که پيامرسانهاي داخلي با ظرفيتي که در شرايط کنوني دارند، توانستند جذب مخاطب ۱۰ ميليوني داشته باشند و بر اساس توانمندي واقعي اين پيام رسان ها، نمودار رو به پيشرفت خوبي نشان مي دهند؛ اما تصوري که برخي موافقان فيلتر تلگرام از اين پيام رسانها ساختند، واقعي نبود؛ ما از همان ابتدا نيز به مجلس اعلام کرديم که ظرفيت اين پيامرسانها حدود ۱۵ ميليون نفر است. اين ادعا بر خلاف تصور رايج در خصوص پيامرسانهاي داخلي بود که در گذشته درباره آنها گفته ميشد و باعث تعجب شد. از همين رو با مديران برخي پيامرسانها گفتگو کرديم تا نظر آنها را در اين خصوص بدانيم. مهدي انجيدني مدير پيامرسان گپ در خصوص اينکه آيا پيامرسانهاي داخلي فقط 15 ميليون نفر ظرفيت دارند، اظهار داشت: من به هيچ وجه اين ادعا را قبول ندارم که گفته ميشود ظرفيت پيامرسانهاي داخلي 15 ميليون کاربر است؛ در حال حاضر که ما حدود هفت پيامرسان داخلي داريم، ظرفيت اينها در مجموع قطعاً بيش از چهل ميليون نفر – يعني تعدادي که مردم در تلگرام بودند – ظرفيت دارند. اما من معتقدم حتي 3 الي 4 پيامرسان داخلي ما به تنهايي اين ظرفيت را دارند که 40 ميليون کاربر را در خود جاي دهند. وي ادامه داد: در اين مدت اخير پيامرسانهاي داخلي بسيار تلاش کردند و با جذب سرمايهگذاران بزرگ، هزينه کردند و تجهيزات جديد خريداري کردند که باعث افزايش سطح توانايي آنها شده و به راحتي ميتوانند نياز داخل را پوشش دهند. همچنين همانند وضعيت فعلي، مردم به نسبت تقسيمبندي بازار در اين پيامرسانها تقسيم شدهاند و به همين دليل مشکل خاصي در ارائه سرويس وجود ندارد. مدير پيامرسان گپ در خصوص اينکه براي رفع ضعفهاي کنوني پيامرسانهاي داخلي چه بايد کرد، اظهار داشت: بخش اعظم اين موضوع مربوط ميشود به ميزان تجربهاي که اين ابزارها کسب ميکنند، هر پروژه مشابه ديگري که وارد کار ميشود، بايد تجربه کند و بدون داشتن مشتري نميتواند اين فرآيند را طي کند. اين موضوع همانند آن است که شما اسبي را تربيت کنيد ولي هيچگاه سواري نداشته باشد، اين اسب به طور طبيعي هيچ وقت اسب مسابقه نميشود. هر محصول نرمافزاري هم همينطور است، بايد استفاده شود تا ايرادات آن ديده و اصلاح شود و با بهينهسازي گسترش پيدا کند. انجيدني ادامه داد: تلگرام هم همين مسير را طي کرد و در سالهاي اخير بارها قطع شد، بر اساس گزارش رسمي خود تلگرام از ابتداي امسال تا الآن اين پيامرسان بيش از 8 يا 9 بار قطع شدده است. متأسفانه اينها ديده نميشود اما وقتي يک پيامرسان ايراني دو ساعت قطع ميشود همه مسئولان درباره آن صحبت ميکنند و ميگويند که ما نميتوانيم. به هيچ وجه اين ايرادات به معناي اين نيست که ما نميتوانيم و اين مشکلات با راهکارهاي نرمافزاري قابل حل هستند و اينها بايد پيش بيايند تا آن محصول پيشرفت کند. وي در رابطه با علت کاهش سرعت رشد کاربر پيامرسانهاي داخلي پس از گذشت مدتي از فيلترينگ تلگرام، گفت: تلگرام با وجود هاتگرام و طلاگرام، در دسترس مردم بود و فيلترينگ واقعي تلگرام فقط 3 الي 4 روز ادامه داشت و بعد از آن هاتگرام و طلاگرام به طور گسترده کار خود را شروع کردند. با اين وضعيت همين تعداد کاربر هم که به پيامرسانهاي داخلي آمدند بسيار جالب بود، من به شخصه انتظار داشتم مهاجرت مردم بسيار کمتر باشد ولي در مجموع بيش از بيست ميليون نفر پيامرسانهاي داخلي را نصب کردند و اين خيلي آمار خوبي است. اما اگر فقط يک ماه مسئولان صبر ميکردند و با عدم ارائه هاتگرام و طلاگرام اجازه ميدادند مردم به پيامرسانهاي داخلي منتقل شوند.