تولید مجسمه سه بعدی بر مبنای ویدئوهای دو بعدی
مهر/ اگر چه استفاده از مدل هاي رايانه اي دوبعدي در برخي موارد مي تواند نيازهاي کاربران را برطرف کند، اما گاهي نيز اين مدل ها جايگزين لمس عملي اشياي سه بعدي فيزيکي نمي شوند. به گزارش نيواطلس، به تازگي پژوهشگران دانشگاه ام آي تي، موفق به ابداع سيستمي شده اند که با استفاده از آن مي توان بر مبناي ويدئوهاي دو بعدي مجسمه هايي ساخت که با چاگرهاي سه بعدي تهيه مي شوند و سير حرکتي به نمايش درآمده در يک ويدئوي دو بعدي را به نمايش مي گذارند. اين فناوري که به MoSculp مشهور شده به افرادي مانند قهرمانان ورزشي کمک مي کند تا مهارت هاي خود را از طريق درک بهتر نحوه حرکتشان در فضاي واقعي بهبود ببخشند. براي استفاده از MoSculp تنها کافيست فرد يک ويدئوي معمولي دو بعدي از حرکات خود تهيه کند و سپس اين فيلم تهيه شده در شرايط عادي را در اختيار برنامه رايانه اي مذکور بگذارد. اين برنامه با تحليل فيلم يادشده و شناسايي نقاط کليدي بدن مانند لگن، زانو و مچ پا تصاويري سه بعدي از بدن انسان تهيه مي کند که روند حرکت موجود در فيلم را به تصوير مي کشند. سپس اين تصاوير سه بعدي به طور متوالي در کنار يکديگر قرار مي گيرند و مدل نهايي به صورت سه بعدي آماده شده و براي چاپ با استفاده از چاپگر سه بعدي آماده خواهد بود. کاربران قبل از چاپ مدل مذکور مي توانند نسخه اي ديجيتال از آن را مشاهده کنند و به عنوان مثال رنگ آن را انتخاب کنند. اين فناوري فعلا به صورت انفرادي قابل استفاده است، اما در آينده مي توان از آن براي ثبت حرکات چند نفر در آن واحد استفاده کرد.