سرویس متاسرچ چیست و چرا کاربردی است؟
زوميت/ انفجار اطلاعات در کنار ورود کسبوکارها به فضاي اينترنت باعث شده تا نياز براي وجود سرويسهايي بهمنظور فيلتر و مقايسهي دادهها ايجاد شود؛ نيازي که توسط موتور جستجوي متا يا متاسرچ پاسخ داده شد. با تولد اينترنت و رونق آن بهواسطهي ظهور وبسايتها و سرويسهاي گوناگون، نياز به ابزارهايي براي جستجو در ميان انبوه محتواي وب احساس ميشد. بدين ترتيب موتورهاي جستجو روي کار آمدند تا به کاربر در يافتن محتواي دلخواهشان ياري برسانند؛ اما تعداد موتورهاي جستجو در کنار بهرهگيري آنها از الگوريتمهايي متفاوت براي يافتن و دستهبندي نتايج، کاربران را به استفاده از چندين ابزار جستجو سوق ميداد. اين عوامل در نهايت زمينهساز تولد متاسرچها يا ابرجستجوگرها شد. متاسرچها در حقيقت بين وبسايتهاي مختلف و کاربران، نقش واسطهاي را ايفا ميکرد که کاربر به مدد آنها، در پاسخ به کوئري (عبارات جستجو، سوال يا واژهي مورد نظر خود)، به جاي اينکه تنها نتايج يک منبع را مشاهده کند، فهرستي از نتايج چندين منبع را در اختيار داشته باشد؛ در واقع متاسرچ، با جمعآوري اطلاعات از ساير سرويسها و موتورهاي جستجو و با فيلترگذاري آنها، امکان مقايسه و انتخاب بيشتري به کاربر ميداد. با رشد فزايندهي حجم دادهها در فضاي اينترنت و ورود کسبوکارهاي گوناگون به دنياي مجازي، نياز به متاسرچها از ساماندهي نتايج موتورهاي جستجوي فراتر رفت؛ زيرا با آغاز بهکار سرويسهايي که در قبال ارائهي خدمات يا فروش کالا از کاربر پول دريافت ميکردند، افراد بهدنبال ابزاري براي مقايسهي کيفيت و هزينهي چنين خدمات و کالاهايي بودند، همين موضوع دامنهي فعاليت متاسرچها را گستردهتر کرد؛ بهطوري که امروزه شاهد فعاليت متاسرچ در حوزههاي مختلفي هستيم. يکي از حوزههاي پرطرفدار فعاليت متاسرچها گردشگري و توريسم است. با توجه به اينکه امروزه اينترنت به مقصد ابتدايي کاربران براي جمعآوري اطلاعات درباره تور، رزرو هتل يا خريد بليط هواپيما بدل شده است، از اينرو براي پاسخگويي به نياز آنها، طيف گستردهاي از متاسرچها در ابعاد جهاني فعاليت ميکنند که از جملهي شاخصترين آنها ميتوان به مواردي همچون تريواگو، تريپادوايزر، اکسپديا و ويگو اشاره کرد که درگاهها و فروشگاههاي خود را در کشورهاي مختلف بهصورت محلي همراه با سرويسهاي جهاني در اختيار کاربران قرار ميدهند. شايد از خود بپرسيد که درآمدزايي متاسرچها از چه طريقي صورت ميگيرد؟ در پاسخ بايد بگوييم آن دسته از متاسرچهايي که کاربران را به سمت فروشگاهها و ارائهکنندگان اصلي خدمات ارجاع ميدهند، از طريق دريافت پورسانت فروش از فروشندگان خدمات و همچنين تبليغات درآمد کسب ميکنند و کاربران خود را در پروسه کسب درآمد وارد نميکنند. در مجموع بايد متاسرچها را سرويسهايي کاربردي بدانيم که مجموعهاي از دادههاي غربالشده را در راستاي پاسخ بهتر به نياز کاربران به وي نمايش ميدهند. با در نظر داشتن تصوير کاربراني که همه سوالهاي خود را در اينترنت جستجو ميکنند و قابليت مقايسه و انتخاب آگاهانه متاسرچها، احتمالاً حضور پررنگتري از اين شيوهي کسبوکار را شاهد خواهيم بود.