بلای جان اپل و آیفونهای جدید چیست؟
شهر سخت افزار/ هفته گذشته تحليلگران يک موسسه پژوهشي معتبر فعال در ارائه مشاوره هاي مالي و سرمايه گذاري، به مشتريان خود گوشزد کرده هر ساله محبوبيت گوشيهاي آيفون در حال کاهش است. تحليلگران از يک نمودار براي تشريح اين ادعا استفاده کردند که جستجوها در موتور جستجوي گوگل را نشان ميدهد. نمودار منتشر شده از سوي موسسه پژوهشي Citi Research ميزان جستجوها درباره گوشيهاي آيفون پيش و پس از رونماييهاي رسمي اپل را نشان ميدهد. علي رغم کاهش محبوبيت گوشيهاي آيفون دست کم در موتورهاي جستجو، هنوز Citi Research معتقد است اين گوشيها ميتوانند به طور پايدار رشد سالانه تک رقمي را براي اپل رقم بزنند، هرچند که پنهان نکردهاند ديگر انتظار تکرار جهشهاي عظيم را ندارند. تحليل گران کنُد شدن سرعت اپل در نو آوري و اشباع آيفون در بازارهاي اصلي را به عنوان علت اصلي کاهش محبوبيت و جذابيت گوشيهاي آيفون معرفي کردهاند. Citi Research ميگويد علي رغم اضافه شدن قابليتهاي جديدي چون Face ID، مقاومت در برابر نفوذ آب و نمايشگر بدون حاشيه، چهار يا پنج سال قبل، هنگامي که اندازه نمايشگرها در حال افزايش بود و دوربينها هم نسبت به نسل قبل بهبود چشمگيري را نشان ميدادند، نوآوري اپل بيشتر بود. ظاهراً نمودار منتشر شده نشان ميدهد جستجوها در گوگل پيش از عرضه مدلهاي بازطراحي شده چون iPhone 5 و iPhone 6 به اوج رسيده است. اپل با iPhone 5 اندازه نمايشگر را از 3.5 به 4 اينچ افزايش داد و با iPhone 6 براي اولين بار دو مدل 4.7 و 5.5 اينچي در کنار هم معرفي شدند. نکته جالب ديگري که اين نمودار نشان ميدهد، مدل موسوم به S گوشيهاي آيفون که معمولاً نسخه بهبود يافته مدل اصلي بودند، کمترين سهم از جستجوها را به خود اختصاص دادهاند و به نظر ميرسد به اندازه مدلهاي اصلي نتوانستهاند نظر کاربران را جلب کنند. در عين حال شنيدهها حاکي از تغييرات اساسي آيفون با مدل سال بعد است که گفته ميشود اپل براي هر دو دوربين جلويي و پشتي از يک دوربين TrueDepth استفاده ميکند. احتمالاً دوربين TrueDepth امکان ارائه گسترش قابليتهاي مبتني بر واقعيت افزوده را به اپل ميدهد. شنيدهها حاکي از کار کردن اپل بر روي عينکهاي واقعيت افزوده موسوم به Apple Glasses است که ميتواند سال 2019 يا 2020 ميلادي عرضه شود. احتمالاً اين محصول بزرگ بعدي اپل براي مصرف کنندگان باشد.