گجت نیوز/ بسته های اینترنت موبایل در مقایسه با تعرفه‌ اپراتورهای ثابت اینترنت با قیمت کمتری عرضه می‌شوند که از این رو بسیاری از اپراتورهای اینترنت ثابت به این وضعیت معترض بوده و بحث تغییر تعرفه را مطرح کرده‌اند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مدتی است که اپراتورهای اینترنتی از شرایط تعرفه بسته های اینترنت موبایل ابراز نارضایتی می‌کنند و بر این باورند به دلیل اینکه درآمد اپراتورهای موبایل از تعرفه صوت به خوبی تامین می‌شود و به خوبی واحد دیتای موبایل کشور را پوشش‌دهی می‌کنند، در نتیجه تعرفه های موبایل کاهش یافته است. چنین وضعیتی موجب شده تا شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) با مشکلات مالی مواجه شده و مشترکان خود را از دست داده‌اند.

از این رو بخش‌های خصوصی و اپراتورهای اینترنت ثابت به ویژه شرکت مخابرات ایران طبق مکاتباتی که با رگولاتوری انجام داده‌اند، تقاضای تغییر تعرفه بسته های اینترنت موبایل را داشته‌اند تا با کاهش تعرفه‌ی صوت در اپراتورهای موبایلی، سود آن‌ها از این بخش کمتر شود و بسته های اینترنت موبایل را با قیمت واقعی‌تری عرضه کنند.

بسته های اینترنت موبایل ارزان است

محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که یکی از معترضان قیمت بسته های اینترنت است، عنوان کرد به دلیل بالا بودن تعرفه‌های صوت، اپراتورهای موبایلی از درآمد بالایی برخوردارند و به خوبی هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند. از این رو تعرفه اینترنت موبایلی به مراتب کمتر از اپراتورهای ثابت است. به طور کلی چنین وضعیتی موجب شده تا شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) با مشکلات مالی مواجه شده و مشترکان خود را از دست دهند. اگر تعرفه صوت اپراتورهای موبایلی با قیمت واقعی خود عرضه شود، به همان مقدار تعرفه بسته های اینترنت موبایل نیز افزایش می‌یابد و رقابت میان سایر اپراتورها عادلانه خواهد بود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت سازمان نظام صنفی برای کاهش تعرفه صوت اپراتورها جهت متعادل‌سازی تعرفه اینترنت ثابت به رگولاتوری درخواست خود را ارسال کرده‌‌اند که این درخواست به سازمان تنظیم مقررات ارجاع داده شده و در حال رسیدگی است. در این زمینه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید تصمیم‌گیری کند.

تعرفه صوت اپراتوهای موبایل افزایش یافته است

با تمام اعتراض‌هایی که اپراتورهای ثابت نسبت به تعرفه صوت اپراتورهای موبایلی مطرح کرده‌اند، اپراتورهای تلفن همراه در روزهای گذشته جهت یکسان‌سازی تعرفه‌ها به افزایش نرخ مکالمات تماس‌های درون و برون شبکه اقدام کرده‌اند که البته خلاف قانون و مقررات نیست، اما با درخواست‌های اینترنت ثابت و بخش‌های خصوصی مغایرت دارد.

حسین ریاضی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های اینترنتی در این خصوص اظهار کرد در حال حاضر تعرفه صوت با بیشترین نرخ ممکن عرضه می‌شود و به واسطه درآمد زیاد آن، دیتای اینترنت با نرخ ارزانی به فروش می‌رسد که طبق قوانین تجارتی، این عمل دامپینگ شناخته می‌شود. در گذشته موبایل یک ابزار لوکس شناخته می‌شد و حتی بحث دیتای اینترنت هم مطرح نبود، ولی در عصر فعلی تلفن های موبایل یک کالای اساسی به شمار می‌رود و بسیاری از کارهای مردم به آن وابسته است.

دامپینگ اینترنت چیست؟

دیگر فعالان حوزه اینترنت نیز بر این عقیده هستند که باید شرایط یکسانی فراهم شود تا اپراتورها بتوانند به خوبی به رقابت بپردازند. شرکت های اینترنتی نیز در این خصوص اظهار می‌کنند با درخواست‌های خود از رگولاتوری، قصد افزایش تعرفه را نداشته و تنها با عملکرد بعضی از اپراتورها که با کسب درآمد بیشتر از یک بخش به عرضه رایگان بخش‌های دیگر اقدام کرده‌اند، مخالف هستیم. در قواعد تجارت بازارهای جهانی و کشور ایران نیز با عمل دامپینگ مخالفت شده است؛ چرا که دامپینگ موجب محدودسازی بازار رقابت شده و کیفیت و کمیت بازار را برای مشتریان به حداقل می‌رساند.

فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات در این خصوص عنوان کرد اپراتورهای اینترنتی تنها سرویس اینترنت ارائه می‌کنند و قادر به رقابت با اپراتورهای همراه نخواهند بود؛ چرا که همراه اول و ایرانسل با دریافت 40 تا 60 تومان برای هر دقیقه مکالمه، درآمد بسیار خوبی دارند و مردم، موبایل را برای مکالمه‌های خود به تلفن ثابت ترجیح می‌دهند و برایشان مهم نیست با چه نرخی مکالمه می‌کنند. بنابراین اپراتورهای همراه با داشتن درآمد زیاد، تعرفه اینترنت موبایل را پایین آورده‌اند و به همین خاطر از محبوبیت زیادی هم برخوردارند.

این مقام مسئول در ادامه گفت ما از اپراتورهای موبایل این را می‌خواهیم که سود حاصل از اینترنت را برای اینترنت هزینه کنند و سود صوت را برای خدمات صوت بپردازند تا درآمدها عادلانه تقسیم شود و در فعالیت سایر اپراتورهای ثابت خللی ایجاد نشود. در حال حاضر درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت، بسیار زیاد است و به همین دلیل بسته های اینترنتی را با قیمت ارزان و زیر قیمت عرضه می‌کنند.

اپراتورهای ثابت مشکل کیفیت دارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره عنوان کرد پایین بودن کیفیت و کمیت سرویس‌های اپراتورهای ثابت موجب شده تا کاربران به سمت اپراتورهای موبایل مهاجرت کنند. اپراتورهای ثابت بیش از 60 تا 70 درصد درآمد خود را از اینترنت دیتا و 30 تا 40 درصد دیگر از از بخش صوت به دست می‌آورند. در واقع اپرتورهای ثابت بر این باورند که از بالا بودن نرخ صوت برای کاهش تعرفه دیتا استفاده می‌کنند و می‌توانند بیش از 70 درصد از بازار را به خود اختصاص دهند، اما تعرفه اینترنت مشکل اپراتورها نبوده و بحث کیفیت سرویس‌دهی مطرح است.

آذری جهرمی در ادامه عنوان کرد اپراتورهای موبایل در گذشته بر روی سرویس 3G فقط 2 تا 3 مگابایت سرعت را در اختیار کاربران قرار می‌دادند و اینترنت خانگی ADSL با ارائه 7 تا 8 مگابایت سرعت، کاربران زیادی را به خود اختصاص داده بود، اما در شرایط فعلی اینترنت موبایل به طور متوسط با سرعتی 25 مگابایت عرضه می‌شود و سرعت اینترنت خانگی بر روی همان 7 تا 8 مگابایت باقی مانده است. به همین دلیل بیشترین کاربران به سمت اپراتورهای موبایلی مهاجرت کرده‌اند. بنابراین بحث قیمت بسته های اینترنت موبایل مطرح نبوده و در حال حاضر کیفیت و کمیت بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

آزادسازی تعرفه‌ها در راه است

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عنوان کرد در شرایط فعلی، دیتا سهم بزرگی از درآمد اپراتورها را به خود اختصاص داده است. یکی از اهداف این سازمان آزادسازی تعرفه‌ها بوده و مراحل تدوین مقرارت نیز انجام شده است و این موضوع در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد. البته بخش‌های خصوصی از آزادسازی تعرفه ابراز نگرانی می‌کنند؛ چرا که بر این باورند اگر در آزادسازی نظارت خوبی صورت نگیرد، شرکت‌های بزرگ با تعرفه‌های تهاجمی مشکلات زیادی را برایشان به وجود خواهند آورد.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

تعاملات مالي،پرداخت الکترونيکي،سرگرمي
ايوا آگهی