آیا پابجی مرده است؟
ديجياتو/ عرصه هنر و به خصوص هاليوود در طول تاريخ ستارههاي زيادي را به خود ديده است که به سرعت افول کردهاند. آرتيستهاي جذاب و هنرمندي که ناگهان تبديل به ستارههايي پر نور و درخشان شدند، اما طاقت نياوردند و سوختند و سقوط کردند. زمان درخشش اين ستارهها، زمان درآمدزايي و سرمايهگذاري و تعريف و تمجيد بود و زمان سقوطشان مملو از توهين و تحقير و بيتوجهيها. پابجي (PUBG) ستاره صنعت بازيسازي بود، ستارهاي که اين روزها رو به خاموشيست. سوال اصلي اينجاست، چه شد که برنده جايزه برترين بخش چند نفره از TGA 2017 نتوانست صدر نشيني و موفقيت خود را ادامه دهد و پسرفت کرد؟ در اين مقاله به بررسي تمام دلايل و عواملي ميپردازيم که موجب شدند Player’sUnknown Battlegrounds يا به اختصار پابجي از عرش به فرش سقوط کرده و حال و روز خوبي نداشته باشد. سال 2017 براي صنعت بازيسازي سالي عجيب و غيرمنتظره بود. درحاليکه بازيهاي بزرگ و پرهزينه مانند COD World War II يا استاروارز بتلفرانت 2 به شدت توسط کاربران کوبيده ميشدند و خبري از يک انتشار بزرگ و موفق نبود، عرضه دو بازي از دو استوديو نه چندان مشهور ورق را برگرداند و تمام معادلات را به هم زد. پابجي توسط Bluehole و فورتنايت توسط اپيکگيمز با سبک بتل رويال منتشر شدند و همچون يک سونامي سهمگين صنعت بازيسازي را فرا گرفتند. طولي نکشيد تا رکوردها شکسته شدند و تيتر اول تمام مجلات و وبسايتهاي مرتبط با تکنولوژي مملو از مطالبي درخصوص اين سبک تازه بال و پر گرفته و موفقيت دور از انتظار آن شد. درهمين هياهو بود که منتشر شدن خبري کوتاه شوک بزرگي را به تمام کاربران وارد کرد. برندن گرين، کارگردان خلاق پابجي در حساب توييتر خود اعلام کرد که اين بازي با ثبت رکورد 1,342,857 بازيکن آنلاين بطور همزمان رکورد پيشين 1,295,114 نفري Dota 2 را شکسته است. رکوردي که تنها هشت روز پس از رسيدن به يک ميليون بازيکن همزمان شکسته شد، يعني 35 درصد افزايش کاربر در عرض هشت روز! موفقيت باورنکردني پابجي در جذب کاربران و افزايش روزانه تعداد کاربراني که به طور همزمان در حال تجربه بازي بودند توقف ناپذير بود. طولي نکشيد تا يکي از بزرگترين رکوردهاي تاريخ صنعت بازيهاي ويديويي توسط پابجي ثبت شود. آمار و ارقام پابجي که نشان دهنده افت چشمگير بازي در چند ماه اخير است شروع سال 2018 با ثبت رکورد 3,236,027 کاربر آنلاين بصورت همزمان و همچنين ميانگين بازيکن 1,584,886 نفري براي پابجي همراه بود. رکوردي که قطعا ساليان سال در دستان اين بازي خواهد بود و شکسته شدن آن در هالهاي از ابهام قرار دارد. همين نقطه، يعني ژانويه 2018 تبديل به نقطه شکست پابجي شد. گلوله شليک شده از اسلحه بلوهول به بالاترين ارتفاع ممکن رسيد و چرخيد و رو به پايين حرکت کرد. پابجي همانطور که به سرعت بالا رفته بود، به سرعت سقوط کرد و طي يک ماه 193,871 بازيکن را از دست داد تا روند کاهش بازيکناني که به صورت همزمان پابجي را تجربه ميکردند و ميانگين بازيکنان ماهانه آن استارت بخورد. طبق آمار رسمي منتشر شده توسط استيم، طي 30 روز گذشته بالاترين تعداد کاربراني که به طور همزمان در حال تجربه پابجي بودهاند 965,507 نفر بوده است، يعني بيش از دو ميليون نفر کمتر نسبت به 9 ماه گذشته. شايد با خودتان بگوييد هنوز هم آمار و ارقام پابجي قابل توجه است و کمتر بازيي اين روزها تا اين اندازه توسط کاربران مختلف تجربه ميشود. اما مشکل اينجاست ميزان نارضايتي و انتقادات کاربران از پابجي طي روزها و ماههاي گذشته آنقدر زياد بوده است تا شکي برايمان باقي نماند که مسير پيش روي پابجي چيزي جز سقوط نيست و به زودي اين آمار و ارقام باز هم کاهش چشمگيري پيدا خواهند کرد. اکثر نقدهاي اخير کاربران از پابجي بشدت منفي بوده است اما مشکل اصلي از کجا شروع شد؟ کدام گام بلوهول اشتباه بود که موجب شد ستاره درخشانش ناگهان سقوط کند؟ بياييد از ابتدا تا کنون تمام مشکلات و حواشي که پابجي با آنان روبهرو بود را بررسي کنيم تا متوجه حال وخيم اين بازي شويم. مارچ 2017 براي اولين بار پابجي تحت نسخه Early Access يا نسخهاي که هنوز مراحل ساخت آن تکميل نشده است با قيمت 30 دلار به بازار عرضه شد. 6 ماه بعد يعني سپتامبر 2017 ورژن 1.0 پابجي به صورت رسمي براي کامپيوترهاي شخصي منتشر شد و بازي با افزايش قيمتي کوچک و با 40 دلار روي فروشگاه استيم قرار گرفت. درواقع اولين اشتباه بلوهول همينجا بود، پابجي کيلومترها تا خارج از شدن از Early Access فاصله داشت و مشکلات و ايرادات فني آن بيشتر از حدي بود که آماده ارائه نسخه رسمي باشد. حتي الان که نزديک دو سال از عرضه پابجي گذشته باز هم اين ايرادات فني برطرف نشدهاند و کاربران به شدت از اين وضع ناراضي هستند. اگر يک کامپيوتر با سخت افزاري به روز و قدرتمند داريد طبيعتا با مشکلات زيادي مواجه نخواهيد شد. اما کاربراني که سيستمي متوسط دارند با بيشترين مشکلات پرفورمنس روبهرو ميشوند و به سختي ميتوانند از بازي با کيفيتي مناسب لذت ببرند. درست است که بازيهاي روز دنيا براي تجربه مناسب نياز به سخت افزاري قدرتمند دارند و نميتوان انتظار داشت اين بازيها همچنان روي سيستمهاي قديمي يا متوسط با نهايت کيفيت اجرا شوند. اما پابجي به هيچ عنوان قابل قياس با چنين بازيهايي نيست. پابجي در قبال آنچه از کاربران طلب ميکند، محتواي قابل قبولي ارائه نميدهد. تکسچرها و طراحي گرافيکي بازي در حد متوسط است و حتي با بالاترين تنظيمات، باز هم به نسبت بازيهاي واقع گرايانه ديگر حرف زيادي براي گفتن ندارد. درصورت اوپتيمايز بودن بازي، کاربران ميتوانستند به سادگي روي يک کامپيوتر متوسط با کيفيتي مناسب و فريمريت قابل قبول پابجي را تجربه کنند، اما اين مسئله رويايي بيش نيست. تمامي بازيهاي مولتيپلير و آنلاين براي تهييج کاربران و ارائه آماري درست از عملکرد آنان داراي سيستم رنک بندي، نوار رسيدن به اهداف يا جوايز متنوع و مختلف هستند. اما پابجي بر اساس عملکرد شما به پرداخت مقداري BP (ارز ديجيتالي بازي) کفايت ميکند و درنهايت شما با استفاده از اين ارز ميتوانيد صندوقچههايي را خريداري کنيد که باز کردن برخي از آنان نيازمند خريد کليد با ارز واقعيست. هيچ نوار رسيدن به اهدافي وجود ندارد و حتي قسمت آمار و ارقام بازي که نشان دهنده تعداد پيروزيها، تعداد کاربراني که کشتهايد و... است با هر بروزرساني خالي ميشود! اين بدين معناست که زحمات چند ماهه شما براي کسب آمار و ارقام قابل توجه در بازي تنها با منتشر شدن يک بروزرساني از بين ميرود و دوباره از صفر شروع خواهيد کرد. يک سال و نيم پس از عرضه بازي سرانجام بلوهول تصميم به درج سيستم رنک بندي براساس مهارت کاربران تقريبا مشابه سيستمي که در کانتر شاهد هستيم گرفته است. درواقع ميتوان اين بروزرساني را مثال کامل نوش دارو پس از مرگ سهراب تلقي کرد. سيستمي که ميبايست از ابتدا در بازي قرار ميگرفت تا موجب شود بازيکنان هم سطح با يکديگر بازي کنند يا کاربران براي رسيدن به سطح بالاتر و بازي کردن در شرايطي حرفهايتر تلاش کنند خيلي دير به بازي اضافه شد. شايد زماني که ديگر وجود آن براي کسي اهميت نداشته باشد. به شخصه پس از 340 ساعت وقت گذراني در پابجي، بجز يک سناريو تکراري که براساس سبک بتل رويال روايت ميشود چيز ديگري تجربه نکردم. مهم نيست چند ساعت و با چند نفر يا با چه شرايط و سياستي بازي را تجربه ميکنيد، هر بار با يک سناريو تکراري شامل پريدن از هواپيما، مجهز شدن به سلاح و زره و کشتن ديگران و تلاش براي بقا مواجه هستيد. تغييرات در پابجي با کندترين سرعت ممکن رخ ميدهند. هفت ماه پس از انتشار بازي، دومين نقشه با نام Miramar به بازي افزوده شد. برخلاف محيطهاي شلوغ و بافتهاي شهري متعدد Erangel (اولين نقشه بازي) و همچنين وجود پوششهاي گياهي متنوع، ميرامار بياباني بيآب و علف با فضاهاي مسطح زياد و محيطهاي شهري کم بود که از همان ابتدا دردسرهاي زيادي را به همراه داشت. صرف نظر از طراحي ضعيف ميرامار، ايرادات فني اين نقشه موجب شدند تا کاربران زيادي به اميد شروع در Erangel بازي را ترک و آن را دوباره شروع کنند. باگهاي عجيب، نقص سيستم پراکندگي لوت و دراپ، مشکلات پرفورمنس و فريم ريت در برخي نقاط خاص بازي، دير لود شدن تکسچرها در محيطهاي شهري و... تنها بخشي از مشکلاتي بودند که کاربران حين تجربه ميرامار با آن دست و پنجه نرم ميکردند. با انتشار ميرامار نه تنها کار براي بلوهول تمام نشد، بلکه تازه شروع شد. ارائه بروز رسانيهاي هفتگي و بازسازي دوباره نقشه و اضافه کردن لوکيشنهاي مختلف درکنار بهبود پرفورمنس و رفع باگهاي ميرامار تا مدتها برنامه پيش روي بلوهول بود. پس از رسيدن به يک سطح قابل قبول، کار روي نقشهاي با مقياس کوچکتر اما پيرو طراحي Erangel در دستور کار بلوهول قرار گرفت. سرانجام 9 ماه پس از انتشار ميرامار و با کش و قوسهاي فراوان، Sanhok به بازي اضافه شد تا تجربهاي پرسرعتتر از پابجي را براي کاربران به ارمغان بياورد. درواقع هدف از بيان اين قسمت توجه به اختلاف زماني سنگين ميان ارائه محتواي جديد توسط بلوهول در پابجي است تا متوجه شويد کاربران چه مدت را صرف يک تجربه تکراري کردهاند. البته اضافه کردن نقشههاي جديد تنها استراتژي بلوهول براي ايجاد محتواي جديد در پابجي نبوده است. ارائه چالشها يا مسابقات هفتگي به همراه اضافه شدن مُدهاي مختلف به سرورهاي غيراصلي بازي از ديگر تمهيدات اين استوديو بود که چندان موفقيت آميز نبودند. حتي چالشهاي هفتگي پابجي باز هم سناريوي تکراري اين بازي را با ظاهري متفاوت روايت ميکنند. پرش از هواپيما و کشتن ديگر بازيکنان اما اين بار با محدوديت در استفاده از تجهيزات و اسلحههاي موجود. حتي سيستم جوايز متنوعي نيز براي اين بخش درنظر گرفته نشده و درنهايت با پيروزي در اين چالشها چيزي که به دست ميآوريد بسيار بيارزشتر از جوايز حالت استاندارد پابجي است. اضافه کردن نقشه جديد و چالشهاي هفتگي يا ماهانه تنها تدابير بلوهول براي ايجاد تحول در محتواي پابجي نبود. به مناسبت عرضه نقشه سوم بازي يعني Sanhok بلوهول تصميم گرفت تا با تقليد از فورتنايت و سيستم Battle Pass اين بازي نوعي چالش جديد و مرحلهاي را در پابجي ايجاد کند که نتيجه آن فاجعهاي بيش نبود. نمايي از سيستم بتل پس بازي و آيتم هايي که در هر لول به شما اهدا ميشد بياييد ابتدا سيستم بتلپس فورتنايت را بررسي کنيم. شما بازي را بصورت رايگان دريافت ميکنيد. به صورت دلخواه ميتوانيد بتلپس را با ارز داخل بازي يا با قيمت 10 دلار خريداري کنيد. چالشهاي اضافه شده به بازي شامل 100 مرحله ميشود که طي 10 هفته ميبايست آنان را طي کرده و هر مرحله به شما آيتمي کازمتيک و جذاب ميدهد و ميتوانيد آنان را به صورت دائمي نگهداري کرده و استفاده کنيد. شما پابجي را با قيمت 40 دلار خريداري ميکنيد. بتلپس بازي 10 دلار قيمت داشت و راهي جهت خريد آن با ارز داخل بازي وجود نداشت. اين بتلپس شامل 30 مرحله ميشد که طي 30 روز ميبايست آن را تکميل ميکرديد. هر مرحله از اين چالش به شما آيتمي کازمتيک ميداد که برخي از آنان را طي مدت زمان خاصي ميتوانستيد استفاده کنيد و سپس از شما پس گرفته ميشد! سياست جاهطلبانه يا به عبارتي طماعانه بلوهول در طراحي اين بتلپس به سرعت با انتقاد و بازخورد منفي کاربران همراه شد و موجي از نارضايتيها را روانه اين استوديو و سازندگان بازي کرد. بلوهول حتي در تقليد و پياده سازي سيستم بتلپس موفق نبود و با برخي سياستهاي اشتباه ايده خود را به تباهي کشاند. کاش مشکلات پابجي ختم به همين جا ميشد، اما مشکل بزرگ ديگري از ابتدا همراه پابجي بود که کاربران زيادي را آزار داد. طبيعيست که تمام بازيهاي ويديويي و مخصوصا بخش مولتيپلير بسياري از اين بازيها با حضور هکرها روبهرو هستند و اين مسئله متاسفانه امري عادي محسوب ميشود. اما وضعيت پابجي بسيار پيچيدهتر بود. فروش بدافزارها يا نرم افزارهاي هک پابجي در فروشگاههاي اينترنتي چيني و قيمت پايين آنان موجب شد تا بسياري از کاربران در اين منطقه به سراغ استفاده از آنان بروند و تجربه بازي را به کام ديگر بازيکنان تلخ کنند. کاربران از همان ابتدا کمپيني را با عنوان RegionLock يا جدا کردن سرورهاي کاربران چيني شروع کردند، اما از آنجايي که پابجي با همکاري يکي از بزرگترين کمپانيهاي تکنولوژي چين يعني Tencent مديريت ميشود انجام اين کار براي بلوهول غيرممکن بود. راه حل بلوهول براي مبارزه با هکرها چه بود؟ اضافه کردن سيستم آنتيچيت براي شناسايي و متوقف کردن هکرها اولين راهکار ارائه شده بود. راهکاري که منتهي به بلاک شدن بسياري از هکرها شد اما درنهايت دور زده شد و هکرها راه جديدي براي ورود به بازي پيدا کردند. ارائه بروز رسانيهاي متعدد براي بهبود سيستم آنتيچيت بازي تنها استراتژي بلوهول براي مبارزه با هکرها بود. با وجود اينکه بسياري از کاربران ادعا ميکنند هيچوقت با هکرها مواجه نشدهاند، بنظر ميرسد اين مشکل بيشتر در سرور آسياي بازي وجود دارد. اما قابليت تغيير سرور در بازي به بازيکنان اين اجازه را ميدهد تا در سرورهاي نقاط مختلف جهان بازي کنند و همين مسئله موجب پراکندگي هکرها در تمام سرورها شد. سرانجام بلوهول مدتي قبل تصميم گرفت RegionLock نه به شکل زنداني کردن کاربران چيني بلکه به شکل انتخاب خودکار ريجن و برداشتن قابليت انتخاب سرور را در بازي پياده سازي کند. نتيجه اين کار چه بود؟ پياده سازي اشتباه و پر از ايراد سيستم انتخاب خودکار ريجن همچون تبري تيز و بُرنده بر تنه پابجي فرود آمد و کاربران زيادي را از آن فراري داد. اولين مشکل ايجاد شده اين است که شما و دوستانتان از دو کشور مختلف ديگر نميتوانيد با يکديگر بازي کنيد، چرا که بازي برحسب موقعيت شما يک سرور مختلف را به هرکدامتان توصيه ميکند و عملا حضور در يک سرور امکان پذير نيست. متاسفانه سيستم انتخاب خودکار سرور به درستي موقعيت کاربران را تشخيص نميدهد و آنان را به اشتباه در سرورهاي اشتباه مياندازد. همين مسئله موجب ميشود تا علاوه بر بالا رفتن پينگ و لگهاي شديد که عملا تجربه بازي را غيرممکن ميکنند فاجعهاي به نام Desync رخ دهد. در پابجي Desync به اين شکل عمل ميکند که هيتباکس سرور کمي از هيتباکس کاربر عقبتر است. اين اختلاف زماني بين هماهنگي دو هيتباکس موجب ميشود در حين درگيري با ديگر بازيکنان اگر پشت يک درخت يا ديوار پناه گرفتيد، باز هم امکان مرگتان وجود داشته باشد چرا که همچنان گلوله دشمنان به شما اصابت ميکند. DR DisRespect يکي از بزرگترين استريمرهاي پابجي طي چند ويديو به وجود Desync در بازي اشاره کرد و آن را به همراه تدابير اشتباه بلوهول عامل مرگ پابجي دانست. Shroud، نفر اول تورنومنت جهاني پابجي و يکي ديگر از مشهورترين استريمرهاي بازي پس از مشکلات بازي اعلام کرد که ديگر سراغ بازي نخواهد رفت تا زمانيکه بلوهول به تعهدات خود درخصوص کمپين FixPubg# عمل کند. کمپين FixPubg# چه بود؟ بلوهول براي دخيل کردن کاربران در پروسه رفع مشکلات پابجي کمپيني را به راه انداخت تا کاربران با ارائه پيشنهادات و گزارشات از مشکلات بازي به بالا رفتن سرعت تغييرات کمک کنند. متاسفانه نتيجه کار کاملا معکوس بود و ارائه هر بروز رساني مانند سيستم انتخاب خودکار ريجن که بالاتر به آن پرداختيم به جاي برطرف کردن مشکلات بازي، دهها مشکل جديد به آن افزودند! بيس و بدنه پابجي با هزاران مشکل مختلف درگير است و در اين ميان بلوهول براي رسيدن به سود بيشتر بجاي اينکه تمام تمرکز خود را روي بهبود شرايط بازي بگذارد، تصميم به انتشار پابجي روي پلتفرمهاي ديگر گرفته است. نمايي از نسخه موبايل پابجي که تجربه اي بهتر از بازي را براي شما به ارمغان ميآورد پورت بازي روي ايکس باکس وان هم چنگي به دل نميزند و تمام باگها و ايرادات فني و عدم وجود محتواي مناسب در اين نسخه نيز حضور دارند. اما از آنجايي که کمپاني Tencent خود وظيفه انتشار نسخه موبايل پابجي را به عهده گرفته بود مشاهده ميکنيم که PUBG Mobile بشدت متفاوت است و هيچ کدام از ايرادات مطرح شده در آن وجود ندارد. بازي کاملا اوپتيمايز شده و به خوبي روي تلفنهاي هوشمند ميان رده با تنظيمات پايين اجرا ميشود. هکري در کار نيست و کاربران با خيال راحت بازي ميکنند. لولبندي، ماموريتهاي هفتگي يا ماهانه، جوايز روزانه، صندوقچههايي که بدون نياز به خريد کليد باز ميشوند، آيتمهايي که ميتوانيد جايزه بگيريد و سپس از آن استفاده کنيد و... همه از جمله ويژگيهاي مثبت نسخه موبايل پابجي هستند. و درنهايت مهمترين نکته اينکه پابجي روي تلفنهاي هوشمند رايگان است. شايد با خواندن اين مقاله با خودتان بگوييد وجود اين حجم از مشکلات و اشتباهات در يک بازي غيرممکن است. کوچکترين مشکلات در يک بازي ختم به ايجاد هياهو در فضاي اينترنت ميشوند و درنهايت به بازي و سازندگان آن لطمه وارد ميکنند، اما چطور با پابجي اينگونه رفتار نشد؟ پابجي خوش شانس بود. ارائه تجربهاي واقعگرايانه از بتلرويال، چيزي که همچنان مشابه آن ديده نشده است و موفقيت در جلب توجه گيمرهاي هاردکور از جمله عواملي بودند که پابجي را در اين مدت سرپا نگه داشتند. بسياري از کاربران جزئيات بالاي پابجي در وجود تجهيزات، گيمپلي سخت و درگيرانه، فيزيک واقعگرايانه سلاحها و... را ميپسندند و براي تجربه آن جايگزيني پيدا نکردهاند. همين مسئله موجب ميشود تا با وجود مشکلات فراوان باز هم پابجي آخرين سنگر دوستداران يک بتلرويال واقع گرايانه باشد. تاکنون بزرگترين رقيب پابجي فورتنايت بوده است که اين دو بازي با وجود اختلافات فراوان در طراحي و فيزيک و... به سادگي در کنار يکدگير فعاليت کردند و هريک کاربران خاص خود را داشتند. اما داستان از اين نقطه به بعد کمي براي پابجي متفاوتتر خواهد شد. اوج گرفتن فورتنايت در کنار عرضه بلک اپس 4 که اين روزها تبديل به محبوبترين بازي در توييچ شده است خطراتي هستند که شديدا پابجي را تهديد ميکنند. حال تصور کنيد که عرضه بتلفيلد5 هم پيش روي ماست و عملا وجود سه رقيب قدرتمند در مقابل پابجي که به زحمت سر پا ايستاده است سکانسي قابل پيشبيني را در ذهن تمام کاربران ترسيم ميکند. پابجي نمرده ، بلکه به دست بلوهول زنده به گور شده. هر سياست اشتباه، هر بروزرساني غيرموفق، هر تعلل در ارائه محتوايي جديد و هر بار ناديده گرفتن خواسته کاربران مشتي خاک بود که بر تابوت پابجي ريخته شد. آيا روزي پابجي ميتواند از گور خود بيرون بيايد، رقباي خود را کنار بزند و باز هم به صدر جدول محبوبترين بازيهاي ويديويي برگردد؟ نظرات خود را در اين خصوص با ما به اشتراک بگذاريد.