ايسنا/ در سال ۲۰۱۰ گوگل پا در راهي گذاشت که هدف آن جايگزيني کامل برق مصرفي اين شرکت با انرژيهاي تجديدپذير بود. اما مقصد نهايي اين نبود. اين شرکت در اولين اقدام خود با يک «مزرعهي باد» ۱۱۴ مگاواتي در ايالت آيوواي آمريکا توافقنامهي خريد برق امضا کرد.
گوگل براي اينکه مطمئن شود اين خريد تأثير معناداري روي «محيط زيست» دارد، به دنبال اين بود که تمام پولي که براي اين خريد ميپردازد، صرف توسعهي پروژههاي انرژي تجديدپذير شود. در ادامه ۱۰ نکته دربارهي «تجارت جديد» گوگل ميخوانيم:
۱- گوگل در سال ۲۰۱۷ با اجراي بيش از ۲۰ پروژه، بعد از هفت سال و دستيابي به توليد ۲.۶ گيگاوات برق، اعلام کرد به هدف تأمين ۱۰۰ درصد انرژياش از منابع تجديدپذير دست يافته است. اين يک دستآورد عظيم بود؛ بخصوص که وقتي گوگل اين برنامه را آغاز کرد، پنلهاي خورشيدي يک فناوري لاکچري محسوب ميشد و برابريِ قيمت انرژي بادي با انرژي فسيلي در حد رويا بود.
۲- حقيقت دارد که گوگل در توليد انرژيهاي پاک به مرحلهاي رسيده که ميتواند تمام برق خود را از منابع تجديدپذير تأمين کند اما به نظر نميرسد تمام برق مصرفي اين شرکت از منابع تجديدپذير باشد. کارشناسان معتقدند گوگل نميتواند هميشه به منابع تجديدپذير فعلياش اتکا کند. به اين خاطر که انرژي خورشيدي و بادي گاهي هستند و گاهي نه؛ درست برخلاف مصرف برق گوگل. از طرف ديگر نياز گوگل به برق همواره رو به افزايش است.
۳- گوگل ادعا ميکند حالا «بزرگترين شرکت خريدار انرژيهاي تجديدپذير در جهان» است. اين شرکت سالانه بطور مستقيم ۲.۶ گيگا وات - به اندازهاي که مصرف ميکند - انرژي تجديدپذير ميخرد. اما اين بدان معنا نيست که تمام انرژي خريداري شده، توسط گوگل مصرف ميشود. به بيان ديگر، زمانها و مکانهايي هست که گوگل بيشتر انرژي مصرفياش را از منابع سنتي تأمين ميکند؛ درحالي که بطور همزمان برقي که از سرمايهگذاري گوگل روي منابع تجديدپذير توليد شده، از بين ميرود.
۴- گوگل با پنج کشور قرارداد تأمين انرژي تجديدپذير امضا کرده است. اين قراردادها در واقع براي پيشبرد ساختوساز پروژههاي انرژيهاي تجديدپذير در گوشه و کنار جهان است و موجب بيش از سه و نيم ميليارد دلار سرمايهگذاري براي توسعهي پروژههاي انرژيهاي تجديدپذير ميشود.
۵- هدف گوگل در بلندمدت، جايگزيني انرژي پاک با انرژي فسيلي است. براي گوگل، رسيدن به مرحلهاي که ۱۰۰ درصد انرژي مصرفي خود را از منابع تجديدپذير تأمين کند، تنها آغاز راه است اما اين گامي کليدي و الزامي براي تبديل انرژيهاي تجديدپذير از يک منبع محدود براي گوگل، به منبعي است که در آينده تمام نيروي مورد نياز شبکهي برق را تأمين کند.
۶- گوگل تصميم دارد به موازات گسترش فعاليتهايش، خريد انرژيهاي تجديدپذير را هم افزايش دهد و انرژي مصرفياش را از همان محلي که در آن فعاليت ميکند يا پايگاهدادههايش آنجا مستقر است، تهيه کند. براي اين کار گوگل در نيروگاههاي انرژيهاي تجديدپذير سرمايهگذاري ميکند و به عبارتي عملاً وارد حوزهي انرژي شده است.
۷- گوگل براي اهميت دادن به انرژي دلايل زيادي دارد اما دليل اصلي آن اين است که تجارت اين شرکت به انرژي بستگي دارد؛ تجارتي که در سال تقريباً به اندازهي کل شهر سانفرانسيسکو برق مصرف ميکند! پس براي اين شرکت مهم است که يک منبع انرژي مطمئن و پايدار براي عرضهي خدماتي نظير جستوجو، ايميل، نقشه، يوتيوب، حافظهي ابري و ... داشته باشد.
۸- شرکتهاي تجاري نقش مهمي در انتقالي قدرتمند و پايدار به اقتصادِ انرژي پاک بازي ميکنند. در اين ميان گوگل به عنوان پردرآمدترين شرکت تجاري جهان در سال ۲۰۱۷، نقش خود را در تغييرات اقليمي پررنگ ميبيند و تلاش ميکند با گسترش انرژيهاي پاک راه را براي ساير شرکتها هم باز کند تا آنها هم از انرژيهاي تجديدپذير براي فعاليتهاي خود استفاده کنند.
۹- کار گوگل به معني «مبارزه» با تغييرات اقليمي نيست؛ خريد انرژيهاي پاک به دو دليل براي کسبوکار گوگل اهميت دارد: اول اينکه انرژيهاي تجديدپذير بيشتر مقرون به صرفهاند و ديگر اينکه منابع انرژي تجديدپذير مثل باد و خورشيد رايگانند و اين بدان معناست که خريد انرژي از اين منابع اطمينان مالي فوقالعادهاي به همراه دارد. در واقع گوگل همزمان که براي سيارهي زمين دل ميسوزاند، دلش براي جيب خودش هم ميسوزد.
۱۰- ورود گوگل به اين کار يک «مزيت ضمني» دارد: اين شرکت قصد دارد انرژي مورد نياز خود را از نيروگاههايي خريداري کند که هنوز ساخته نشدهاند؛ نوعي سرمايهگذاري که به احداث و تکميل نيروگاههاي انرژي پاک کمک ميکند و موجب «رشد اقتصادي» در مناطقي که گوگل آنجا فعاليت دارد ميشود. رشد اقتصادي آنها مساوي است با رشد اقتصادي گوگل و به اين ترتيب گوگل هرگز از چرخهي کسب سود خارج نخواهد شد!
هرچه باشد از روزي که گوگل با خريد ۱۱۴ مگاوات انرژي پاک از يک نيروگاه، وارد اين روند شد، تا امروز که ۲.۶ گيگاوات انرژي پاک را از ۲۰ نيروگاه خريداري ميکند، تنها هفت سال گذشته و اين شرکت ضمن تبديل شدن به پردرآمدترين شرکت جهان، بزرگترين خريدار انرژيهاي پاک در جهان نيز هست؛ شرکتي که با اتکا به ثروت / قدرتي بيانتها، براي آيندهي زمين برنامهريزي ميکند؛ چيزي شبيه داستانهاي علمي - خيالي!
بازار