باشگاه خبرنگاران/ معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفتگویی اعلام کرد هات گرام و تلگرام طلایی به زودی مدیریت شده و باید منتظر ورود بیشتر مردم به سمت پیام رسان های داخلی منتخب باشیم. عباس آسوشه در خصوص تصمیم جدید مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر حذف 5 پیام‌رسان از گردونه حمایت، اعلام کرد در ارزیابی‌های بعدی ممکن است گپ و سروش با یک پیام‌رسان دیگر جایگزین شوند.

در ادامه خلاصه صحبت های وی در این باره را می خوانیم:

بسیاری از پیام رسان‌ها اظهار کردند که اگر مردم از ابزار ما استفاده می‌کردند، قادر بودیم از نظر فنی رشد کنیم اما به خاطر عدم اجرای درست فیلترینگ تلگرام و فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی، نتوانستیم کاربر جذب کرده و پیشرفت کنیم. آیا اگر کاری می‌کردید تا این موارد برطرف شود بهتر نبود؟

من معاون فناوری مرکز ملی هستم، 20 سال در این حوزه کار کردم و همچنین در این حوزه متخصص هستم و طبق اعتقاداتم باید بگویم که تمام بچه‌های ما توانایی لازم را دارند، حال یکی کمتر و یکی بیشتر و نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا ما می‌توانیم این توان‌های فنی را مدیریت کنیم. کاری که تلگرام در یک سال و نیم انجام داد و در اوایل کار خود توانست تعداد کاربرها را به 10 الی 15 میلیون برساند، پیام‌رسان‌های ما در کمتراز3 ماه انجام دادند و خودشان را به 15 میلیون کاربر رساندند. بنابراین بچه‌های ما توانایی دارند اما یک سلسله‌ای از دلایل در کنار یکدیگر قرار گرفته که بعد از موفقیتی که داشتیم، ما را با کمی افول مواجه کرد و مجبور شدیم کمی بازار را سرد کنیم. هاتگرام و تلگرام طلایی و همچنین امثال آنها یکی از آن دلایل بوده و نه عمده دلایل و همچنین روش‌های مبارزه با فیلترشکن‌ها از دیگر دلایلی بود که می‌توان نام برد.

همچنین لزوم کسب‌وکار و پولی که باید در این حوزه به غیر از وام‌هایی که به آنها داده شده بود، تزریق می‌شد، لازم بود اما نکته آخر که مهم‌تر از3 مورد قبل است، بی‌تجربگی دوستان و جوانان ما در حوزه کسب و کار است. بچه‌های ما از جهت فنی چیزی کم ندارند اما طبق باور خودشان و ما، در حوزه کسب‌وکار در این حد و اندازه بی‌تجربه‌اند و در اینجا به کمک نیاز دارند. ولی این کمک زمانی صورت می گیرد که فرد کمک‌کننده احساس کند کمکش نتیجه می‌دهد، چون منابعی که در اختیار وزارتارتباطات یا دولت است، جزئی از اموال بیت‌المال بوده و متعلق به مردم است و زمانی که قرار است آنها را اختصاص بدهیم، باید اول بررسی کنیم که آیا مردم استفاده بهینه از آن را دارند. صرف اینکه یک بخش خصوصی مورد حمایت قرار گرفته، به این منظور که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند یا خیر منطقی به نظر نمی‌رسد، بنابراین حمایت کننده به این نتیجه رسید که مردم اولویت هستند و این تصمیم را گرفت.

واقعاً نمی‌شود تقصیر را به گردن یک مجموعه انداخت، سلسله‌ای از دلایل وجود داشته ولی من اصلاً معتقد به این نیستم که ما موفق نبودیم، ما در آغاز که حتما موفق بودیم و در مراحلی از راه کمی افت داشتیم ولی اگر آمار و ارقام را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که شرایط قبل از شروع حرکت اصلی پیام‌رسان‌های داخلی با الآن بسیار فرق کرده است. با بیان این حرف‌ها شاید روی جوانان ما تأثیر خوبی نداشته باشد، هرچند که آنها همواره با پشت گرمی و با اصرار خاص خود پشت قضیه می‌ایستند و همه را قانع می‌کنند که ما می‌توانیم و حتماً می‌توانند.

همه این مقدار کاربر که در پیام‌رسان‌های داخلی هستند، در همان چند هفته اول فیلترینگ وارد شدند و قبل و بعد آن، ورودی صورت نگرفت. آقای فیروزآبادی گفتند مواردی مانند هاتگرام و تلگرام طلایی به زودی حل خواهد شد اما روند فعلی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. نظر شما در این مورد چیست؟

انشاءالله با تصمیماتی که در سطح بالای کشور برای هاتگرام و تلگرام طلایی گرفته شده که من از اعلام آن معذورم، اگر اجرا شوند، امیدواریم به زودی دوباره این سیر به سوی بالا حرکت کند. در همین جا به پیام رسان‌های منتخب هم می‌گویم که آماده سیر صعود دوم باشند چون حجم مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در فاز دوم بسیار حجیم‌تر از فاز اول خواهد بود.


ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید