پیامرسانهای بومی منتظر سیل عظیمی از کاربران جدید باشند!
باشگاه خبرنگاران/ معاون فناوري مرکز ملي فضاي مجازي در گفتگويي اعلام کرد هات گرام و تلگرام طلايي به زودي مديريت شده و بايد منتظر ورود بيشتر مردم به سمت پيام رسان هاي داخلي منتخب باشيم. عباس آسوشه در خصوص تصميم جديد مرکز ملي فضاي مجازي مبني بر حذف 5 پيامرسان از گردونه حمايت، اعلام کرد در ارزيابيهاي بعدي ممکن است گپ و سروش با يک پيامرسان ديگر جايگزين شوند. در ادامه خلاصه صحبت هاي وي در اين باره را مي خوانيم: بسياري از پيام رسانها اظهار کردند که اگر مردم از ابزار ما استفاده ميکردند، قادر بوديم از نظر فني رشد کنيم اما به خاطر عدم اجراي درست فيلترينگ تلگرام و فعاليت هاتگرام و تلگرام طلايي، نتوانستيم کاربر جذب کرده و پيشرفت کنيم. آيا اگر کاري ميکرديد تا اين موارد برطرف شود بهتر نبود؟ من معاون فناوري مرکز ملي هستم، 20 سال در اين حوزه کار کردم و همچنين در اين حوزه متخصص هستم و طبق اعتقاداتم بايد بگويم که تمام بچههاي ما توانايي لازم را دارند، حال يکي کمتر و يکي بيشتر و نکتهاي که وجود دارد اين است که آيا ما ميتوانيم اين توانهاي فني را مديريت کنيم. کاري که تلگرام در يک سال و نيم انجام داد و در اوايل کار خود توانست تعداد کاربرها را به 10 الي 15 ميليون برساند، پيامرسانهاي ما در کمتراز3 ماه انجام دادند و خودشان را به 15 ميليون کاربر رساندند. بنابراين بچههاي ما توانايي دارند اما يک سلسلهاي از دلايل در کنار يکديگر قرار گرفته که بعد از موفقيتي که داشتيم، ما را با کمي افول مواجه کرد و مجبور شديم کمي بازار را سرد کنيم. هاتگرام و تلگرام طلايي و همچنين امثال آنها يکي از آن دلايل بوده و نه عمده دلايل و همچنين روشهاي مبارزه با فيلترشکنها از ديگر دلايلي بود که ميتوان نام برد. همچنين لزوم کسبوکار و پولي که بايد در اين حوزه به غير از وامهايي که به آنها داده شده بود، تزريق ميشد، لازم بود اما نکته آخر که مهمتر از3 مورد قبل است، بيتجربگي دوستان و جوانان ما در حوزه کسب و کار است. بچههاي ما از جهت فني چيزي کم ندارند اما طبق باور خودشان و ما، در حوزه کسبوکار در اين حد و اندازه بيتجربهاند و در اينجا به کمک نياز دارند. ولي اين کمک زماني صورت مي گيرد که فرد کمککننده احساس کند کمکش نتيجه ميدهد، چون منابعي که در اختيار وزارتارتباطات يا دولت است، جزئي از اموال بيتالمال بوده و متعلق به مردم است و زماني که قرار است آنها را اختصاص بدهيم، بايد اول بررسي کنيم که آيا مردم استفاده بهينه از آن را دارند. صرف اينکه يک بخش خصوصي مورد حمايت قرار گرفته، به اين منظور که مردم ميتوانند از آن استفاده کنند يا خير منطقي به نظر نميرسد، بنابراين حمايت کننده به اين نتيجه رسيد که مردم اولويت هستند و اين تصميم را گرفت. واقعاً نميشود تقصير را به گردن يک مجموعه انداخت، سلسلهاي از دلايل وجود داشته ولي من اصلاً معتقد به اين نيستم که ما موفق نبوديم، ما در آغاز که حتما موفق بوديم و در مراحلي از راه کمي افت داشتيم ولي اگر آمار و ارقام را بررسي کنيد، متوجه ميشويد که شرايط قبل از شروع حرکت اصلي پيامرسانهاي داخلي با الآن بسيار فرق کرده است. با بيان اين حرفها شايد روي جوانان ما تأثير خوبي نداشته باشد، هرچند که آنها همواره با پشت گرمي و با اصرار خاص خود پشت قضيه ميايستند و همه را قانع ميکنند که ما ميتوانيم و حتماً ميتوانند. همه اين مقدار کاربر که در پيامرسانهاي داخلي هستند، در همان چند هفته اول فيلترينگ وارد شدند و قبل و بعد آن، ورودي صورت نگرفت. آقاي فيروزآبادي گفتند مواردي مانند هاتگرام و تلگرام طلايي به زودي حل خواهد شد اما روند فعلي چنين چيزي را نشان نميدهد. نظر شما در اين مورد چيست؟ انشاءالله با تصميماتي که در سطح بالاي کشور براي هاتگرام و تلگرام طلايي گرفته شده که من از اعلام آن معذورم، اگر اجرا شوند، اميدواريم به زودي دوباره اين سير به سوي بالا حرکت کند. در همين جا به پيام رسانهاي منتخب هم ميگويم که آماده سير صعود دوم باشند چون حجم مردم براي استفاده از پيامرسانهاي داخلي در فاز دوم بسيار حجيمتر از فاز اول خواهد بود.