برترین و ضعیفترین دستگاهها در دولت الکترونیکی معرفی شد
سایز متن
الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/4818548
۲۶۹
۱
ديجياتو/ سازمان فناوري اطلاعات امروز در حاشيه همايش تهران هوشمند از نتايج دور چهارم ارزيابي دستگاههاي اجرايي در دولت الکترونيکي رونمايي کرد.
سازمان فناوري اطلاعات ايران در دور چهارم بررسيهاي خود، اينبار عملکرد ۹۳ دستگاه دولتي و حاکميتي را مورد بررسي قرار داده است. اين بررسي که مربوط به تابستان تا ابتداي پاييز امسال است نشان ميدهد که ۹۳ دستگاه ۶۰ و نيم درصد الکترونيکي شدهاند؛ عددي که نسبت به دور قبلي بررسيها، حکايت از يک بهبود ۲۲ درصدي دارد.
«رضا باقري اصل»، عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ليست ۱۰ دستگاه برتر در دور چهارم ارزيابي را به اين شرح اعلام کرد:
شرکت مادر تخصصي ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل کشور
گمرگ جمهوري اسلامي ايران
بنياد شهيد و امور ايثارگران
بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران
مرکز توسعه تجارت الکترونيکي
وزارت اقتصاد و امور دارايي
سازمان امور مالياتي کشور
سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران
سازمان بنادر و دريا نوردي
پست بانک ايران
او همچنين ليست ضعيفترين دستگاهها را در ارزيابي مورد بحث را با درخواست خبرنگاران به شرح زير اعلام کرد:
وزارت امور خارجه
سازمان پژوهش و برنامه ريزي کشور
وزارت آموزش و پرورش
پژوهشگاه ارتباطات و فناوري
سازمان فني و حرفهاي کشور
وزارت نيرو
سازمان زمينشناسي و اکتشاف معدني ايران
سازمان حسابرسي
وزارت دادگستري
سازمان بهزيستي کشور
سازمان حفظ نباتات
انستيتو پاستور ايران
«امير ناظمي»، رييس سازمان فناوري اطلاعات در اين نشست خبري اعلام کرد که مراحل بلوغ دولت الکترونيکي به ترتيب حضور در وب، تعامل يا ارتباط دوطرفه، تراکنش، يکپارچگي و مشارکت است.
ناظمي اعتقاد دارد که براي ساختن يک دولت الکترونيکي و دولت هوشمند، به يک سهگانه نياز است. او در همين رابطه گفت:
«اولين بخش از اين سهگانه زيرساخت است؛ زيرساختي که جزيرهاي يا در انحصار يک دستگاه نباشد. مورد بعدي سرويس است. تا زماني که زيرساخت وجود داشته باشد اما سرويسي در آن ارائه نشود، به هوشمندي نرسيدهايم. سومين فاکتور شهروند هوشمند است؛ شهروندي که حداقل توانمندي استفاده از خدمات را داشته باشد.»
او عقيده دارد طي شدن اين مراحل در نهايت منجر به يک دموکراسي ديجيتالي ميشود: «چند مثال ساده، اين موارد هستند که دولت بخواهد لايحهاي را پيشنهاد دهد و تعدادي از شهروندان بتوانند در اين فرايند مشارکت کنند. همينطور در طراحي خدمات، يا استارتآپهايي که به پايگاههاي دولت متصل ميشوند و ميتوانند خدماتشان را بهتر ارائه دهند. اين روند ما را به دموکراسي ديجيتالي ميرساند؛ جايي که مفاهيمي مانند دموکراسي مستقيم ايجاد ميشود، جايي که شهروند با چنين ابزاري در رايگيري يا مطالبات عمومي خودش شرکت ميکند.»
رييس سازمان فناوري همچنين خبر از اضافه شدن دو معيار جديد در دور بعدي ارزيابي دستگاهها داد. ناظمي در خصوص اضافه شدن شاخصهاي «داده باز» و «خدمات ديجيتال و اتصال به مراکز داده دولتي» گفت:
«در شاخص داده باز، مشخص ميشود که يک سازمان يا دستگاه تا چه اندازه دسترسي عمومي شهروندان به دادهها را فراهم کرده است و تا چه اندازه با حفظ حريم خصوصي شهروندان، با درخواست کنندگان اطلاعات همکاري کرده است. از سوي ديگر شاخص مرتبط به خدمات ديجيتال، به اين مفهوم است که يک دستگاه چقدر سرويس الکترونيکي ارائه ميدهد و چقدر به مرکز تبادل داده دولت متصل شده است.»
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد