گوگل چگونه میتواند آشفتگی خود را در حوزه پیامرسانی سروسامان دهد؟
سایز متن
الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/4820514
۱۷۹
۱
زوميت/ اعلام خبر تعطيلي اپليکيشن الو نشان ميدهد گوگل همچنان در زمينهي پيامرساني رويکردي آشفته و سردرگم دارد؛ اما اهالي مانتين ويو براي حل اين مشکل بايد چه کنند؟
گوگل مايل است مجموعهي اقداماتش در عرصهي پيامرساني، از نظر کاربران پروژهاي ناتمام و همچنان در دست توسعه ديده شود. با اين حال، اينکه راهبرد گوگل در اين زمينه بهطور دقيق به کدام جهت سمتوسو دارد، هنوز مشخص نيست. اين شرکت از ميان تمام تغييرات، اضافات، ادغامات و تغيير نامهاي مجموعهاي از اپليکيشنهاي پيامرسانياش که در طول سالهاي اخير از بين رفتهاند، کمترين تلاش ممکن را براي سادهسازي يا جهتدهي صريح به راهبرد خود در حوزهي پيامرساني انجام داده است. اکنون با آخرين تصميم اهالي مانتين ويو، احتمالا اپليکيشنهاي بيش از پيش کمتري در اختيار خواهيم داشت؛ اما پيام هرگز بيش از اين آشفته و نامفهوم نبوده است.
گوگل چهارشنبهي هفتهي گذشته در اقدامي که چندان غيرمنتظره بهنظر نميرسيد، شايعات مربوط به کنار گذاشتن هنگاوتس کلاسيک و الو را تاييد کرد؛ اين شرکت هماکنون اعلام کرده است که Hangouts به دو اپليکيشن جديد به نامهاي هنگاوتس چت و هنگاوتس ميت تقسيم و Allo، اپليکيشن پيامرساني که دو سال از عمر آن ميگذرد، در مارس ۲۰۱۹ (اسفندماه) تعطيل خواهد شد. اما با وجود سردرگمي کمتر و در پيش گرفتن راهبردي که الو از آن حذف شده، چشمانداز گوگل از آنچه ميخواهد در عرصهي پيامرساني انجام دهد، همچنان نامفهوم است.
پيام دريافت شد؟
واقعيت اين است که الو از همان ابتدا بهطور کامل محکوم به فنا بود. مشکل اين اپليکيشن، عملکرد يا حتي ايدهي بد آن نيست؛ بلکه اکثر کاربران اندرويد اصلا نميدانستند يا اهميت نميدانند که چنين اپليکيشني وجود دارد. الو حتي اگر اپليکيشني زائد در ميان خيل عظيم اپليکيشنهاي پيامرساني پيشفرض اندرويد نبود، باز هم مسائل گستردهي مربوط به حريم شخصي، درهمريختگي، سازگاري و ناکارآمدي، مانع از آن ميشد که در رسيدن به تمام آنچه در نظر دارد، توفيقي بهدست آورد. با اين حال، توسعهي الو بهکلي بيهوده نبوده است؛ زيرا گوگل بهترين ويژگيهاي اين اپليکيشن را بهصورت تدريجي به Messages اندرويد منتقل کرده؛ در نتيجه روح اين سرويس پيامرساني همچنان در قالبي ديگر زنده است.
هرچند مرگ الو (که بهصورت رسمي براي مارس ۲۰۱۹ تعيين شده)، بهنسبت سريع اتفاق افتاده؛ اما هنگاوتس در طول حيات خود مسير پرفراز و نشيبي را طي کرده است. اين اپليکيشن در ابتدا بهعنوان ترکيبي هوشمندانه از Google Voice و بلندپروازيهاي پيامرساني گوگل پلاس آغاز به کار کرد و همانطور که از نام آن برميآيد، قرار بود همچون iMessage اپل به محل نهايي وقتگذراني کاربران تبديل شود. هنگاوتس براي آنکه امکان پيامرساني آني و غير پيام کوتاه (SMS) را فراهم کند، از پروتکلي اختصاصي استفاده کرد و در بهروزرسانيهاي بيشمار، ويژگيهاي مختلفي را از جمله چتهاي ويدئويي گروهي، تماسهاي صوتي، پخش فراگير و پيامهاي متني را افزوده يا حذف کرد.
اگر هيچ کدام از اين تغييرات را درک نميکنيد يا به ياد نميآوريد، جاي نگراني نيست؛ زيرا تمام آنها ديگر تقريبا از بين رفتهاند. راهبرد جديد گوگل اکنون فقط از چهار اپليکيشن تشکيل شده است:
Messages
Duo
Hangouts Meet
Hangouts Chat
اما آنچه قرار بود «حرکتي به سمت يک تجربهي ارتباطي سادهتر» باشد، اکنون به هر چيزي جز اين شباهت دارد. در هر صورت، آنچه چهار اپليکيشن نامبرده قرار است برعهده داشته باشند، به شرح زير است:
مسيجز اساسا الو جديد (بخوانيد استيکرها و تصاوير گيف) بدون يکپارچگي با گوگل اسيستنت و قابليتهاي پيامرساني آني است؛ دو خصوصيتي که در واقع الو را واجد ارزش استفاده کردهاند. Duo براي تماسهاي ويدئويي دوطرفه است. هنگاوتس ميت نيز براي تماسهاي ويدئويي، اما با هدف استفادهي گروهي و در جلسات کاربرد دارد. هنگاوتس چت براي پيامرساني آني با سبک اپليکيشن اسلک بهکار ميرود.
اگر Duo (به معناي عدد دو) امکان برقراري تماسهاي گروهي را فراهم کند، گوگل نام آن را به Quatro (به معناي عدد چهار) تغيير خواهد داد؟
اما ماجرا به همينجا ختم نميشود. چت (گفتگو) همان چيزي است که گوگل آن را بخش مربوط به خدمات ارتباطاتي غني (RCS) مسيجز ميداند. اين پروتکل که قرار است پيامرسانيِ به سبک مسيجز و غير پيامکوتاه را ارائه دهد، در صورت پشتيباني اپراتور موبايل کاربر براي وي قابل استفاده خواهد بود. با وجود نام، مهندس سرپرست Duo ابتداي امسال وعدهي تماسهاي گروهي را در اين اپليکيشن داد و با بررسي کدهاي بهکاررفته نيز معلوم شد گوگل واقعا در حال کار روي اين ويژگي است. علاوهبر اين، هرچند هنگاوتس چت در حال حاضر به مشتريان تجاري جي سوئيت محدود است؛ اما در زماني نامشخص در دسترس کاربران سابق هنگاوتس قرار خواهد گرفت. هنگاوتس کلاسيک نيز البته تا هر زمان گوگل تمايل به پشتيباني از آن داشته باشد، قابل استفاده خواهد بود.
در نتيجه، حتي اگر شما اين حقيقت را ناديده بگيريد که اين اپليکيشنها که به يک شبکهي اجتماعي پيش از هزاره شباهت دارند، در واقع براي استفادهي حرفهايها هستند، همچنان دو جفت اپليکيشن پيشروي ما قرار دارد که اساسا وظايف مشابه بر دوش آنها قرار گرفته است. (يا شايد هم سه تا، از آنجايي که به هيچ وجه نميدانيم آيا Googe Voice نيز – که از قابليت برقراري تماس صوتي و پيام متني، اما نه تماس ويدئويي برخوردار است – اصلا در اين تقسيمبندي جاي ميگيرد يا خير.)
پيچيده، سردرگم، آشفته
هنگامي که به دقت يکپارچگي با ديگر خدمات گوگل را بررسي کنيد، پيچيدگي و سردرگمي از اين هم فراتر خواهد رفت. هنگامي که کاربر فردي را از درون مخاطبانش انتخاب کند، گزينههاي موجود براي پيام و تماس ويدئويي بهترتيب مسيجز و Duo خواهند بود. اما در جيميل، هنگاوتس نخستين گزينهي پيامرساني است و کاربر با انتخاب آن، در صورتي که اپليکيشن هنگاوتس کلاسيک را از پيش نصب کرده باشد، به داخل اين برنامه هدايت ميشود.
دليل تمام اين بينظميهاي آزاردهنده، نامفهوم و غيرمنطقي است و البته هنوز مشخص نيست گوگل با جديدترين تغيير صورتگرفته در تلاش براي دستيابي به چه چيزي است. کنار گذاشتن الو، بهخصوص از آنجايي که گوگل اساسا توجه به آن را متوقف کرده بود، اقدامي قابل قبول بهنظر ميرسد؛ اما چرا اپليکيشنهاي تجاري و اپليکيشنهاي مصرفي با وجود برعهده داشتن وظايف يکسان، بايد از يکديگر مجزا باشند؟ و همچنين چه نيازي به وجود دو اپليکيشن از هر کدام است؟ چرا بهترين ويژگيهاي Duo، مسيجز، الو و هنگاوتس درون يک اپليکيشن ادغام نشوند و براي ارتباطات سبک تجاري نيز اپليکيشن ديگري در مرکز توجه قرار نگيرد؟
مهمتر از همه، چرا گوگل سرويس پيامرساني آني خود در الو و هنگاوتس را به نفع سرويس اپراتورمحور RCS رها ميکند؟ براي يک دهه، توانايي گفتگوي آني با ديگر کاربران آيفون با استفاده از iMessage و فارغ از موقعيت کاربر و نوع اتصال گوشي، همچنان يکي از بهترين ويژگيهاي آيفون بهشمار ميرود؛ قابليتي که هنگاوتس و الو نيز قرار بود آن را ارائه دهند. اکنون، کاربران اندرويد اساسا هنوز در انتظار پشتيباني اپراتورها هستند و حتي اگر تمام آنها نيز RCS را به رسميت بشناسند، کاربران همچنان براي استفاده از اين ويژگي نيازمند در اختيار داشتن گوشي مناسب خواهند بود.
راهحلي ساده براي مشکلي پيچيده
هرچند با نگاه به پست وبلاگي گوگل اينگونه بهنظر ميرسد که تعطيلي الو، آخرين مورد از بازبيني در راهبرد پيامرساني اين شرکت محسوب ميشود؛ اما بهتر است چنين چيزي را باور نکنيم. در حال حاضر، گوگل همچنان هفت اپليکيشن مجزا براي پيامرساني در اختيار دارد که دستکم يکي از آنها در سال آينده تعطيل خواهد شد. حتي اگر گوگل موفق به کاهش تعداد پيامرسانهايش به عدد ۴ شود، وضعيت چگونه رقم خواهد خورد؟ براي حل مشکل چندپارگي اپليکيشنهاي پيامرساني گوگل، ميتوان موارد زير پيشنهاد داد:
تبديل مسيجز به مرکز پيامرساني: نرمافزار پيامرساني متني اندرويد، اپليکيشني است که بهوضوح نميتوان هيچ پاياني را براي آن متصور شد. بنابراين، گوگل ميتواند آن را به مرکز تمام ارتباطات مصرفي تبديل کند که شامل پيامرساني آني، تماسهاي ويدئويي، پيام متني و گفتگوهاي مبتني بر خدمات ارتباطاتي غني خواهند بود. در آن صورت، وقتي کاربر بخواهد با کسي ارتباط برقرار کند، هيچ مرزي بين اپليکيشنها و خدمات وجود نخواهد داشت. صرفا مسيجز را در گوشي يا وب باز ميکند، روي اسمي ضربه ميزند و شروع به تايپ کردن ميکند. سيستم بايد به اندازهي کافي هوشمند باشد تا بداند طرف مقابل صاحب چه سيستمي است و بهترين گزينه را بدون نياز به پيکربندي انتخاب کند.
تغيير نام هنگاوتس به مسيجز براي کسبوکار (Messages for Business): اگر گوگل ميخواهد سرويسي را درهمتنيده به جي سوئيت براي مشتريان تجاري حفظ کند، انتخاب نام تجاري هنگاوتس براي آن، حرکت اشتباهي است. هنگاوتس گذشتهي پرفراز و نشيبي را طي کرده و پيشداوري بسيار زيادي نسبت به آن وجود دارد و علاوهبر اين، چنين نامي چندان تداعيکنندهي اپليکيشني حرفهاي نيست. مسيجز براي کسبوکار نامي نيست که بهراحتي در دهان بچرخد؛ اما مقصود آن روشن است و نام تجاري Messages را نيز درون خود حفظ ميکند.
کنار گذاشتن Duo و Meet به عنوان اپليکيشنهايي جداگانه: با يکپارچگي عميق با مسيجز و مسيجز براي کسبوکار، به وجود اپليکيشنهاي مجزا براي تماس ويدئويي نيازي نخواهد بود. مسيجز بايد بتواند تمام نيازهاي ارتباطاتي کاربران را بهصورت يکجا برآورده کند.
سال آينده انجام نشود: گوگل به انتظار براي راحت شدن خيال مردم از اپليکيشن يا سرويسي جديد عادت دارد، سپس آن را براي چند سال به حال خود رها ميکند و در نهايت آن را ميکشد. احتمالا به محض آنکه گوگل از هنگاوتس جديد خسته شود يا دريابد که افراد به اندازهي کافي از آن استفاده نميکنند، اين اتفاق رخ خواهد داد. در نتيجه، هماينک وقت تغيير است.
البته، هيچکدام از اين پيشنهادات عملي نخواهند شد. گوگل همچنان به بر دوش کشيدن چندين اپليکيشن پيامرساني ادامه خواهد داد و چند سال بعد دوباره با انتشار پست وبلاگي ديگري به شرح قدم بعدياش و اين موضوع خواهد پرداخت که چرا تغيير پيشرو اين بار از هميشه بسيار بهتر خواهد بود.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد