پروندهای برای جاسوسهایی که همیشه همراه شما هستند
انتخاب/ ده ها شرکت از سيستم موقعيت مکاني گوشي هاي هوشمند براي کمک به تبليغ کنندگان استفاده مي کنند. آنها مي گويند اين عمليات کاملا امن و ناشناس است، اما داده ها نشان مي دهد که چگونه اين فرايند به صورت کاملا نامحسوس زندگي شخصي کاربران را رصد مي کند. شايد باور کردني نباشد اما ميليون ها نقطه در نقشه هاي رديابي بزرگراه ها، خيابان هاي فرعي و مسيرهاي دوچرخه سواري وجود دارد و هر کدام به دنبال يک کاربر تلفن همراه ناشناس است. از رصد مسيرها تا افشا کردن رازها مسيرهاي کاربران تلفن همراه بسيار متنوع است. براي مثال ممکن است يک نفر از حومه نيويورک به مرکز نيويورک سفر کند و پس از يک ساعت به دفترش در مرکز شهر برسد، چند ساعت در دفترش بماند، چند قرار ملاقات ترتيب دهد و دوباره اين مسير را باز گردد. در عين حال يک شخص ديگر هر روز به جز روزهاي تعطيل 7 صبح از خانه خود در نيويورک خارج شده و به 14 کيلومتري نيويورک رود تا در يک مدرسه به عنوان معلم تدريس کند و سپس دوباره عصر به خانه برگردد. اما اين اطلاعات را يک کاراگاه خصوصي به ما نداده است؛ تمامي جزئيات حرکت اين دو فرد را مي توان به شکل دقيق ثبت کرد چرا که هر دو نفر تلفن همراه دارند و اتفاقا هر دو نيز سيستم موقعيت مکاني خود را روشن کرده اند. برنامه هاي موقعيت مکاني موجود در تلفن اي همراه به سرعت اطلاعات افراد را جمع آوري مي کنند و بدون اطلاع کاربران اين داده ها را به فروش مي گذارند. بر طبق يک بررسي که توسط نيويورک تايمز انجام شده است، اطلاعات بيش از يک ميليون نفر در منطقه نيويورک و حوالي آن هر 2 دقيقه يکبار ثبت مي شود. بررسي اطلاعات موقعيت مکاني يکي از اين کاربران(که به رضايت او و توسط نيويورک تايمز انجام شد) نتايجي شگفت انگيز را رقم زد. اين نتايج نشان داد که او دقيقا در چه ساعتي به کلينيک زيبايي مراجعه مي کند، به کدام اتاقها مي رود، توسط کدام دکترها ويزيت مي شود، چند ساعت پياده روي مي کند و حتي روابط خصوصي او در کدام منطقه شهر رخ مي دهد. اينها اطلاعاتي است که قطعا اين کاربر مايل به افشاي آنها نيست. اما اين کاربر مانند بسياري ديگر از مصرف کنندگان نمي دانست که برنامه هاي جستجوي موقعيت مکاني افزون بر بررسي محل زندگي و فعاليت هاي افراد مي توانند عادات رفتاري، حرکات احتمالي و علاقه مندي هاي کاربران را تشخيص دهند. اطلاعات چگونه ثبت مي شوند و به کجا ارسال مي شوند؟ به گزارش نيويورک تايمز حداقل 75 شرکت ناشناس، داده هاي موقعيت مکاني دقيق کاربران را از طريق برنامه هايي که کاربران براي دريافت اخبار محلي و آب و هوا و يا اطلاعات ديگر، در تلفن هاي همراه خود ثبت کرده اند، رصد مي کنند. تعدادي از اين شرکت ها ادعا مي کنند تا 200 ميليون دستگاه تلفن همراه در ايالات متحده پيگيري مي شود، اين رقم طي سال گذشته تقريبا نصف رقم کنوني بود. اين شرکتها اطلاعات را به فروش مي رسانند، از آنها استفاده مي کنند يا آن را تجزيه و تحليل مي کنند تا به تبليغ کنندگان، رسانه هاي خرده فروشي و حتي صندوق هاي حمايتي براي درک رفتار مصرف کننده کمک کنند. اين يک بازار گرم و پر رونق است؛ فروش هدفمند اطلاعات کاربران که در سال جاري 21 ميليارد دلار رونق داشته است. اگرچه کسب و کارها مي گويند علاقه آنها به الگوهاي رفتاري است، نه هويت کاربران و البته تاکيد دارند که تنها اطلاعات خام جمع آوري مي شوند نه به نام يا شماره تلفن شخصي اما کساني که به داده هاي خام دسترسي دارند (از جمله کارکنان يا مشتريان) هنوز هم مي توانند يک شخص را بدون رضايت شناسايي کنند. آنها مي توانند شخصي را تعقيب کنند، آزار دهند، آدرسهاي محبوبش را رصد کنند يا حتي از او اخاذي کنند. بسياري از شرکت هاي مذکور مي گويند وقتي يک فرد دائم سيستم موقعيت مکاني خود را با اپليکيشن ها به اشتراک مي گذارد احتمالا از افشاي اطلاعات خود رضايت دارد، اما مسئله اين است که اغلب مردم اصلا نمي دانند با روشن کردن موقعيت مکاني خود و اشتراک گذاري ان با اپليکيشنها تا چه حد حريم خصوصي خود را نقض مي کنند. بسياري از نمايندگان مجلس سنا نيز در اين خصوص معترضند و مي گويند روشن نبودن قوانين در خصوص حريم خصوصي به مشکلات فعلي دامن زده است. داستان موقعيت مکاني از کجا شروع شد؟ جالب است بدانيد که صنعت مکان يابي از طريق تلفن همراه، به عنوان يک راه براي سفارشي کردن برنامه ها و آگهي هاي تبليغاتي براي کسب و کارهاي مجاور کاربر، شروع شد، اما به سرعت تبديل به يک ماشين جمع آوري داده ها و تجزيه و تحليل تبديل شده است. الينا گرينشتاين، مدير اجرايي شرکت GroundTruth، در يک سمينار اينترنتي در سال گذشته، مسيري را براي مصرف کننده اي فرضي از خانه تا محل کار به نمايش گذاشت تا به مشتريان بالقوه را نشان دهد که چگونه رديابي مي تواند تنظيمات و برنامه هاي زندگي شخصي را نشان دهد. به عنوان مثال، کسي ممکن است براي دستورالعمل هاي سالم آنلاين جستجو کند، اما GroundTruth مي تواند ببيند که اين فرد اغلب در رستوران ها فست فود مي خورد. خانم گرينشتاين مي گويد: "ما به دنبال فهميدن اين هستيم تا ذهنيت افراد را بر اساس جايي که بوده اند و جايي که مي روند حدس بزنيم. هدف ما تاثير گذاشتن بر آنچه که در آينده مي خواهند انجام دهند است." اما ماجرا به اين سادگي نيست، بنگاه هاي مالي مي توانند از اين اطلاعات براي تصميم گيري هاي سرمايه گذاري استفاده کنند تا شرکت ها سود بيشتري ببرند. براي مثال با کمک بررسي اين که افراد طبقه کارگر از کدام خره فروشي ها خريد مي کنند يا کجا زندگي مي کنند. آيا بايد نگران باشيم؟ طبق آمار 2018 از شرکت MightySignal، يک شرکت تحليلي تلفن همراه، بيش از 1000 برنامه محبوب شامل کدگذاري موقعيت مکانييافته است و در سيستم اندرويد نيز حدود 1200 برنامه با چنين کدهايي پيدا شده. البته سيستم عامل ios نيز بي نصيب نمانده و حدود 200 برنامه کدگذاري موقعيت مکاني را در خود جا داده است. اين آمارهاي تکان دهنده نشان مي دهند کاربران در محاصره سيستم هاي موقعيت مکاني هستند. توسعه دهندگان برنامه مي توانند با فروش مستقيم داده هاي خود، يا با به اشتراک گذاري آن براي تبليغات مبتني بر مکان، درآمد کسب کنند. با توجه به نامه هاي ارائه شده به سازندگان برنامه ها که توسط نيويورک تايمز بررسي شده اند شرکت هاي دريافت کننده اطلاعات موقعيت مکاني هر ماه يک يا دو سنت به ازاي هر کاربر هزينه مي کنند. تبليغات هدفمند نيز تا حد زيادي رايج ترين استفاده از اين اطلاعات است. گوگل و فيسبوک، که بر بازار تبليغات تلفن همراه تسلط دارند، اطلاعات را از برنامه هاي خود جمع آوري مي کنند. آنها مي گويند که اطلاعات را نمي فروشند، اما اطلاعات را براي ارتقا و شخصي سازي برنامه هاي خود استفاده مي کنند. شرکت هاي کوچکتر براي ساير نقاط بازار رقابت مي کنند، از جمله فروش داده ها و تجزيه و تحليل ان براي موسسات مالي. اين بخش از صنعت کوچک است اما در حال رشد است، انتظار مي رود تا سال 2020 رشد اين بخش به حدود 250 ميليون دلار برسد.