آیا سودای المپیک هوشمند ژاپنی ها محقق می شود؟
انتخاب/ شرکت چيني "سنس تايم" که به عنوان ثروتمندترين شرکت جهان در حوزه هوش مصنوعي شناخته مي شود، تصميم دارد مرکز جديد خود را در ژاپن توسعه دهد. با ارزش ترين مرکز هوش مصنوعي جهان اعلام کرده که در حال تاسيس يک مرکز رانندگي در "جوسو" ؛ يک شهر تاريخي در 50 کيلومتري توکيو است که قصد دارد در آن به برنامه ريزي براي تحقيق و توسعه در حوزه وسايل نقليه خودران بپردازد و آزمون هاي جاده اي برگزار کند. اين طرح با همکاري خودروساز ژاپني هوندا در سال 2017 آغاز شد و قرار شد 2 شرکت برنامه اي مشترک در زمينه تکنولوژي رانندگي خودران اجرا کنند. جالب است بدانيد شرکت چيني سنس تايم توسط يکي ازغولهاي خرده فروشي جهان، يعني علي بابا پشتيباني مي شود و آخرين ارزش آن بيش از 4.5 ميليارد دلار ارزيابي شده است. اين شرکت بيش از هر چيز به سبب توسعه تکنولوژي در حوزه خرده فروشي، مراقبت هاي بهداشتي و امنيت عمومي شناخته شده است. بلومبرگ هفته گذشته اعلام کرد که اين شرکت پيشگام حوزه هوش مصنوعي در حال افزايش بودجه 2 ميليارد دلاري است. البته سنس تايم تنها شرکت چيني نيست که در ژاپن شعبه مي زند، پيش از اين شرکت بايدو نيز که به عنوان بزرگترين ارائه دهنده خدمات موتور جستجوي چين و توسعه دهنده وسايل نقليه خودران شناخته مي شود به کشور همسايه خود مراجعه کرد. ژاپن در سالهاي اخير سرمايه گذاري بزرگي در حوزه هوش مصنوعي و سيستم رانندگي خودران داشته است، به نظر مي رسد دولت ژاپن قصد دارد تا سال 2020، يعني زماني که مسابقات المپيک برگزار مي شود، را به سالي کاملا هوشمند و مبتني بر هوش مصنوعي تبديل کند و بر همين اساس نيز در يکي از برنامه هاي مهم خود قصد دارد اتومبيل هاي خودران را وارد جاده هاي عمومي توکيو کند. بر همين اساس نيز شهردار توکيو اعلام کرد که در اوايل ماه اوت تاکسي هاي خودران طرح آزمايشي خود را با موفقيت انجام دادند. شهردار جوسو تاکشي کانداتسو نيز در بيانيه اي گفت: "ما خوشحاليم که اين شرکت اقدام به راه اندازي يک مرکز تحقيق و توسعه براي رانندگي خودران در شهر ما است. من معتقدم که خودروهاي خودران نه تنها تغييراتي انقلابي را در سيستم ترافيک ما بلکه همچنين راه حلي براي مشکلات ترافيکي منطقه اي به بار مي آورند. "