آیا رشد روباتها و هوش مصنوعی امنیت شغلی را تهدید می کند؟
انتخاب/ اين ترس که هوش مصنوعي مشاغل انسانها را تسخير کند هميشه وجود داشته است و با حضور روبات ها و ماشين هاي خودران، اين ترس روز به روز بيشتر مي شود . بر اساس پيشبيني هاي موسسه مک کينزي، يکي از معتبرترين شرکت هاي مشاوره مديريت جهاني، پيش بيني مي کند که 800 ميليون کارمند تمام وقت تا سال 2030 کار خود را به دليل اتومات شدن از دست دهند يا مجبور به تغيير شغل شوند. با اين حال، اين تمام واقعيت نيست و مي توان با آماري دقيق تر اين مشکل را تحت بررسي قرار داد: _کمتر از 5 درصد مشاغل شامل فعاليت هايي مي شود که مي توانند کاملا خودکار شوند _در بين 60 درصد از مشاغل، تنها يک سوم از کارها مي تواند به صورت خودکار انجام شود _طي 10 سال آينده هوش مصنوعي در مشاغلي نفوذ مي کند که تا پيش از اين مورد توجه نبودند _بازار مشاغل مرتبط با فناوري اطلاعات و هوش مصنوعي رشدي خيره کننده خواهد داشت فراموش نکنيم که 2 نوع برخورد با هوش مصنوعي داريم؛ از يک سو، تيم هاي هوش مصنوعي براي رشد همچنان با فشارهاي محيطي رو به رو هستند، چرا که پذيرش فناوري جديد در محيط هاي پيچيده با برخي چالش هاي سازماني همراه مي شود. حتي برخي کارفرماها نيز براي پذيرش هوش مصنوعي و امکانات روباتيک ترديدهايي دارند. از سوي ديگر جديد ترين نظرسنجي اپ دايناميک که با نظرات 60 هزار رهبر هوش مصنوعي جهان انجام شد نشان داد که اغلب اين افراد به رشد هوش مصنوعي در توسعه کسب و کارها اميد دارند و آن را موضوعي ضروري مي دانند. بسياري از سازمان ها براي کمک به کاهش برخي از اين چالش ها، هوش مصنوعي را به عنوان يک بخش مهم از اکوسيستم فناوري اطلاعات خود در نظر مي گيرند. در حقيقت، 46 درصد از سازمان هاي فناوري اطلاعات امروزي هوش مصنوعي را براي رشد خود در نظر گرفته اند. بر اساس نظر سنجي اپ دايناميک: _49 درصد از پاسخ دهندگان هوش مصنوعي را عاملي قابل اعتماد براي شناسايي اشکالات و راه حل هاي آن در نظر مي گيرند _ حدود 44 درصد از پاسخ دهندگان به تجزيه و تحليل خودکار مالي و ارزيابي تاثيرات تجاري هوش مصنوعي اميد بسته اند _حدود 42 درصد از پاسخ دهندگان به ايجاد اصلاح اتوماتيک در استراتژيهاي خود براي نظارت بر عملکرد تاکيد دارند اغلب اين پاسخ دهندگان يک ذهنيت" AIOPs" دارند. اين واژه به معناي پيش بيني واکنشها، پاسخ به پژوهش ها و اقدامات در کنار تجزيه و تحليل اين اطلاعات است. با استفاده از AIOps، تيم ها توانايي يادگيري هوشمند را براي درک و شناسايي ريشه مشکلات، پيش بيني عملکردها، توصيه بهينه سازي، و رفع خودکار مشکلات دارند. در نهايت نمي توان گفت رشد هوش مصنوعي به همه مشاغل صدمه مي زند، بلکه شايد تغييراتي را در جهت بهبود شرايط شغلي ايجاد کند.