دومین کسبوکار بزرگ اپل احتمالا آینده دشواری را پیش رو خواهد داشت
آي تي رسان/ با وجود کاهش تقاضا براي مدلهاي آيفون 2018 اپل اين کمپاني نشان داده که با تکيه بر بخش خدمات خود ميتواند به روند رشد پيوسته ادامه دهد. سرويسهايي شامل AppleCare، اپل پي، اپ استور، آيتونز و اپل موزيک در اين طيف از کسبوکارها جاي ميگيرند. خدمات مذکور دومين منبع بزرگ درآمدزايي اپل (البته پس از فروش آيفون) هستند و به عقيده بسياري از کارشناسان، سودآورترين بخش کمپاني بهشمار ميروند. تيم کوک؛ مديرعامل اپل خاطرنشان کرد که سودآوري کسبوکار خدمات اين شرکت از پايگاه گسترده گوشيهاي آيفون ناشي ميشود. حدودا 1.5 ميليارد دستگاه آيفون در سراسر جهان وجود دارد. اين موضوع مقوله کسبوکار سرويسهاي اپل را از فروش ضعيف آيفونها تفکيک ميکند. اپل به هدف خود مبني بر تحقق درآمد 50 ميليارد دلاري واحد خدمات تا سال 2020 صريحا اشاره نموده است. درآمد ناخالص اين بخش در سال 2017 معادل 30 ميليارد دلار بود. طي 3 ماهه چهارم سال مالي 2018 از ابتداي ماه جولاي تا پايان ماه سپتامبر 2018، درآمد خدمات کمپاني به رکورد فصلي 10 ميليارد دلاري رسيد. در حاليکه ظاهرا اپل تا دستيابي به اين هدف فاصله زيادي دارد؛ يک تحليلگر نيز از اين واحد بهعنوان يک پاشنه آشيل ديگر کمپاني ياد کرده است. به عقيده وبسايت CNBC، توني ساکوناقي؛ تحليلگر موسسه AB Bernstein نگران است که کمپانيهاي فروشنده اشتراک در اپ استور از پرداخت هزينهاي موسوم به ماليات اپل (Apple Tax) امتناع نمايند. اپل 15 تا 30 درصد درآمد اشتراک ماهيانه کاربران اپ استوري کمپانيهايي نظير نتفليکس (سرويس پخش ويديو) و اسپاتيفاي (خدمات پخش موسيقي) را از آنها دريافت ميکند. اپل 30 درصد مبلغ پرداختي مشترک براي سال اول و 15 درصد حق اشتراک سالهاي پس از آن را برداشت ميکند. به منظور جلوگيري از اين اقدام، توسعهدهندگاني مانند نتفليکس و اسپاتيفاي از پذيرش مشترکان جديد از طريق اپليکيشنهاي iOS خود سرباز ميزنند. براي مثال ماه گذشته نتفليکس اعلام کرد که در صورت استفاده از اکوسيستم اپل ديگر پذيرش مشترک جديد يا بازگشت مجدد آنها پس از اتمام سرويس ممکن نخواهد بود. مشترکان فعلي قادر به انجام پرداختهاي درونبرنامهاي هستند؛ در حاليکه سايرين بايستي با مراجعه به وبسايت نتفليکس نسبت به عضويت (يا عضويت مجدد) در اين سرويس اقدام نمايند. لوکا ماستري؛ مدير مالي ارشد اپل خاطرنشان ميکند با وجود آنکه نتفليکس بزرگترين توسعهدهنده حاضر در اپ استور بهشمار ميرود؛ اما کمتر از 0.3 درصد مجموع درآمدهاي خدماتي اپل طي سال گذشته به اين کمپاني مربوط ميشود. به عبارت ديگر ظاهرا اپل نسبت به سرپيچي برخي توسعهدهندگان از پرداخت ماليات نگراني چنداني ندارد. حتي در صورت عدم نگراني اپل، رشد ميزان نارضايتي مشتريان امروزي ميتواند به يک شورش بزرگ از سوي توسعهدهندگان منتهي شود و اين مسئله آقاي ساکوناقي را نگران کرده است. طرح موضوع در ديوان عالي کشور موجب نگراني شديد اين تحليلگر شده است. چنانچه حکم دادگاه، ماليات اپل را بهعنوان يک عامل انحصاري براي اجحاف به توسعهدهندگان قلمداد نمايد؛ در اينصورت رشد درآمد خدماتي اپل احتمالا به شدت تحت تاثير قرار خواهد گرفت. با توجه به اينکه هنوز دادگاه در خصوص حق اعتراض شاکيان تصميمگيري نکرده است؛ لذا اين حکم احتمالا در آيندهاي نزديک صادر نخواهد شد.