آیا توییتر رو به افول است؟
ديجياتو/ بنابر اعلام گزارش رسمي توييتر به نظر ميرسد که ريزش کاربران اين شبکهي اجتماعي براي سومين فصل پياپي ادامه دارد و به همين دليل قصد ندارد که به صورت عمومي ميزان ريزش کاربرانش را اعلام کند. تغيير تعداد کاربران توييتر در آخرين گزارش مالي اين شرکت قابل مشاهده بود. جايي که اعلام شد توييتر با ريزش ۵ ميليون کاربر ماهانه در ماههاي انتهايي سال ۲۰۱۸ رو به رو شده و اين عدد از ۳۲۶ ميليون نفر به ۳۲۱ ميليون تا ماههاي پاياني سال ميلادي گذشته کاهش پيدا کرده است. اقدام توييتر به عدم شفاف سازي ريزش کاربرانش باعث ميشود که امکان مقايسهي با ديگر صفحات اجتماعي که با رشد قابل توجهي رو به رو هستند امکان پذير نباشد. مثلا فيسبوک در فصل گذشته موفق شد ۴۹ ميليون کاربر جديد داشته باشد. شرايط نامساعد توييتر با پنهان سازي اين اعداد کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. البته لازم به ذکر است که کاهش تعداد کاربران توييتر چند سال است که قابل ملاحظه است. توييتر در گزارشهاي خود از روشهاي جديدي براي ارائهي ارقام استفاده کرده. مثلا در اين گزارش ميتوان مشاهده کرد که توييتر در حال حاضر به صورت روزانه ۱۲۶ ميليون کاربر فعال دارد که نسبت به سال گذشته ۱۱ ميليون افزايش داشته است. اين پيشرفت در آمريکا با سرعت بسيار کمي اتفاق افتاده و حدود ۱۰ ميليون نفر از کشورهايي به جز آمريکا به اين آمار پيوستهاند. اما توييتر اين تعداد کاربر فعال را mDAU نام گذاري کرده است. DAU به معناي کاربران فعال روزانه است اما استفاده از کلمهي Monetizable (از لحاظ لغوي به معناي کسب درآمد است) در ابتداي اين واژه به معناي اين است که توييتر فقط افرادي را در نظر گرفته است که با استفاده از اپليکيشن يا وبسايت به صورت روزانه به توييتر سر ميزنند. اين در حالي است که اسنپ چت در هفتهي جاري در گزارش خود اعلام کرد که ۱۸۶ ميليون کاربر فعال روزانه دارد و اين عدد براي اينستاگرام در سال گذشته ۵۰۰ ميليون نفر بوده. بنابراين شايد از لحاظ تعداد کاربران روزانه توييتر شاهد پيشرفت بوده اما اين موضوع به معناي وضعيت مطلوب اين شبکهي اجتماعي نخواهد بود چرا که در سه فصل گذشته با ريزش کاربر مواجه بوده است. توييتر دليل اصلي ريزش کاربران را از بين بردن اکانتهاي تقلبي، اسپمها و رباتها ميداند. از طرفي اعلام کرده که اين رويکرد توييتر باعث شده تا گزارشهاي مربوط به آزارهاي سايبري ۱۶ درصد نسبت به گذشته کاهش پيدا ميکند. به طور کلي به نظر ميرسد که ريزش کاربران توييتر خيلي به مذاق سرمايه گذارانش خوش نيامده. چرا که ميزان درآمدزايي اين شبکهي اجتماعي با اينکه براي چهارمين فصل پياپي با سوددهي همراه بوده اما مطابق انتظارات آنها پيش نرفته است.