سخت افزار/ میزان فروش آیفون‌های اپل در سال 2018 در مقایسه با سال قبل‌تر در کشور چین با 19.9 درصد کاهش همراه بوده و دلایل زیادی را می‌توان برای این مشکل عنوان کرد. در طول دوره سه ماهه پایانی سال کمپانی آمریکایی با 11.5 درصد سهم؛ جایگاه چهارم را در میان بزرگترین فروشندگان گوشی هوشمند در چین به خود اختصاص داد.

دلایل کاهش فروش آیفون‌های اپل در چین چیست؟
قبل از هر چیز، جنگ تجاری‌ که میان چین و آمریکا بوجود آمده است، تأثیرات منفی زیادی در اقتصاد چین گذاشته است و ارزش یوآن این کشور را در مقایسه با دلار آمریکا پایین آورده است. به دلیل ارزش بالاتر دلار، خرید آیفون XR اپل برای کاربران چینی گران‌تر از خرید میت 20 پرو هوآوی درمی‌آید. هر چند که اپل قیمت‌ها را برای بازار این کشور تنظیم کرد.

در کنار این موضوع بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هوآوی (دختر بنیانگذار شرکت) در کانادا به درخواست آمریکا و به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران شرایط را متشنج‌تر کرد. بدین ترتیب تعدادی از شرکت‌های چینی اعلام کردند که کارمندان خود را که از گوشی‌های آیفون استفاده کنند، جریمه خواهند کرد و به آنها کمک هزینه‌ای برای خرید محصولات هوآوی یا دیگر برندهای چینی پرداخت خواهند کرد.

کوالکام هم در این میان بی‌تقصیر نبود، شکایت این شرکت علیه اپل در دادگاه چینی به دلیل نقض پتنت باعث شد تا دادگاه به نفع تولیدکننده چیپ‌ست رأی دهد. طبق حکم دادگاه واردات و فروش گوشی‌های آیفون 6s و آیفون‌های بعدی آن تا آیفون X در چین صادر شد.

بازار از آن چه کسانی است؟
این نکته را نیز باید در نظر گرفت که بازار گوشی‌های هوشمند در بهترین حالت خود، این روزها راکد است. اپل با وجود نوآوری‌هایی که تولیدکنندگان چینی در محصولات خود اعمال می‌کنند، توانسته جایگاه چهارم را در این کشور به خود اختصاص دهد. هوآوی با تصاحب 29 درصد از سهم بازار محبوب‌ترین برند چین در سه ماهه پایانی سال 2018 لقب گرفت. جالب است بدانید که این کمپانی در مقایسه با کوارتر پایانی سال 2017 توانسته 23.3 درصد آمار فروش خود را بالاتر ببرد.

اوپو و ویوو به‌ترتیب با تصاحب 19.6 و 18.8 درصد از سهم بازار در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. هر دو در طول کل سال عملکرد بهتری در مقایسه با سال 2017 داشته‌اند. شیائومی که در بازار هند عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته در بازار خانگی با در اختیار داشتن 10 درصد در جایگاه پنجم قرار گرفته است. میزان فروش این برند در طول سال 2018 در مقایسه با سال قبل 34 درصد با کاهش همراه بوده است.

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

نسخه جديد
آگهی