دلیل ارائه نشدن برخی بازی های ایرانی در جشنواره های داخلی
ايسنا/ مدير عامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با بيان اينکه براي انتشار جهاني برخي از بازيها اصلا نبايد گفته شود که اين بازيها در ايران ساخته شده است گفت: به همين دليل برخي از بازيسازها، محصولشان را به جشنواره هاي داخلي نميفرستند. حسن کريمي قدوسي با بيان اينکه تنها محصول ديجيتال ايراني که صادر ميشود، بازي است، گفت: صادرات بازيها اينطور است که بازي را در مارکتهاي ديجيتال آپلود ميکنند و از محل فروشش پول دريافت ميکنند، يعني اينطور نيست که اين بازيها بهصورت فيزيکي بستهبندي و فروخته شود. البته به دليل تحريمها، بازيسازها با ناشر قرارداد دارند، زيرا بازيهايي که پرداخت درونبرنامه دارند، نميتوانند توسط افراد ايراني در مارکتها قرار بگيرند و حتماً بايد يک حساب خارجي يا يک ناشر خارجي باشد. وي درباره تأثير تحريمها بر بازار بازيسازي بيان کرد: جامعهي بازيسازي جهان، جامعه حامي است و کمتر رويکرد سياسي دارد. با وجود اين، يکي از مشکلاتي که بازيسازهاي ما خصوصاً بعد از تشديد تحريمها اين است که شرکت اين بازيسازها، حتماً بايد خارجي باشد و به هيچ وجه نبايد بگويند بازي در ايران ساخته شده است. به همين دليل بسياري از بازيسازهاي ما که بازيسازهاي خوبي هم هستند، بازيشان را براي جشنواره نميفرستند تا يک وقت مشخص نشود که بازي ايراني است. بازيسازهاي خوب در حال خروجند مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي، يکي از مشکلات صنعت بازيسازي در ايران را خروج نيروي انساني دانست و بيان کرد: برخي بازيسازهاي ما در حال خروج از کشورند، زيرا داشتههاي آنها پول و ملک و کارخانه نيست، ذهن و هنرشان است و به همين خاطر خيليهايشان ممکن است بخواهند از کشور بروند؛ ما بايد کاري کنيم که بمانند و نشان دهيم که از آنها حمايت ميکنيم، زيرا ترک کردن ايران، به اين منتج ميشود که سه سال ديگر، بازيسازهاي خوب ما رفته باشند. کريمي قدوسي، با بيان اينکه بيشترين مخاطب محصولات فرهنگي ما بازي است اما کمترين حمايت و بودجه از آن انجام ميشود، اظهار کرد: بعد از ۱۰ سال، هنوز اولويت بازي لمس نشده است. تنها بخشي از فرهنگ که مشکل مخاطب نداريم، بازي است و يعني اينکه يک گام هم جلوتريم و فقط بحث آموزش و محتواي بومي وجود دارد. ما ۲۸ ميليون گيمر داريم و سرانه مصرف بازي ۳۲ دقيقه در روز است. اصلاً به دنبال بيشتر کردن مصرف نيستيم اما بايد کالاي ايراني را جايگزين کالاي خارجي کنيم. دستگاهها بايد با همکاري مقوله بازي را پيش ببرند مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي، دربارهي چندجانبه بودن بازيهاي رايانهاي توضيح داد: بازي يک محصول فرهنگي است، زيرساختهاي مربوط به آن از سرور و اينترنت و پهناي باند و مشکل فيلتر شدن مربوط به وزارت ارتباطات است؛ مقوله ورزشهاي الکترونيکي در حوزه جهاني مربوط به وزارت ورزش است و حوزههاي دانشبنيان مربوط به معاونت علمي ميشود. اين چهار مجموعه بايد به هم کمک کنند و موضوع را جلو ببرند، زيرا هيچکدام به تنهايي استعداد پيشبرد مقوله را ندارند. بايد يک همگرايي ايجاد شود که دستگاهها موازي کاري نکنند که اقدامات خنثي يا منفي شود. وي ادامه داد: غير از چهار دستگاه اصلي، تقريباً ۲۰ دستگاه ديگر جزو اين مجموعه هستند که هر کدام به نوبهاي در زمينه بازي تأثيري دارند. سعي کرديم به نوبه خود اين هماهنگي را ايجاد کنيم و تقريباً هر ماه يک بار جلسه کميته تخصصي دستگاهها را داريم، به عنوان کميته حمايت که تمام دستگاهها دور هم جمع شوند و مشکلات خود را در زمينهي بازي به اشتراک بگذارند. همچنين قرار شده بنياد و وزارت ارتباطات، موضوع حمايت از بازيسازها را جلو ببرند. وزارت ارتباطات غير از امکانات زيرساختي، ۱۰ ميليارد وام وجوه ادارهشده هم قرار داده که ۳.۵ ميليارد آن تاکنون جذب شده است. کريمي قدوسي با تاکيد بر تأثير مشکل کپيرايت بر بازار بازي کامپيوتري بيان کرد: بازيهاي کامپيوتري خارجي نسبت قيمت به کيفيت ندارد. بازيهاي قفلشکسته که در خارج از کشور ۶۰ دلار است، راحت پيدا ميشود و مردم هم ترجيح ميدهند اين بازيها را بگيرند تا اينکه بخواهند پولي بدهند و بازي کامپيوتري داخلي که ۲۰ هزار تومان است را بخرند. از طرفي اين بازيها مانند بازيهاي آنلاين با پرداخت درونبرنامه نيستند که به اين بهانه بازيسازهاي ما بخواهند پول دربياورند. وي در ادامه دربارهي رشد بازيهاي آنلاين در مقايسه با بازيهاي کامپيوتري در ايران توضيح داد: از ميان ۱۴۶ اثر جشنواره، تنها ۲۹ بازي کامپيوتري بوده و بقيه همه موبايل است؛ در صورتي که اين آمار پنج سال پيش برعکس بود. البته در دنيا هم بازيهاي کامپيوتري در حال کاهش است، اما مانند افت وحشتناکي که در ايران وجود ندارد، نيست. به همين دليل تنها برخي از شرکتها بازي کامپيوتري ميسازند که بازار اوليهشان خارجي است و فروشي در داخل ندارند. بنياد هولوگرام نميفروشد مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با اشاره به نقش اين بنياد در مجوز دهي به بازيها بيان کرد: در حال حاضر بازيهاي کامپيوتري و کنسولي بايد از بنياد مجوز بگيرند و به آنها هولوگرام داده ميشود. هولوگرام از سال ۱۳۹۴، قانون مجلس است و پول آن به خزانهداري کل کشور ميرود و تخصيصي هم به ما نميدهد. آنچه اهميت دارد، اين است که بازيهايي که هولوگرام دارند، مورد تأييد هستند و خانوادهها ميتوانند با مشاهده آنها خيالشان راحت باشد. البته بازيهاي موبايل به دليل تغييرپذيري و حجم زيادشان، غير از آنهايي که عرضه رسمي ميشوند، مجوز نميخواهند و ردهبندي سني برايشان کافي است. کريمي قدوسي، با بيان اينکه هيچ نظريه قطعي در زمينه افزايش خشونت در بچهها به دليل بازي وجود ندارد، افزود: تنها نظريه قطعي که وجود دارد و جامعه جهاني بهداشت هم آن را تأييد کرده، اعتياد به بازي است؛ يعني عطش بيش از حد شما براي بازي کردن، مانند اعتياد به خيلي چيزهاي ديگر. ما در اين زمينه نميتوانيم جلوي بازي را بگيريم، اما مهمترين کاري که بايد بکنيم تربيت خانوادههاست؛ اينکه بدانند ردهبندي سني چيست و آن را رعايت کنند. اگر دولت در اين زمينه خوب عمل کند، کارش را در زمينه فرهنگي خوب انجام داده است. جشنواره بازيهاي ويدئويي با ۱۴۶ اثر وي دربارهي بازيهاي جشنواره بازيهاي ويدئويي امسال توضيح داد: امسال ۱۴۶ بازي به جشنواره ارسال شده که شامل ۱۱۱ اثر بازي، هشت آپديت براي بازيهاي قديمي که نياز به بهروزرساني دارند و بازيسازان ميخواهند بازيهاي خود را بهبود دهند و ۲۷ اثر هم براي بازيهايي مورد انتظار که سال بعد ميآيند، ميشود. تعداد بازيهاي اندرويد ۱۲۴، بازيهاي آياواس سه و ۲۹ بازي کامپيوتري وجود دارد که استان تهران با ۷۴ بازي بيشترين اثر را داشته است. مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي ادامه داد: ما هزينههاي جشنواره امسال را کاهش داديم و آن را به بخش جوايز اضافه کرديم و ۳۶۰ ميليون تومن جايزه ميدهيم. سال گذشته جايزه بازي سال ۱۰ ميليون تومن بود و امسال ۱۰۰ ميليون تومن شده که شايد کمکي به شرکتها باشد. سعي ميکنيم اين جوايز به نوعي بخشي از مشکلات مالي را براي شرکتهايي که کار خوب ميکنند، جبران کند. کريمي دربارهي فعاليت بنياد در الکامپ توضيح داد: سه سال پيش ايده الکام گيمز با همکاري بنياد و کميسيون نرمافزار سازمان نظام صنفي رايانهاي به وجود آمد و بنياد بخشي را به بازيسازها اختصاص داد. سال بعدش الکام گيمز در قالب ورزشهاي الکترونيک برگزار شد که بنياد شرکت نکرد. سال گذشته هم پيشنهاد دادند که بنياد پاويون توسعهدهندگان را بگيرد اما ما به دليل برگزاري تيجيسي و اينکه نميتواستيم بخشي از پولمان را براي الکامپ هزينه کنيم، نتوانستيم با آنها همکاري کنيم و پاويون را بخش خصوصي انجام داد. وي با بيان اينکه نمايشگاه بازي يک نمايشگاه بزرگ است که سالهاي ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ برگزار شد، افزود: نمايشگاه بازي بسيار پرمخاطب است و سال ۱۳۹۲ که در مصلي برگزار شد، بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر مراجعهکننده داشت. نمايشگاه گيم دنيا همه جا مخصوص گيم است و نرمافزار و گيم نيست. ما به دنبال احياي آن هستيم و اميدواريم بتوانيم بعد از چند سال وقفه، آن را اجرا کنيم. اگر بتوانيم و با وجود مشکلات بودجهاي آن را احيا کنيم، يک نمايشگاه جدا از الکامپ ميشود، زيرا الکامپ شامل همهي موارد است که بازي در آن گم ميشود. هدف تيجيسي، آموزش و صادرات است مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي با اشاره به تفاوتهاي جشنواره بازي و رويداد تيجيسي گفت: جشنواره يک رويداد ملي با اثرهاي ملي است اما کارکرد رويداد تيجيسي آموزش و صادرات است. سال گذشته ۷۰ نفر از کشورهاي پيشرفته از جمله کانادا، آمريکا، فرانسه، استراليا و آلمان به رويداد دعوت شده بودند که ۴۰ سخنران و ۳۰ خريدار خارجي بودند. کار سخنرانها آموزش بود و خريدارها هم بحث صادرات داشتند و چند بازي هم به مرحله قرارداد رسيد. کريمي با تاکيد بر ماهيت آموزشي و صادراتي بودن TGC بيان کرد: براي رويداد سال آينده بايد حتماً به عنوان قانون ذکر شود که هدف، صادرات است و نه واردات. بنابراين هرکسي که بخواهد به رويداد تيجيسي بيايد بايد به فکر صادرات باشد، در غير اين صورت بنياد قطعاً جلويش را ميگيرد. همچنين به دليل تحريمها ممکن است شرايط کمي سختتر شود. از طرفي ما ديگر هزينه هتل و هواپيماي خريدارهاي خارجي را نميدهيم و کساني که قصد صادرات و خريد دارند، بايد خودشان هزينه دهند، اما سخنرانها را حمايت ميکنيم چون آنها کارشان آموزش است و دنبال معامله نيستند. به گفته کارشناسان، در حالي که بازيسازان ايراني روز به روز تجربيات ارزشمند بيشتري به دست ميآورند و به تعداد بازيهاي ايراني در بازارهاي جهاني افزوده ميشود، لزوم گسترش تعاملات بينالمللي، اهميتي دو چندان يافته است. تيجيسي (Tehran Game Convention) يک رويداد تجاري صنعت بازيهاي رايانهاي، در منطقه خاورميانه است که از سال گذشته با همکاري شرکت گيمکانکشن فرانسه و تاکنون دو دوره از آن برگزار شده است.