آیا میتوان به عکس پروفایل افراد در شبکههای اجتماعی اعتماد کرد؟
شهر سخت افزار
بروزرسانی
شهر سخت افزار/ پديده عکسهاي پروفايل از زمان همهگير شدن استفاده از شبکهاي اجتماعي يکي از چالشهايي است که در روزگاري که ما در آن زندگي ميکنيم براي افراد مختلفي در گروههاي سني متفاوت بسيار حائز اهميت است. اما آيا تا به حال به اين مورد فکر کردهايد که تا چه حد ميتوان به عکس پروفايل افراد اعتماد کرد؟
زيبايي و نياز به زيبا بودن و زيبا ديده شدن يکي از ويژگيهاي اصلي انسان است و نميتوان آن را انکار کرد. اما اينکه افرادي دوست دارند به هر نحوي که شده از چهره اصلي خودشان زيباتر به نظر بيايند ميتواند دلايل روانشناختي متعددي داشته باشد که بايد متخصصان در مورد آن توضيح دهند.
اما داستان اصلي اين مطلب ما مربوط به يک پروژه علمي و ميداني است. در جريان اين پروژه که Selfie Harm ناميده شده، يک عکاس حرفهاي به نام جان رانکين وادل که در شبکههاي اجتماعي و تخصصي بيشتر با نام رانکين شناخته ميشود اقدام به انجام يک تحقيق ميداني ساده کرده است.
در جريان اين تحقيق، رانکين از چند فرد در گروه سني نوجوان و جوان، بين 13 تا 19 دلار چند عکس پرتره ساده گرفته و در سپس در حضور خود آن افراد اقدام به ويرايش عکسها و افزودن فيلترهاي مختلف به عکسها کرده تا زماني که خود آن نوجوانان بگويند که حالا اين عکس براي اشتراکگذاري در شبکههاي اجتماعي مناسب است. نتايج اين تحقيق بسيار جالب است که تعدادي از آن را در بخش گالري مي بينيد.
همانطور که ميبينيد بسياري از اين افراد علاقمندند تا صورتهاي صافتر، لبهاي درشت تر، صورت کشيده و همچنين چشماني بزرگتر داشته باشد. از نظر روانشناختي نيز اين فاکتورها در زيباتر به نظر آمدن يک صورت همگي حائز اهميت هستند و دليل اينکه افراد به صورت ذاتي دوست دارند با اين فاکتورها به ديگران نشان داده شوند هم بازگشت به همان اصل انساني نياز به زيبا ديده شدن دارد.
اين پروژه که در واقع قسمتي از کار تحقيقاتي در همين زمينه با نام Visual Diet است توسط موسسات تحقيقاتي M&C Saatchi و MTArt صورت گرفته تا بتوان اثراتي که عکسها بر سلامت رواني افراد ميگذارند را استخراج کرد. در هر سري از عکسهايي که در جريان اين پروژه مورد آزمون قرار ميگيرند ميزان اثرات آنها روي بخشهاي مختلف عاطفي و احساسي افراد تحت آزمون سنجيده ميشود تا نشان داده شود انسانها با استفاده از تصاويري که روزانه در محيط اينترنت يا پيرامون خود ميبينند چه تغييراتي را در ابعاد احساسي، متحمل ميشوند.