کاهش شدید رونق بازار دوربین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸
زوميت/ يکي از جذابترين گجتهاي دنياي فناوري، دوربين است که بازار آن در سالهاي اخير با رکود عجيبي روبهرو شده است. بازار فروش دوربين و لنز معمولاً يکي از جذابترين بازارهاي فناوري است و همواره علاقهمندان خاص خود را دارد. اما در سالهاي گذشته اين بازار پررونق با مشکلاتي مواجه شده و در نتيجه رکود را تجربه ميکند. به نظر ميرسد يکي از مهمترين مشکلات بازار دوربين و لنز، مسئلهي قيمت باشد. رونق بازار خريد و فروش دوربين در دههي گذشته بهشدت کاهش يافته است. در حال حاضر فروش دوربين به کمتر از ۲۰ ميليون دوربين در سال رسيده است. در اين آمار دوربينهاي بدون آينه با وجود افزايش در فروش باز هم جذابيت زيادي براي خريداران نداشتهاند بهطوريکه آمار افزايش فروش دوربينهاي بدون آينه دو درصد در سال است، حال آنکه دوربينهاي DSLR با کاهشي ۱۲ درصدي در ميزان فروش روبرو هستند. ميتوان گفت براي اولينبار دوربينهاي داراي لنزهاي جداشدني، گوي سبقت را از دوربينهاي کوچک خانگي ربودهاند (که البته قابل انتظار هم بود). بهطور کلي در دههي گذشته و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ تعداد دوربينهاي فروختهشده در سال ۸۴ درصد کاهش يافته است. علاوهبر اين بازار فروش لنز هم با رکود مواجه شده است (البته بهجز آمريکا که اندکي افزايش فروش را تجربه کرده است). شايد مهمترين علت اين اتفاق، قيمت باشد، چيزي که ما براي اولينبار به آن توجه کرديم (در مورد قيمت عدد دقيقي را نداريم. اما آمار کلي دوربين و لنزهاي فروختهشده و قيمت کلي آنها ازطريق کارخانههاي در دسترس قرار دارد. مشخص نيست خريدار نهايي هر يک از محصولات چه کساني هستند چون کارخانهها معمولاً محصولات خود را به واسطهها ميفروشند، نه مصرفکننده نهايي). اما اطلاعات موجود نشان ميدهد قيمت تمامشدهي دوربين و لنز عامل مؤثري در اين کاهش فروش است.