زوميت/ مايکروسافت در ۲ بخش هولولنز و سرفيس به موفقيتهاي قابل توجهي رسيده است و شايد تيمهاي آن بخشها، برگ برندههاي اصلي در تصاحب بازار باشند.
مايکروسافت از سالها پيش تلاش ميکند تا استراتژي خود را از تمرکز بر کامپيوترهاي شخصي تغيير دهد. در نتيجهي آن تغييرها، ردمونديها اعتبار بالايي در بازار کسب کردند که بخش سختافزارهاي حرفهاي سرفيس و نوآوريهاي قابلتوجه واقعيت افزوده و مجازي هولولنز، دلايل اصلي آن بودند.
مفهوم رايانش در سالهاي اخير از فعاليتي متمرکز بر سيستمهاي دسکتاپ، به حالتي تغيير يافته است که تجربههاي ديجيتال کاربران بسته به موقعيت و نحوهي استفادهي آنها از محتوا، تغيير ميکند. تغيير تجربههاي ديجيتالي کاربران ميتواند به دستگاهي دو در يک يا استفاده از قدرتهاي پردازشي ابري و بهرهگيري از آن با دستگاههاي مختلف منجر شود. همچنين، سيستم واقعيت ترکيبي که واقعيت مجازي و افزوده را با هم به کاربر ارائه ميکند، يکي از نتايج همين تغييرها محسوب ميشود. پلتفرم ترکيبي ميتواند رايانش دسکتاپ و موبايل را بههمراه ابزارهاي جديد و جذابي همچون سناريوهاي هولوگرافيک، به کاربر عرضه کند.
ظهور فناوريهايي همچون گوشيهاي هوشمند، اينترنت موبايل، اکوسيستم اپليکيشني، سيستمعامل کروم و ابزارهاي کاربردي تحت وب گوگل، همگي غول کامپيوترهاي شخصي يعني مايکروسافت را به حالتي دفاعي بردند. بهعلاوه، قابليتهاي رقيبي همچون اپل در هماهنگي نرمافزار و سختافزارهاي حرفهاي، بهمرور ضعفهاي مايکروسافت در هماهنگي با سختافزارها را نمايان کرد.
درکنار همهي موارد بالا، از آنجا که مايکروسافت صنعت گوشيهاي هوشمند را از دست داد، فناوريهاي مرتبط با آن همچون دستيارهاي ديجيتال، اکوسيستم اپليکيشني و بسياري موارد ديگر نيز از دسترس آنها خارج شد. بهبيان ديگر، گوشيهاي هوشمند مفهوم رايانش را تغيير دادند و فناوريهاي ديگري که رايانش گذرا (Transient) را ميسازند نيز درکنار آنها مايکروسافت را از سلطه بر بازار فناوري دور کردند.
مايکروسافت با استفاده از اکوسيستم سرفيس، تلاش کرد تا روند فعاليت خود را تغيير دهد و بهنوعي، از پايههاي قوي خود در صنعت کامپيوترهاي شخصي، براي ارائهي مفهوم رايانش در شکلها و فرمهاي متنوع استفاده کند. براي تضمين آينده، نوآوري ديگري بهنام هولولنز استفاده شد. دستگاهي که ترکيبي از رايانش دسکتاپ و موبايل را با محتواي مدرنتر و خلاقانهتر به کاربر امروزي و حساس دنياي فناوري ارائه ميکند. فناوري ابري، مانند نخي است که موارد بالا را به هم ميدوزد. درنتيجهي تمام اين موارد، ساندهي سرفيس يعني پانوس پني و سازندهي هولولنز يعني الکس کيپمن و همچنين، مديرعامل و قهرمان ايدهپردازي خدمات ابري يعني ساتيا نادلا، سلاحهاي حرفهاي و مخفي مايکروسافت براي پيروزي در جنگ بازار فناوري هستند.
پني و کيپمن، اسلحههاي مخفي مايکروسافت
پانوس پني قطعا فردي بود که بار ديگر، کامپيوترهاي شخصي را به زمينهي برتري شرکتي تبديل کرد که وابستگي بالايي به کامپيوترهاي ويندوزي داشت. سرفيس، خلاقيت را در ميان شرکتهاي همکار در حوزهي سختافزار افزايش داد و تيم ويندوز، سيستمعامل خود را بهگونهاي تکامل بخشيد که با زمينههاي جديد تجربهي کاربري، حداکثر هماهنگي را داشته باشد. هماهنگيهايي که شامل اضافه کردن قابليتهايي همچون بهکارگيري قلم يا تبديل شدن ويندوز به هابي براي هماهنگي اندرويد و iOS شد. سرفيس، نمادي از وضعيت امروزي مايکروسافت است و در را براي آيندهي نوآورانهاي که پني و ديگران براي مايکروسافت در نظر دارند، باز کرد.
هولولنز و فناوري واقعيت ترکيبي، بهمرور در زمينههايي همچون کاربردهاي تجاري، آموزش، دولتي و بخش خصوصي محبوبيت خود را افزايش ميدهد. البته، هنوز ابزار گراني محسوب ميشود و کاربردها، زيرساختهاي کلي و ابزارهاي مخصوص توسعهدهندهها در آن، به بلوغ لازم براي ارائه در بازارهاي عمومي نرسيدهاند. اگر واقعيت ترکيبي به آيندهي دنياي رايانش بدل شود، فعاليتهاي کيپمن، سرمايهگذاريهاي سالانهي مايکروسافت روي آنها و ورود بهعنوان اولين بازيگر بازار، آيندهي درخشاني را براي ردمونديها رقم ميزند. در آن زمان، کيپمن که برخي هنوز ايدههاي او را ديوانهوار ميخوانند، به قهرماني تبديل ميشود که داستان موفقيت مايکروسافت را تعريف ميکند.
بازار