سوء استفاده رئیس جمهور ایالات متحده از فیس بوک تکرار می شود؟
انتخاب/ انتخابات سال 2016 ايالات متحده با اما و اگرهاي فراواني رو به رو شد و بسياري از دموکرات ها معتقد بودند دونالد ترامپ ازطريق شبکه هاي اجتماعي و به ويژه فيس بوک اقداماتي غيرقانوني براي افزايش آراء خود انجام داده است. ادعايي که هنوز هم در دست بررسي است. اما به نظر مي رسد اين اتفاق يک بار ديگر در حال انجام است و مقدمات آن شروع شده است. در حالي که مبارزات انتخاباتي دموکراتها موجب توجه ملي شده است، کمپين انتخابات رئيس جمهور فعلي ايالات متحده؛ دونالد ترامپ، تقريبا دو برابر بيشتر از کل ميدان مجازي دموکرات ها در فيس بوک تبليغات انجام مي دهد. شايد برايتان سوال باشد چرا تبليغات انتخاباتي دونالد ترامپ تا اين حد مهم است؟ بر اساس گفته استراتژيست هاي تبليغات سياسي اين سطح و حجم از آگهي ها در سيستم عامل هاي ديجيتال در اوايل فصل مبارزات انتخاباتي بي سابقه است. داده هاي تبليغاتي مرتبط با دونالد ترامپ (از ماه هاي مياني سال 2018 تا کنون جمع آوري شده است) پنجره اي را براي استراتژي 2020 وي در مبارزات انتخاباتي فراهم مي کنند که تا کنون هيچ رئيس جمهوري در ايالات متحده چنين حجمي از تبليغات را انجام نداده است. مايکل بيچ، مدير عامل شرکت تحليلگران بازاريابي Cross Screen Media مي گويد: "جهان بيني کمپين تبليغاتي دونالد ترامپ بسيار متفاوت تر از چيزي است که تا کنون ديده ايم." مبارزات ترامپ با نقشه اي پيش مي رود که زمينه اصلي آن تحليلي و هدف قرار دادن مخاطبان شبکه هاي اجتماعي است. يکي از اعضاي ارشد تيم "ترامپ 2020" ؛ جاناتان سوان در اين خصوص مي گويد: ما يک تيم با تجربه داريم که از سال 2016 تا کنون فعال است. اما مهم تر از همه، ما دونالد ترامپ داريم و هيچ چيز از اين مهم تر نيست " منحل نکردن ستاد ترامپ در شبکه هاي اجتماعي و ادامه فعاليت او در اين شبکه ها اقدامي هوشمندانه به نظر مي رسد چرا که در حالي که دموکرات ها نياز به حامياني اوليه براي آغاز کمپين هاي خود دارند، دونالد ترامپ صرفا نياز به حمايت از پايگاهش دارد. از سوي ديگر اين تداوم کمپين به ترامپ اجازه داده که در طول دو سال گذشته پولي قابل قبول راجمع آوري کند ، در حالي که دموکرات ها مانند بري ساندرز تلاش هاي خود را براي جمع آوري پول آغاز کرده اند. آمارها نشان مي دهند که دونالد ترامپ در ماه مه 2018 حداقل 13 ميليون دلار و بيش از 4.5 ميليون دلار در سال 2019 در رسانه هاي ديجيتال و شبکه هاي اجتماعي صرف کرده است. تبليغات فيس بوک توسط تمام نامزدها تقريبا 3 برابر بيشتر از تبليغات گوگل هزينه بر است. شايد بر همين اساس است که جسيکا آلتر، يکي از بنيانگذاران Tech for Campaigns، مي گويد:" اگر مي خواهيد به راي دهندگان واقعي برسيد، بايد به جايي برويد که همه آمريکايي ها در آن فعالند. يعني فيس بوک، اينستاگرام و واتس اپ. اما نفوذ ترامپ به فيسبوک صرفا در هزينه تبليغات محدود نمي شود. با وجود اينکه فيس بوک از زمان انتخابات 2016 شاهد يک واکنش شديد از سوي مقامات بوده است، اطلاعات شرکت هاي تحقيقاتي و تحليل هاي خبري نشان مي دهد که روندي مشابه با انتخابات 2016 در فيسبوک در جريان است. با توجه به اطلاعات شرکت تحقيقاتي اخبار Parse.ly، گزارش هاي سياسي ملي مرتبط با دونالد ترامپ در فيس بوک رشد مي کنند. از ماه فوريه، تقريبا 28 درصد از همه ارجاعات ترافيکي (مستقيم و غير مستقيم) به مقالاتي درباره سياست، قانون و حکومتداري دونالد ترامپ مرتبط شده است و در مقايسه، فقط 9٪ از اين اطلاعات از گوگل دريافت شده است.