logo

معرفی یک بازی مجهول در دوران گذشته و حال بنام؛ Mortal Kombat X

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
باشگاه خبرنگاران/ بازي Mortal Kombat X مرز بين دوران جديد و قديم است که همانند نامش، کمي مجهول ظاهر شده و تا آن را تجربه نکنيد، نمي‌توانيد «ايکس» را حل کنيد! تجربه يک بازي هيجان انگيز و جديد که بتواند علاوه بر سرگرم کردن مخاطب حس و حال خوبي را به وي اعطا کند هميشه جزء يکي از اهداف شرکت هاي بازي سازي است و در اين بين شايد بتوان گفت سازنده بازي Mortal Kombat X توانسته باشد اين حس را به مخاطبانش اهدا کند. معرفي Mortal Kombat X بازي Mortal Kombat X ، همانند نامش، کمي مجهول ظاهر شده و تا آن را تجربه نکنيد، نمي‌توانيد «ايکس» را حل کنيد! ندررلم اين بار دست به ريسک بزرگي زده است، ريسکي که شايد از کاري که در قسمت قبل کرد و کل سري مورتال کامبت را ريبوت کرد، سخت‌تر باشد. ندررلم اين موضوع را به خوبي مي‌داند بايد هر طور که شده، نگذارد گرد پيري روي اين سري بنشيند و به جايي برسد که همه آن‌ها را متهم به کهنگي کنند، به خاطر همين، آن‌ها زودتر از آنچه تصور مي‌شد دست به کار شدند و با گذاشتن يک فيلتر، نقاط قوت بازي‌هاي قبل را جدا کرده و با چيزي که در دو سه سال اخير ساخته و پرداخته شده است، ترکيب کردند. بازي Mortal Kombat X مرز بين دوران جديد و قديم است و ندررلم سعي مي‌کند با احتياط کامل، خود را به دوران جديد سوق دهد و از طرفي، هر چه المان خوب قديمي وجود دارد، با خود ببرد. اما چه چيز‌هايي جديد شده‌اند؟ آيا ندررلم تحت تاثير نسل هشتم کنسول‌ها، اصل و ريشه‌ي خود را فراموش کرده و بي مهابا تن به آب داده است؟ متاسفانه جواب ، يک «خير» با صداي آرام است! در طول اين همه سال که نسخه‌هاي مختلف سري مورتال کامبت به بازار عرضه شده است، کاربر هيچگاه انتظار ندارد که سازنده‌هاي اين سري بتوانند يک روند داستاني هالييودي و سينماتيک را به شکلي حرفه‌اي و قابل قبول در بازي خود به کار برند تا اينکه سال ۲۰۱۱ و ريبوت بسيار موفق مورتال کامبت، تصورات را به طور کامل باطل کرد و اين موضوع سبب مي شود تا به ندررلم ايمان آوريم که مي‌تواند بخش داستاني هيجان‌انگيز و پراضطرابي را پي ريزي کند. مرگ اتفاقي و شوکه‌کننده‌ برخي از شخصيت‌ها، سير صعودي و آن پايان‌بندي خارق‌العاده که مبارزه‌اي مرگبار بين ري‌دن و شاو کان سرسخت را در دل خود جاي داده بود، واقعا عشق به سري کامبت را بيش از پيش مي‌کند. اين موضوع باعث شد انتظارم از روند داستاني قسمت جديد دوچندان شود. از سوي ديگر، مورتال کامبت براي اولين بار پا به کنسول‌هاي نسل هشتمي گذاشت که معمولاً يک نسل پيشرفت مساوي با افزايش امکانات و توانمندي‌هايي است که استوديويي مثل ندررلم مي‌تواند از آن بيشترين استفاده را ببرد. به سير داستاني بازي Mortal Kombat X بايد از دو زاويه‌ متفاوت نگاه کرد. يک زاويه‌ تماشايي، يعني آنچه که مي‌بينيم و بازيگران به ما نشان مي‌دهند و زاويه‌ دوم، عمق داستان و هدفي که پشت آن براي کل بازي و سري فکر شده است. اگر به عنوان يک تماشاچي و کسي که فقط روند داستاني را به هواي کسب هيجان و لذت اجرا مي‌کند، به داستان نگاه کنيم، متوجه افت کيفي و کمي قابل توجه آن نسبت به قسمت قبل مي‌شويم. روايت بازي کودکانه و با کمترين پردازش جلو مي‌رود و اگر کسي نسخه‌ قبل را هم بازي نکرده باشد، در بين شخصيت‌ها و جريانات کم‌جزئيات گم مي‌شود. کشته شدن شاو کان در قسمت قبل توسط رِيدن و آن تراژديک عظيمي که روي داد، حرکت بسيار بزرگي بود. اما ندررلم اصلا نتوانست جاي شاو کان با عظمت و ترسناک را پر کند. کوتال کان که حالا امپراطور دنياي بيروني است، اصلا ابهت و جذبه‌ شاو کان را ندارد و در خيلي از صحنه‌ها، حتي از کاراکتر‌هاي معمولي بازي هم ضعيف‌تر ظاهر مي‌شود. سخاوت سازندگان در ايجاد محتواي جديد و زحمتي که به خرج داده‌اند واقعاً قابل‌ستايش است. تا قبل از MKX هيچ‌کس چنين انتظاري از يک بازي Fighting نداشت و همه به دنبال اين بودند که تعداد Fighter‌هاي خود را بالا ببرند تا طرفداران را راضي نگه‌دارند؛ اما MKX نه‌تنها کاراکتر‌هايي جديد معرفي کرد بلکه براي همه‌ي کاراکتر‌ها سه سبک مبارزه‌ متفاوت تعبيه کرد و اين قدمي بسيار بزرگ براي اين سبک بود و مجدداً سري MK را برتر از هر بازي Fighting ديگري کرد. ديگر فقط دانستن اينکه مي‌خواهيد با Scorpion بازي کنيد کافي نيست، در MKX بايد تصميم بگيريد که آيا مي‌خواهيد Scorpion را در Combo‌هاي مرگبارش مجهز به جفت شمشيرش بکنيد يا بر روي حملات آتشين از فاصله‌ دور تمرکز کنيد يا اينکه مايليد يک نوکر و نوچه از جهنم فرابخوانيد تا در تمام طول مبارزه کنارتان باشد و حريفتان را به ستوه آورد. اين ويژگي براي بازي‌اي که در گذشته از سنت "انتخاب کن و بپر تو بازي" پيروي مي‌کرد، بسيار لذت‌بخش است. خوشبختانه تغيير نسل، ندررليم را جو زده نکرده تا بازي خود را خانه‌تکاني کند و بخواهند همه چيز را از بين ببرند بلکه، چيز جديدي را به وجود آورد. آن‌ها با هوشمندي کامل، تغييرات بنيادي را در سايه‌ ريشه‌هاي سري اعمال کردند. به غير از مورتال کامبت ۲۰۱۱، Injustice، بازي ديگر اين استوديو هم منبع الهام خوبي براي ساخت قسمت جديد کامبت بود که حالا به خوبي رد پايش را مي‌توان در روند مبارزات لمس کرد. استفاده از عوامل محيطي براي ضربه زدن به حريف و نوع محاسبه‌ امتيازات در انتهاي مبارزه‌ها، مثال بارز به کار گيري ويژگي‌هاي injustice است. از طرفي، با اينکه کليت محيط بازي همانند قبل سه بعدي است، اما مبارزان در دو بعد به مبارزه مي‌پردازند و همه چيز مثل قديم در جريان است. شايد تا اينجا از چيز‌هايي که در مورد بازي گفتيم راضي شده باشيد، ولي مي‌شود در اين موارد، اما و اگر آورد و حسابي به ندررلم خرده گرفت که چرا بعضي جا‌ها کم‌کاري کرده است! براي مثال، رجزخواني اول مبارزات به قدري خوب کار شده است که شاخ‌ درمي‌آوريد. اما از طرف ديگر، انتظار داشتيم سازندگان تغيير و پيشرفت بنيادي براي ضربان ايکس ري اعمال کنند. دوست داشتيم اين بار هر کاراکتر دو يا سه حرکت ايکس ري داشته باشد تا استفاده از اين قابليت مهلک، هيجان‌انگيزتر از پيش شود و به مرور زمان تکراري نشود. طراحي‌هاي هنري هم در بازي Mortal Kombat X تا حدودي دستخوش تغييراتي شده است. بيشترين تغييراتي که مي‌توان حس کرد، در طراحي لباس شخصيت‌ها و حتي چهره‌هايشان است. ندررلم توانسته از تجربه‌ بيش از دو دهه‌ خودش در اين بخش استفاده ببرد و به شکل ماهرانه‌اي، تغييرات لازم را اعمال کند. از طرف ديگر، شخصيت‌هاي جديد بازي هم ظاهري جذاب دارند و لباس و چهره‌شان طوري طراحي شده است که بتوان همانند شخصيت‌هاي قديمي، به آن‌ها هم حس داشت و با آن‌ها هم ارتباط برقرار کرد. بازي Mortal Kombat X شايد روند داستاني بسيار معمولي و پيش پا افتاده‌اي داشته باشد، اما در بخش‌هاي ديگر مي‌تواند بسيار سرگرم‌کننده و جذاب ظاهر شود. بخش‌هاي تک نفره و برج‌ها، اتمام روند کلاسيک برج‌ها و تماشاي پايان‌بندي هر شخصيت در کنار بخش آنلاين، لذت واقعي مورتال کامبت را نشان مي‌دهد. البته در اين قسمت خبري از مبارزان چهار نفره يا به قول معروف Tag Team نيست که نبود آن مقداري عجيب و دور از ذهن به نظر مي‌رسيد. با اين حال، ندرريلم تمرکز خود را بر شيوه‌ مبارزات شخصيت‌ها و حالت‌هاي مختلف بخش‌هاي تک نفره، دو نفره و آنلاين گذاشته است و اين واقعيتي است که به محض اجراي بازي و ديدن منو‌ها باورش مي‌کنيد. حتي بخش Krypt يا همان قبرستان هم در اين قسمت بهبود‌هاي خوبي پيدا کرده است و خب، ملاقات اولم با اين محيط آن هم در ساعاتي پس از نيمه شب، مقداري من را ترساند! زاويه دوربين اول شخص و محيط سازي جالب Krypt اصالت مورتال کامبتي خاصي دارد. بازهم مطالب خواندني و جذاب داريم ↓↓↓ کانال تلگرامي آي‌تي را دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره