زومیت/ یک سال پس از تصاحب سرویس خبری تکسچر (Texture) و ادغام بسیاری از کارکنان آن با تیم اپل نیوز، کوپرتینونشین‌ها امروز طی رویدادی موسوم به Show Time در سالن «استیو جابز»، نسخه‌ای تغییرنام‌یافته از این سرویس را با نام «اپل نیوز پلاس»، سرویسی با ماهیت خبری و کارکرد مشابه نتفلیکس، معرفی کردند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل می‌گوید اپل نیوز با روزانه بیش از ۵ میلیارد مقاله‌ی مطالعه‌شده، مقام نخست را در بین اپلیکیشن‌های خبری دارد. بدین‌ترتیب، شرکت متبوع کوک سرویس جدیدی راه‌اندازی کرده که ماهانه به کاربران امکان دسترسی به نشریه‌های جدید را می‌دهد. به‌گفته‌ی راجر رازنر، در‌حال‌حاضر تعداد این نشریه‌ها به ۳۰۰ مجله می‌رسد. سرویس جدید علاوه‌بر مجله‌، روزنامه‌های منتخبی همچون وال‌استریت ژورنال را ارائه خواهد داد.

سرویس ۶ ساله‌ی تکسچر تا پیش از فروخته‌شدن به‌ اپل، امکان دسترسی نامحدود به بیش از ۲۰۰ مجله با پرداخت ماهانه ۱۰ دلار را به کاربر می‌داد. همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد، اپل سرویس تغییرنام‌یافته را نیز با همین برچسب قیمتی ارائه می‌دهد. بدین‌ترتیب، ۵۰ درصد از مبلغ یادشده سهم اپل خواهد بود و باقی آن براساس میزان استقبالی که از هر مقاله می‌شود، بین نشریه‌ها توزیع خواهد شد.

به‌لطف ادغام‌شدن با iOS و macOS، اپل نیوز اپلیکیشنی محبوب بین کاربران آیپد و آیفون و مک محسوب و به بستری پرمخاطب برای ارائه‌ی داستان‌های خبری تبدیل شده است. با وجود آنکه اپل به انتشارات مختلف امکان دراختیارداشتن ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از تبلیغات خودشان را می‌دهد و در برخی مواقع، مبلغی نیز برای دسترسی به محتوای خبری شخص‌ثالث می‌پردازد، آن‌ها همچنان از سطح درآمد حاصل از اپل نیوز و حق اشتراک اندک برای برندشان ناراضی هستند.

اپل نیوز و اپل نیوز پلاس نخستین تلاش‌های اپل برای بازتعریف مفهوم خبرنگاری در عصر پس از مجله‌های چاپی نیست. در سال ۲۰۱۰، کوپرتینونشین‌ها از نسخه‌ی ابتدایی آیپد به‌عنوان ناجی صنعت روبه‌زوال روزنامه و مجله یاد می‌کردند و حتی در اکتبر۲۰۱۱، پوشه‌ی تجمیع انتشارات مختلف موسوم به Newsstand را نیز معرفی کردند. همچنین در سال ۲۰۱۴، اپل پلتفرم ایجاد مجله‌ی دیجیتال موسوم به Prss را تصاحب کرد.

بازهم مطالب خواندنی و جذاب داریم ↓↓↓

کانال تلگرامی آی‌تی را دنبال کنید

ايران مهربان
سيل آگهی