صنعت موسیقی مدیون سرویسهای استریم است
زوميت/ جديدترين آمار نشان ميدهد که بخش عظيمي از درآمد صنعت موسيقي در سال ۲۰۱۸، ازطريق سرويسهاي استريمي نظير اپل موزيک و اسپاتيفاي بهدست آمده است. ظاهرا هرچه زمان ميگذرد، سهم سرويسهاي استريم در کسب درآمد صنعت موسيقي بيشتر و بيشتر ميشود؛ براساس گزارشي جديد از سوي سازمان IFPI، درآمد صنعت موسيقي در سال ۲۰۱۸ با رشدي ۹.۷ درصدي به ۱۹.۱ ميليارد دلار رسيده است که رقم درخورتوجهي بهشمار ميآيد (اين ميزان در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۷.۴ ميليارد دلار بود). درآمد حاصلاز سرويسهاي استريم، هماکنون ۴۷ درصد از کل درآمد صنعت موسيقي را تشکيل ميدهد؛ اين اتفاق بيشتر بهخاطر رشد ۳۲.۹ درصدي درآمد حاصل از کاربران اشتراکي بهدست آمده است. بهعبارتي ديگر، درآمد سرويسهاي استريم در سال گذشتهي ميلادي ۸.۹ ميليارد دلار بوده است. پيشبيني ميشود که اين روند صعودي در سال ۲۰۱۹ هم ادامهدار باشد. اين چهارمين سال متوالي است که شاهد رشد درآمد صنعت موسيقي هستيم؛ درضمن بالاترين نرخ رشد اين صنعت از سال ۱۹۹۷ تاکنون، درسال ۲۰۱۸ ثبت شده است. استريم اشتراکي بخش مهمي از درآمد سرويسهاي استريم را شامل ميشود؛ براساس گزارش رسمي، ۳۷ درصد از درآمد سرويسها ازطريق استريم اشتراکي بهدست آمده است؛ درضمن ۱۰ درصد نيز به استريم رايگان (همراهبا تبليغات) تعلق دارد. ظاهرا در پايان سال ۲۰۱۸، ۲۵۵ ميليون حساب کاربري در سرويسهاي مختلف، داراي اشتراک ويژه بودهاند. در همينحين، درآمد حاصلاز ديسکهاي فيزيکي طي سال گذشته افتي ۱۰.۱ درصدي را تجربه کرده و تنها ۲۴.۷ درصد از درآمد کلي را بهخود اختصاص داده است. البته در بين ديسکهاي فيزيکي، صفحههاي گرامافون (وينيل) همچنان روندي صعودي دارند؛ درواقع درآمد حاصل از آنها براي سيزدهمين سال پياپي است که رشد ميکند. بااينحال سهم صفحههاي گرامافون آنقدري بالا نيست که حقيقت مهمي را نقض کند: اينکه تمايل مردم به تهيهي موسيقي بهصورت فيزيکي، شديدا کاهش يافته است. درواقع هرچه مردم تمايلشان را به تهيهي ديسکهاي فيزيکي از دست دادهاند، بهسمت موسيقيهاي ديجيتالي روي آوردهاند. براساس آمار، درآمد بخش ديجيتالي رشد ۲۱.۱ درصدي را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و به ۱۱.۲ ميليارد دلار رسيده است. اين نخستين بار است که درآمد اين بخش، مرز ۱۰ ميليارد دلار را رد ميکند. درضمن ميزان دانلود موسيقيها در سرويسهاي استريم نيز کاهش يافته است. در ۳۸ بازار مختلف، بخش ديجيتال بيش از نيمي از درآمد کلي را بهخود اختصاص داده است. بهعلاوه بخش مهمي از درآمد امسال توسط کاربران ساکن در آمريکاي شمالي بهدست آمده؛ اين درآمد طي سال گذشته، رشدي ۱۱.۷ درصدي را تجربه کرده است. براساس گزارش IFPI، سودآورترين بازارها براي صنعت موسيقي طي سال گذشته بهترتيب شامل اين موارد است: ايالات متحدهي آمريکا، ژاپن، بريتانيا، آلمان، فرانسه، کرهجنوبي، چين، استراليا، کانادا و برزيل. ديدگاه شما در اينباره چيست؟ آيا از سرويسهاي استريم موسيقي نظير اسپاتيفاي، پاندورا و اپل موزيک استفاده ميکنيد؟