برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۵ مشکلی که جلوی موفقیت همه‌جانبه گلکسی فولد سامسونگ را می‌گیرند

منبع
ديجي کالا
بروزرسانی
۵ مشکلی که جلوی موفقیت همه‌جانبه گلکسی فولد سامسونگ را می‌گیرند
ديجي کالا/ گلکسي فولد سامسونگ بخشي از انقلاب گوشي‌هاي تاشو محسوب مي‌شود؛ گجت‌هايي که به‌صورت همزمان هم تبلت هستند و هم گوشي. اما به‌عنوان نخستين نسل گوشي‌هاي مبتني بر اين فناوري نوآورانه، شرکت‌هاي مختلف مانند سامسونگ براي اينکه بتوانند کاربران مختلف را نسبت به خريد و استفاده از اين گجت‌ها ترغيب کنند، کار سختي در پيش دارند. با وجود اينکه چنين تکنولوژي‌اي تازه‌نفس است، وجود مشکلات مختلف طبيعي محسوب مي‌شود، ولي در هر صورت در اين مطلب قصد داريم به ۵ مشکل گلکسي فولد سامسونگ اشاره کنيم که اين شرکت بايد آن‌ها را براي نسل‌هاي بعدي برطرف کند.

ناهمواري نمايشگر

در تمام بحث‌هاي مربوط به گوشي‌هاي تاشو، بدون شک موضوع ناهمواري نمايشگر هم مطرح مي‌شود. در حال حاضر، فناوري مربوط به اين موضوع پيشرفت فوق‌العاده‌اي داشته ولي در نهايت پنل انعطاف‌پذير اين گوشي‌ها توسط پلاستيک احاطه شده است. اين مشکل ناهمواري در گلکسي فولد سامسونگ و هواوي ميت ايکس وجود دارد و در ديگر رقباي آن‌ها هم وجود خواهد داشت و به نظر مي‌رسد به اين زودي‌ها نمي‌توان نسبت به برطرف شدن آن اميدوار بود.

البته نبايد در رابطه با وجود اين مشکل چندان بزرگ‌نمايي کنيم. در گلکسي فولد چنين مشکلي ديده مي‌شود و حتي مي‌توان با دست آن را احساس کرد، ولي بعد از کمي استفاده عادت کردن به آن چندان هم دور از ذهن نيست. البته زماني که ميزان روشنايي نمايشگر پايين باشد يا گوشي زير نور مستقيم قرار بگيرد، اين مورد از لحاظ بصري جلوه‌ي چندان زيبايي ندارد.

اين ناهمواري نمايشگر به‌خودي‌خود تأثير منفي قابل توجهي در زمينه‌ي کاربردپذيري ندارد ولي روي هم رفته براي گجتي که از طراحي نوآورانه بهره مي‌برد، اين مشکل مي‌تواند تا حدي در تجربه کاربري افراد تأثيرگذار باشد. در هر صورت اميدواريم سامسونگ براي نسل بعدي گلکسي فولد بتواند اين مشکل را به‌طور کامل پشت سر بگذارد.

ضخامت و وزن

شايد مهم‌ترين مشکل گلکسي فولد، اندازه آن باشد. اين گوشي اندکي از گلکسي اس ۱۰ پلاس قد بلندتر است و در ضمن نسبت به آن دو برابر ضخامت دارد و ۵۰ درصد هم سنگين‌تر است. اگرچه سامسونگ از لحاظ تقسيم وزن اين گوشي موفق بوده، ولي در هر صورت ضخامت و وزن آن چيزي نيست که به سادگي بشود به آن عادت کرد.

البته اين مشکل زماني بيشتر احساس مي‌شود که بخواهيد با يک دست از گلکسي فولد استفاده کنيد. در ضمن بايد خاطرنشان کنيم که تنها وقتي که جيب بزرگي در شلوار خود داشته باشيد به‌راحتي مي‌توانيد گجت را درون آن قرار دهيد و در غير اين صورت با مشکل مواجه مي‌شويد. مطمئنا اين مشکل هم در نسل‌هاي بعدي حل مي‌شود ولي فعلاً همين مشکل يکي از دلايلي است که تا حدي جلوي موفقيت گلکسي فولد را مي‌گيرد.

ناسازگاري اپليکيشن‌ها

گوشي‌هاي تاشو مبتني بر يک فناوري جديد هستند که به کاربران اجازه مي‌دهند تنها با يک حرکت نوع نمايشگر را تغيير دهند. و همين يک مشکل محسوب مي‌شود زيرا بخش اعظمي از اپليکيشن‌هاي اندرويد طي سال‌هاي گذشته همواره براي جذاب بودن و عملکرد مناسب در نمايشگرهاي بزرگ مشکل داشته‌اند. با توجه به اينکه طي چند چند سال اخير تبلت‌هاي اندرويدي تا حد زيادي از بازار کنار رفته‌اند، توسعه‌دهندگان هم عمدتا اين موضوع را رها کرده‌اند.

اين ضعف به‌صورت دو مشکل نمود پيدا مي‌کند. اول از همه بايد به ارتباط پيوسته بين نمايشگر کوچک و بزرگ اشاره کنيم که سامسونگ و گوگل (و مطمئناً بسياري از ديگر شرکت‌ها) مشغول بهبود ويژگي‌هاي آن بوده‌اند. اين ويژگي به اپليکيشن اجازه مي‌دهد که بعد از اجرا در نمايشگر ۲۱:۹، بدون فوت وقت و بسيار روان در نمايشگر ۴:۳ اجرا شود. برخي از اپليکيشن‌ها به‌خوبي اين فرايند را پشت سر مي‌گذارند و تجربه لذت‌بخشي را رقم مي‌زنند. اما در اين ميان تعداد زيادي از اپليکيشن‌ها چنين قابليتي ندارند و با باز کردن گلکسي فولد، اين موارد بسته مي‌شوند و دوباره براي نمايشگر بزرگ‌تر اجرا مي‌شوند. چنين فرايندي آزاردهنده است و در برخي موارد، اين کار مثلا منجر به از بين رفتن متوني مي‌شود که در يک اپليکيشن تايپ کرده‌ايد. چنين ضعفي با همکاري توسعه‌دهندگان برطرف مي‌شود ولي با توجه به سابقه آن‌ها، چندان نمي‌توانيم نسبت به اين موضوع اميدوار باشيم.

در همين رابطه، بايد بگوييم که اپليکيشن‌هاي اندرويد در نمايشگرهاي بزرگ ظاهر چندان جذابي هم ندارند. نمايشگر ۷.۳ اينچي با نسبت تصوير ۴:۳ معمولاً در بين تبلت‌ها ديده نمي‌شود ولي در کل نزديکي زيادي به آن‌ها دارد و در بيشتر موارد، مي‌توانيد ببينيد که اپليکيشن‌هاي به نمايش درآمده در اين صفحه‌نمايش، داراي فضاهاي اضافي زيادي هستند. اپليکيشن‌هايي مانند مرورگرها، گوگل مپ، يوتيوب، تقويم و بسياري از ديگر موارد مشابه، با بزرگ‌تر شدن نمايشگر مي‌توانند امکانات بيشتري ارائه دهند اما براي بيشتر اپليکيشن‌هاي روزمره مانند توييتر، اينستاگرام، موارد مربوط به چت و امور مالي، اين فضاي بزرگ‌تر قابليت‌هاي بيشتري را براي کاربران ارائه نمي‌دهد. خوشبختانه گلکسي فولد از قابليت تقسيم نمايشگر براي اجراي همزمان اپليکيشن‌هاي مختلف پشتيباني مي‌کند ولي در بيشتر اوقات کاربران ترجيح مي‌دهند که به جاي تقسيم نمايشگر، يک اپليکيشن بتواند قابليت‌هاي جذاب خود را در يک نمايشگر بزرگ ارائه دهد.

نمايشگر بيروني بسيار کوچک، نمايشگر داخلي بسيار بزرگ

يکي از مهم‌ترين جذابيت‌هاي گلکسي فولد به‌عنوان يک گجت تاشو اين است که در درجه‌ي اول يک گوشي محسوب مي‌شود و براي کارهاي ديگر به‌سرعت مي‌توان آن را به تبلت تبديل کرد. اما در اين ميان، اندازه نمايشگر بيروني و داخلي چندان ايدئال نيست. نمايشگر بيروني ۴.۶ اينچ اندازه دارد و نسبت تصوير آن هم ۲۱:۹ است که روي هم رفته با توجه به استانداردهاي امروزي، بسيار کوچک محسوب مي‌شود. به همين خاطر به‌سختي مي‌توان با آن تايپ کرد و بعد از چند دقيقه، اين نمايشگر نمي‌تواند تجربه کاربري مناسبي را ارائه کند. به نظر مي‌رسد اين نمايشگر فقط مناسب لحظاتي است که کاربر فقط مي‌تواند از يک دست خود استفاده کند و با بهره‌گيري از آن مي‌تواند از مواردي مانند نوتيفيکيشن‌هاي دريافتي خبردار شود.

مشکل بعدي يعني بزرگ بودن نمايشگر داخلي را در بخش قبلي تا حد زيادي توضيح داديم. بيشتر اپليکيشن‌هاي اندرويد نمي‌توانند از نمايشگرهاي بزرگ استفاده کنند و به همين خاطر، پتانسيل نمايشگر اصلي گلکسي فولد هم در اين رابطه تا حد زيادي بلااستفاده مي‌ماند. علاوه بر اين، بزرگ بودن آن باعث مي‌شود که براي بهره‌گيري از تجربه کاربري بهتر، عمدتا بايد با استفاده از دو دست از آن بهره برد که البته يک ضعف محسوب نمي‌شود و فقط يک حقيقت است. اگر به هر دليلي نمي‌توانيد دو دست خود را مورد استفاده قرار دهيد، ناچار به بهره‌گيري از نمايشگر کوچک‌تر هستيد که آن هم بيش از اندازه کوچک است و موارد مختلف به‌صورت متراکم کنار يکديگر قرار گرفته‌اند.

قيمت بايد اذعان کنيم که اين مورد را نمي‌توان به‌عنوان يک مشکل حقيقي مطرح کرد. بله، براي خريد اين گوشي بايد ۱۹۸۰ دلار بپردازيد که اگر از هر طرف به قضيه نگاه کنيم، قيمت بسيار بالايي محسوب مي‌شود. ولي در نهايت براي نسل اول چنين تکنولوژي نوآورانه‌اي که قيمت بخش عمده‌اي از قطعات آن همچنان بسيار بالا است، اين قيمت طبيعي به حساب مي‌آيد و مطمئناً با گذر زمان، شاهد کاهش قابل توجه قيمت نهايي اين گوشي‌ها خواهيم بود. برخلاف ديگر مشکلات گلکسي فولد که سامسونگ بايد با راه‌حل‌هاي فني آن‌ها را اصلاح کند، کاهش قيمت اين گوشي کار چندان سختي محسوب نمي‌شود. البته انتظار کاهش قيمت قابل توجه براي گلکسي فولد فعلي کار چندان عاقلانه‌اي نيست ولي در نهايت نسل‌هاي بعدي آن بسيار ارزان‌تر خواهند بود. در آخر بايد بگوييم که سامسونگ ابتدا بايد مشکلات فني گلکسي فولد را حل‌وفصل کند و سپس در ادامه مي‌توانيم بحث‌هاي مربوط به قيمت منصفانه را براي عرضه تعداد انبوه اين گوشي‌ها مطرح کنيم. بازهم مطالب خواندني و جذاب داريم ↓↓↓ کانال تلگرامي آي‌تي را دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره