دیجیاتو/ در سال 2016 گوگل از فریم‌ورک «صفحات موبایل شتاب یافته» (Accelerated Mobile Pages) یا به‌اختصار AMP رونمایی کرد؛ یک چهارچوب نرم افزاری متن باز بر پایه HTML که به واسطه آن بسیاری از المان‌ها مانند کدهای جاوا اسکریپت و استایل‌های CSS از ساختار وبسایت ها حذف می‌شوند تا سرعت بارگذاری اطلاعات صفحات وب در موبایل‌ها افزایش یابد.

با وجود افزایش چشمگیر سرعت وب‌گردی هنگام استفاده از صفحات AMP اما یکی از مشکلاتی که معمولا دارندگان سایت‌ها هنگام پشتیبانی از این تکنولوژی با آن دست و پنچه نرم می‌کنند، عدم نمایش آدرس سایت است. در واقع وقتی از طریق موتور جستجوی گوگل روی یک لینک AMP کلیک می‌کنید، مستقیما به صفحه بهینه‌سازی شده سرورهای سایت نمی‌روید.

جای آن یک نسخه ذخیره شده از صفحه روی سرورهای خود گوگل (برای بهبود عملکرد) به‌نمایش در می‌آید که حتی حاوی لینک سایت اصلی هم نیست. گوگل حالا راه‌حلی را ارائه داده که به واسطه آن دامنه اصلی نشان داده می‌شود و از طرفی سرعت صفحات نیز همچنان بالا باقی می‌ماند.

برای مثال جای اینکه google.com/amp/article-amp.html نمایش داده شود، هنگام وب‌گردی آدرس androidpolice.com/amp/article-amp.html را خواهید دید. این ویژگی برای اولین بار سال گذشته و با نام Web Packaging معرفی شد و حالا در دسترس توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌ها قرار گرفته است.

البته دو نکته وجود دارد، یکی اینکه سایت‌ها باید هر دو نسخه معمولی و AMP را با محتوای یکسان منتشر کنند. خیلی از توسعه‌دهندگان همین‌کار را انجام می‌دهند اما عده کمی هنوز علاقه‌ای به آن نشان نداده‌اند. مهم‌تر از این مسئله مرورگر باید از تکنولوژی Web Packaging پشتیبانی کند.

در حال حاضر کروم و مرورگرهای مبتنی بر موتور کرومیوم مثل نسخه آتی مایکروسافت اِج (Edge) از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. با این وجود روی سافاری و فایرفاکس نمی‌توان از این ویژگی استفاده کرد. البته قابلیت جدید AMP هنوز در ابتدای راه خودش قرار دارد و ممکن است در آینده شاهد پشتیبانی از آن در بقیه مرورگرها باشیم.

بازهم مطالب خواندنی و جذاب داریم ↓↓↓

کانال تلگرامی آی‌تی را دنبال کنید