گوگل شناسایی اخبار دروغ را به کودکان آموزش میدهد
زوميت/ گوگل در برنامهي سواد رسانهاي تلاش ميکند تا کودکان را با اطلاعات دروغ اينترنتي و اخبار جعلي و نحوهي شناسايي آنها آشنا کند. گوگل از توسعهي برنامهي دوسالهي آموزش کودکان در حوزههاي امنيت و شهروندي ديجيتال رونمايي کرد. برنامهاي بهنام Be Internet Awesome که از اين به بعد ميزبان موضوعات سواد رسانهاي هم خواهد بود. برنامهي توسعهاي جديد بهصورت اختصاصي روي شناسايي اخبار دروغ و ديگر محتواي غلط موجود در اينترنت متمرکز خواهد بود. گوگل ۶ برنامهي جديد سواد رسانهاي اجرا خواهد کرد که در جريان دورهي تحصيلي، نکات متعددي را به کودکان آموزش ميدهد. از ميان آنها ميتوان نکات کاربردي براي در امان بودن از حملات فيشينگ، شناسايي رباتها، اعتبارسنجي اطلاعات، اعتبارسنجي منابع، شناسايي اطلاعات غلط آنلاين، تشخيص آدرسهاي تقلبي و موارد ديگر اشاره کرد. کلاسهاي سواد رسانهاي جديد گوگل (که قطعا برخي از بزرگسالان هم بايد آنها را مطالعه کنند)، با همکاري Anne Collier تدوين شدند. کالير دبير اجرايي Net Safety Collaborative است. بهعلاوه Faith Rogow نويسندهي کتابي با موضوع سواد رسانهاي براي کودکان و همبنيانگذار سازمان ملي آموزش سواد رسانهاي نيز در پروژهي مذکور با گوگل همکاري ميکند. ايمي ميکات، مربي و بنيانگذار سرويس Teachmama در پستي وبلاگي دربارهي برنامهي گوگل و سواد رسانهاي کودکان گفت: ما به ابزارها و منابع مناسب نياز داريم تا کودکان از حداکثر کاربردهاي فناوري بهرهبرداري کنند. اکنون منابع مناسبي در حوزهي امنيت و شهروندي ديجيتال در اختيار خانوادهها قرار دارد، اما بايد فعاليتهاي جدي هم در حوزهي سواد رسانهاي انجام شود. من با مربيهاي متعددي کار کردم. اکثر آنها اعتقاد دارند سواد رسانهاي براي شهروندي بهتر و امنيت زندگي ديجيتال، حياتي هستند. البته همهي ما از دشوار بودن پوشش چنين موضوعاتي اطلاع داريم. دورههاي آموزشي گوگل شامل ترکيبي از ابزارهاي متنوع ميشوند. علاوهبر آموزشهاي کاربردي و مرحلهاي، ابزارهاي ديگري هم به آنها ارائه ميشود. بهعنوان مثال ميتوان به ترکيبي از فعاليتهاي يادگيري و موضوعاتي براي شروع گفتوگو و تفکر پيرامون منابع آنلاين اشاره کرد. در مجموع با بررسي کليات دورههاي آموزشي به اين نتيجه ميرسيم که هدف اصلي، اطلاعرساني دربارهي صحت محتواي آنلاين است. کودکان بايد بياموزند که لزوما همهي محتواي آنلاين، صحيح و حقيقت نيست. بهعلاوه آنها ميآموزند که برخي از آنچه در وبسايتها ميبينند با هدف دزديدن اطلاعات شخصي يا حتي هويت فعاليت ميکند. کودکان بايد بياموزند که همهي اطلاعات موجود در اينترنت صحيح نيستند کودکان در دورههاي آموزشي گوگل با مفهوم و عملکرد حملههاي فيشينگ آشنا ميشوند و راههاي مقابله با آن را نيز درک ميکنند. آنها سپس مهارتهاي ضد فيشينگ را با تجربههاي عملي و بحث دربارهي واکنشهاي صحيح دربرابر متون، پستها، درخواستهاي دوستي، تصاوير و ايميلهاي مشکوک در اينترنت فرا ميگيرند. آموزشهاي بخش رباتها شامل آشنايي با عملکرد هوش مصنوعي ميشود. شرکتکنندهها پس از آشنايي با عملکرد هوش مصنوعي، تشخيص بين مخاطب ربات و انسان را ميآموزند. در ادامهي آموزشهاي سواد رسانهاي به کودکان آموخته ميشود که چگونه منبع قابل اعتماد را در فضاي آنلاين پيدا کنند. بهعلاوه آنها ميتوانند انگيزههاي منابع را هم درک کنند. در آخر دانشآموزان سواد رسانهاي متوجه خواهند شد که مهارت و تخصص يک فرد يا منبع در يک موضوع، بهمعناي تخصص و مهارت در همهي موضوعات نخواهد بود. در يکي از دورههاي آموزشي کودکان سؤالهايي مرتبط با يک موضوع را انتخاب ميکنند و در اينترنت بهدنبال پاسخ آن ميگردند. موضوع مورد نظر را ميتوان از وبسايتها يا از ميان موضوعات داخل متون آزمايشي دريافت کرد. پس از پيدا کردن پاسخ آنلاين هم بايد روند تأييد منبع انجام شود. در ادامه دانشآموزان مقايسهي منابع معتبر با يکديگر را ميآموزند تا درنهايت به مجموعهاي از منابع دست پيدا کنند. در بخشي از برنامهي آموزشي پيرامون پيدا کردن منابع معتبر ميخوانيم: اگر نميتوانيد مجموعهاي متنوع از منابع معتبر پبدا کنيد که با منبع اوليه همخواني داشته باشند، منبع اول قابل اعتماد نخواهد بود. کودکان ميآموزند که چگونه از شواهدي همچون URL فريبنده و بررسي منابع جهت تأييد اعتبار براي تشخيص اطلاعات غلط استفاده کنند. به آنها آموخته ميشود که برخي افراد توانايي تشخيص منابع معتبر را ندارند و بههمين دليل اطلاعات غلط در سرتاسر اينترنت منتشر ميشود. در بخش آشنايي با گسترش اطلاعات غلط ميخوانيم: برخي گروهها و افراد علاقهي زيادي به باورها و اعتقادات خود دارند. آنها حتي حقيقت را کمي تغيير ميدهند تا ما با باورهايشان موافق شويم. وقتي اطلاعات تغييريافته بهصورت يک داستان حقيقي پخش ميشود، پديدهاي بهنام اطلاعات غلط منتشر خواهد شد. در دورههاي آموزشي سواد رسانهاي به کودکان گفته ميشود که برخي از منابع اطلاعات و اخبار غلط، از نامهايي شبيه به نامهاي واقعي استفاده ميکنند. بههمين دليل تشخيص تقلبي بودن آنها بسيار دشوار ميشود. بهعلاوه روشهاي متعدد وبسايتها براي جلب توجه کاربران نيز بررسي ميشود. بهعنوان مثال رسانههاي دروغگو از عکسهاي غيرمرتبط با متن استفاده ميکنند يا با بهکار بردن عبارتهايي همچون «شوکهکننده» يا «افشاگري» سعي در جلب توجه هرچه بيشتر دارند. بخشهاي عمدهي آموزش ازطريق بازي صورت ميگيرد آموزش تشخيص اطلاعات غلط به کودکان به کمک يک بازي تکميل ميشود. بازي آنلاين Reality River از دانشآموزان ميخواهد تا با تشخيص و قضاوت، از يک رودخانهي خروشان عبور کنند. بازي مذکور بهعنوان بخشي از برنامهي تحصيلي شهروندي و امنيت ديجتال گوگل توسعه يافت. هدف نهايي دورهي سواد رسانهاي سواد رسانه، ايجاد عادت بررسي تمامي اخبار و اطلاعات آنلاين (و نهتنها آنهايي که مشکوک هستند) در کودکان است. گوگل برنامهي جديد خود را به زبانهاي انگليسي، اسپانيايي و هشت زبان ديگر عرضه ميکند و خانوادهها و آموزگارها ميتوانند از برنامهها استفاده کنند. بهعلاوه دورهها و کارگاههاي حضوري متعددي هم با همکاري YMCA و National PTA در شهرهاي متعدد جهان برگزار خواهد شد.