نتفلیکس از دلیل ریزش مشترکان خود میگوید
زوميت/ سهام نتفليکس با انتشار اخبار مربوطبه ريزش مشترکان اين شرکت در ايالات متحده و تحققنيافتن پيشبينيها، به ميزان چشمگيري سقوط کرد. نتفليکس در سهماههي دوم سال ۲۰۱۹، به آن اندازه که پيشبيني کرده بود، نتوانست به تعداد مشترکان خود اضافه کند. اين اولينبار است که اين شرکت بعد از سال ۲۰۱۱، چنين ريزشي را تجربه ميکند. در سال ۲۰۱۱، نتفليکس بهدليل جداکردن سيستم اجارهي DVD ازطريق ارسال پستي (DVD mail-order system) از پلتفرم استريم ويدئويي خود، شاهد ريزش مشتريان در ايالات متحده بود. اين شرکت در سهماههي دوم سال ۲۰۱۹ در ايالات متحده، علاوهبر ازدستدادن ۱۳۰ هزار مشترک، با وجود برنامهريزيها براي اضافهکردن پنجميليون کاربر، در کل جهان فقط ۲.۷ ميليون مشترک بهدست آورده است. مديرعامل نتفليکس، ريد هاستينگز، اصلاحات انجامشده براي افزايش قيمتها و فقدان محتواي اصلي براي عرضه به مشترکان جديد را دليل ريزش آنها ميداند. اين شرکت طرحهاي افزايش قيمتي محصولات را در ماه ژانويه تنظيم کرد که يکي از بزرگترين جهشهاي قيمتي در محصولات اين شرکت تابهامروز تلقي ميشود. تغييرات اعمالشده بر قيمتها، روي مشترکان جديد و نيز افزايش مشتريان سرويسهاي نتفليکس تأثيرگذار بود؛ بهگونهاي که پرداختيهاي حق عضويت در ايالات متحده هيچ افزايشي نداشت. اين اخبار باعث افت سريع سهام نتفليکس شد. هاستينگز در نامهاي به سهامداران توضيح داد که بهدليل موفقيتهاي اخير نتفليکس در جذب بيننده براي سريالهاي خود ازجمله «سرقت پول» (Money Heist)، «چيزهاي عجيب» (Stranger Things)، «تاج» (The Crown) و «نارنجي مد جديد است» (Orange is the New Black) که در حال آمادهشدن براي پخش فصل آخر است، سهام اين شرکت در ۶ ماه آينده رشد درخورتوجهي خواهد کرد. بااينحال، کاهش ارزش سهام و دورخيز ديزني، اپل، وارنر مديا و انبيسي يونيورسال براي اينکه اولين شرکتي باشند که ميخ آخر را بر تابوت نتفليکس ميکوبند، شايد نشانهاي از کاهش اعتمادها به اين شرکت باشد. نتفليکس در سهماههي دوم سال ۲۰۱۹ در ايالات متحده، ۱۳۰ مشترک را از دست داده است حالا هاستينگز که زماني ميگفت بزرگترين رقيب نتفليکس «خواب» است، دربهدر بهدنبال بازگرداندن اعتمادها به اين شرکت است. او در نامهاش به loss of Friends و The Office، مجموعههاي پرطرفدار نتفليکس، اشاره ميکند. هاستينگز در اين نامه نوشته است: نمايش بسياري از مجموعههاي خانوادگي و جهاني و برنامههاي در حال پخش از فهرست ديزني بهعلاوهي مجموعههاي Friend و The Office و برخي از ديگر محتواهاي تحتليسانس، از سال آينده متوقف خواهد شد که در اين صورت، بودجهي کافي براي ساخت محتواي جديد فراهم ميشود. براساس تجارب ما از گذشته، توليد محتواي قوي (Starz، ديزني، فيلمهاي پارامونت، Epix، سوني يا دومين اکران از سري فيلمهاي فاکس)، باعث سوقدادن کاربرانمان به محتواهاي بزرگ ديگر خواهد شد. نتفليکس هنوز رهبر بيرقيب صنعت استريم رسانهاي است؛ اما هاستينگز و ديگر مديران بهخوبي ميدانند رقابت در اين صنعت، در حال افزايش است. اپل و ديزني در حال آمادهشدن براي راهاندازي پلتفرم استريم خود روي موج جديد برنامههاي tentpole براي امسال هستند. اين، برنامهاي است که از عملکرد مالي شبکههاي تلويزيوني و استوديوهاي فيلمسازي حمايت ميکند. ديزني که ۶.۹۹ دلار حق استفاده براي سرويسهاي خود از کاربران خواهد گرفت، فهرست بلندبالايي از طرفداران و مجموعههاي دلخواه خانوادهها دارد و تعدادي از کاراکترهاي محبوب خود از دنياي مارول و جنگستارگان را به مجموعههاي تلويزيوني سرويس جديد خواهد آورد. گزارشها نشان ميدهد اپل نيز براي هر قسمت از مجموعهي تلويزيوني خود با بازي جيسون موموآ، بيش از ۱۵ ميليون دلار هزينه ميکند. اين مقدار بيشتر از هزينهاي است که HBO براي هر قسمت از «بازي تاج و تخت» پرداخت کردهبود. مديران نتفليکس ميدانند که به سرمايهگذاري روي مجموعههاي جديد براي جايگزيني با The Office و Friends مجبور هستند؛ اما اين شرکت از قبل برنامهريزيهايي براي صرفکردن بيش از ۱۵ ميليارد دلار روي محتواهاي خود در سال جاري کرده است. مايکل ناتانسون، تحليلگر اين حوزه، در گزارشي پيش از درز اخبار مالي مربوط به نتفليکس مينويسد: محتواي ديجيتال باعث ازدسترفتن مشترکان نتفليکس در آمريکا نخواهد شد؛ اگرچه آنان را بهطور مداوم به سرمايهگذاري روي مفاهيم شناختهشده و پرريسکتر و بازاري با حالت تهاجمي بيشتر ترغيب خواهد کرد و به رقيبان اجازه خواهد داد با کپيبرداري از رويکرد اوليهي نتفليکس، مجموعههاي تلويزيوني خود را بسازند. براساس گزارش سايت تحليلي Nielsen، درحاليکه اپل، آمازون، وارنر مديا و انبيسي يونيورسال، در تلاش براي تحتتأثير قراردادن مخاطبان نتفليکس با پرزرقوبرق نشاندادن مجموعههاي تلويزيوني خود هستند، اين شرکت در تلاش است خود را در اين شرايط قدرتمند نشان دهد. نتفليکس در گزارش اخير خود، آماري از افزايش بينندگان مجموعههايي مانند فصل سوم چيزهاي عجيب (Stranger Things) منتشر کرده است که نشان ميدهد در چهار روز اول پخش، ۴۰.۷ ميليون کاربر خانگي به تماشاي قسمتهايي از اين فصل نشستهاند. برپايهي محتويات اين نامه، مجموعههاي مستند تحسينبرانگيز «زماني که ما را ببينند» (When They See Us) و Ava DuVernay در چهار هفتهي اول نمايش خود بيش از ۲۵ ميليون بار تماشا شدهاند. نتفليکس حساب کاربري را مثال ميزند که حداقل ۷۰ درصد از عناوين اين شرکت را تماشا ميکند. مستند «سيارهي ما» که دربارهي طبيعت است، در چهار هفتهي اول ۳۳ ميليون بار ديده شده است. برنامهي «قتل مرموز» (Murder Mystery) از آدام سندلر نيز با ۷۳ ميليون بيننده در اولين ماه، يکي از پرطرفدارترين فيلمهاي نتفليکس است. بخش بزرگي از استراتژي نتفليکس، بالا ماندن در زنجيرهي استريم رسانهاي برپايهي حفظ برتري در قلمروهايي است که رقبا فعاليت کمتري در آنجا ميکنند. بيشتر رشد اين شرکت در چند ماه اخير، ازطريق فعاليت در بازارهاي جهاني بهدست آمده است؛ يعني جايي که هيستينگز در پنج سال گذشته دربارهي گسترش نفوذ در آنها صحبت کرده است. درحالحاضر، نتفليکس حضور مؤثري در اين مناطق داشته و روي محتواي متناسب با فرهنگ اين نقاط سرمايهگذاري هنگفتي کرده است. ساير شرکتها از راهبردهاي سرمايهگذاري مشابه دربارهي محصولات خود صحبت نميکنند. مديران نتفليکس برنامهريزيهاي زيادي براي تزريق منابع و توسعهي محتواي بينالمللي بهمنظور پيشروبودن در رقابتها کردهاند. هيستينگز درادامهي اين نامه نوشته است: پيشبيني ميکنيم در سهماههي سوم سال، هفتميليون مشترک ازطريق شبکهي پرداخت جهاني جذب شوند که ۶.۲ ميليون حساب کاربري مربوط به بازارهاي بينالمللي خواهد بود. پيشبيني ما دربارهي بازار داخلي براي پيشرفت در جذب مشترکان در سالهاي متوالي، هنوز درحالحاضر منوط به کارايي شبکهي پرداخت جهاني در جذب مشتري است.