آیا نینتندو سوئیچ از پلی استیشن 4 پرفروشتر خواهد شد؟
گيم شات/ آيا نينتندو سوئيچ به کمک نينتندو سوئيچ لايت و عوامل ديگر موفق خواهد شد در آخرين سالهاي عمر پلياستيشن 4 از آن پيشي بگيرد؟ پس از ماهها شايعات و گزارشات مختلف، بالاخره بهتازگي از نسخهي کوچکتر و ارزانتري از نينتندو سوئيچ با نام نينتندو سوئيچ لايت رونمايي شد. سوئيچ لايت با قيمت 199 دلار (حدود 2.5 ميليون تومان)، فقط بهصورت دستي خواهد بود، از تمامي بازيهايي که کنسول اصلي اجرا ميکند پشتيباني خواهد کرد و فاقد برخي قابليتهاي غير ضرروي خواهد بود. نکات متعددي وجود دارد که بايد به آنها توجه کرد اما نکتهي اصلي، جدي بودن استراتژي نينتندو براي نينتندو سوئيچ لايت است. پلياستيشن 4 و ايکسباکس وان سه سال و نيم زودتر از نينتندو سوئيچ روانهي بازار شدهاند و هنوز قيمت آنها به 199 دلار کاهش نيافته است. حال سوئيچ که طبق آمار و ارقام، در حال حاضر از هر دو کنسول مذکور سريعتر ميفروشد، قرار است مدلي 199 دلاري از آن در ماه سپتامبر پيش رو روانهي بازار شود. اين زمانبندي عرضهي نينتندو سوئيچ لايت جالب به نظر ميرسد و نشاندهدهي اين است که نينتندو نه واکنشي، بلکه پيشگيرانه عمل ميکند. فروش سوئيچ در حال حاضر بيشتر و سريعتر از همين بازهي زماني در سالهاي 2017 و 2018 است و نينتندو با کاهش قيمتي 33 درصدي، به آن شدت بيشتري هم خواهد بخشيد و اين نشان ميدهد که استراتژي نينتندو براي نينتندو سوئيچ لايت چقدر جدي و محکم است. اين جدي و محکم بودن استراتژي نينتندو سوئيج لايت در دراز مدت براي نينتندو سودآور خواهد بود. سوئيچ لايت با قيمت 200 دلاري، بهعنوان کنسول دستي جديد نينتندو و به نوعي دنبالهي 3DS محسوب ميشود. از آنجا که 3DS در سراشيبي نزول است و انتشار عنوان فرستپارتي يا تردپارتي بزرگي براي آن تدارک ديده نشده، واضح است که نينتندو سوئيچ لايت قرار است جايگاه کنسول دستي نينتندو را از آن خود کند و اين موضوع بسيار جالب به نظر ميرسد از آنجا که نينتندو سوئيچ هر چقدر هم که فروش کرده باشد، هنوز به يک مجموعهي گسترده از مخاطبان دست پيدا نکرده است و اين مخاطبان، همان طرفداران کنسولهاي دستي نينتندو هستند. اين جامعهي طرفداران کنسولهاي دستي نينتندو شامل کساني ميشود که GameBoy يا DS را به خاطر قيمت معقول 100 تا 200 دلاريشان تهيه ميکنند و سپس پاي تجربهي بازيهايي نظير Pokemon يا Animal Crossing مينشينند. اين عناوين عمده عناويني هستند که اين بازيکنان بر روي اين کنسولها بازي ميکنند، البته اگر کل عناوين نباشند. با اين حال، پايبندي و اصطلاحاً مشتري بودن اين بازيکنان به کنسولها و بازيهاي محدودشان، عدم علاقهي آنها به بازيهاي ديگر و در نتيجه خلأ فروش را جبران ميکند. اين دسته از بازيکنان هرگز راضي نميشوند که 300 دلار براي نينتندو سوئيچ هزينه کنند تا صرفاً چند بازي محبوبشان را تجربه کنند. در همين حال، عناوين معدودي بر روي سوئيچ به مذاق اين بازيکنان خوش ميآيد. تمامي عناوين بزرگ انحصاري پرفروش نينتندو سوئيچ نظير The Legend of Zelda: Breath of the Wild ،Super Mario Odyssey و Super Smash Bros. Ultimate بيشتر بازيکنان حرفهاي و مشتاق را جذب ميکنند تا بازيکنان کنسولهاي دستي نينتندو که سليقهي محدودي دارند. از طرفي ديگر عناويني مانند Pokemon و Animal Crossing ممکن است براي مخاطبان ديگر و آن جمعيت بازيکنان حرفهاي و مشتاق نيز جذاب باشند. همچنبن انتشار آنها بر روي سوئيچ، يعني سوئيچ هم به نوبهي خود ميتواند طرفداران پر و پاقرص کنسولهاي دستي نينتندو را راضي به خريد کند. حال اگر اين بازيها بر روي مدلي کوچکتر و ارزانتر از سوئيچ در دسترس قرار گيرند، بيشک باعث افزايش فروش کلي اين کنسول ميشوند. نينتندو سوئيچ در حال حاضر بهطرز فوقالعادهاي ميفروشد و از بهترين کنسولهاي تاريخ در زمينهي سرعت فروش است و تنها پس از گذشت دو سال از عرضهاش، تا پايان ژوئن 2019 به بيش از 35 ميليون نسخه فروش دست پيدا کرده است. اينها درحالي اتفاق افتاده است که اين کنسول به دورهي اصلي و اوج خود که معمولاً 3 يا 4 سالگي عرضهي يک کنسول به حساب ميآيد، نرسيده، عناوين پرفروشي نظير Pokemon و Animal Crossing راهي آن نشده و قيمت آن به 199 دلار کاهش پيدا نکرده است! حال که نينتندو سوئيچ لايت ميتواند طرفداران قديمي و پر و پاقرص نينتندو را راضي کند و همچنين، عدهي بسيار ديگري که منتظر کاهش قيمت اين کنسول بودهاند با قيمت 199 دلارياش حتماً آن را خريداري ميکنند، فروش کل نينتندو سوئيچ تا چه حد رشد پيدا خواهد کرد؟ روي کاغذ ميتوان ديد که فروش سوئيچ به حدي سرعت خواهد گرفت که کمتر کنسولي در گذشته به آن سرعت دست يافته است. از آنجا که به نظر ميرسد سلامت عملکرد نينتندو سوئيچ طولانيتر از Wii که فروشي بدون نظم داشت خواهد بود، اين سرعت فروش تا سالها قبل از ورود سوئيچ به دورهي پاياني عمرش پايدار خواهد بود. با توجه به اين عوامل، اصلاً بعيد نيست که در نهايت فروش کل نينتندو سوئيچ از پلياستيشن 4 پيشي بگيرد. پلياستيشن 4 فروش فوقالعادهاي داشته و به نوعي فعلاً بازار نسل هشتم را از آن خود کرده است و در اين دوره که بايد کمکم خود را براي جايگزيني با پلياستيشن 5 آماده کند، شايد بتواند به دومين کنسول پرفروش تاريخ تبديل شود و بعد از همخانوادهي خود يعني پلياستيشن 2، در جايگاه دوم قرار گيرد. اما اگر پيشبينيها براي نينتندو سوئيچ لايت درست از آب دربياند، جايگاه دوم پايدار نخواهد بود و نينتندو سوئيچ آن را از پلياستيشن 4 تصاحب خواهد کرد. اينجا است که ذکاوت نينتندو به چشم ميآيد؛ طيف مخاطبان نينتندو سوئيچ از همان ابتدا گسترده بوده است و حال با ارائهي مدل لايت ميتواند به مخاطبان عام بيشتر، طرفداران کنسولهاي دستي نينتندو، طرفداران کنسولهاي خانگي نينتندو و جامعهي بزرگتري از کنسول گيمرها بفروشد. شايد نميتوان مطمئن بود که نينتندو به خوبي از پس اين کار ميآيد و آن را به نتيجه ميرساند يا خير، از آنجا که سابقهي خراب کردن اوضاع در بهترين شرايط را داشته است. ولي نينتندو سوئيچ لايت حکايت از اين دارد که آنها حداقل براي يک بار هم که شده، بالاخره چشمانداز خود را به خوبي به اجرا خواهد رساند. البته تمامي اينها پيشبيني و گمانهزني هستند. حتي ممکن است که پلياستيشن 4 با عرضهي يک انحصاري عظيم يا کاهش قيمتش به 199 دلار (که بهتر است هرچه زودتر اتفاق بيافتد) جاني دوباره بگيرد و فروش آن شدت پيدا کند. همچنين امکان دارد که نينتندو در سالهاي آتي نتواند اوضاع را آنطور که بايد به پيش ببرد و مديريت کند. بسيار سادهلوحانه است که صرفاً عرضهي نينتندو سوئيچ لايت را عامل پيشي گرفتن سوئيچ از پلياستيشن 4 بدانيم. در عين حال، سادهلوحانه است اگر اين احتمال را ندهيم که سوئيچ ممکن است به برندهي غيرمنتظرهي نسل هشتم تبديل شود. در حال حاضر که همهي نشانهها به نفع نينتندو هستند و بايد منتظر ماند و ديد که در آخر، نتيجه خواهد شد.