گیم شات/ آیا نینتندو سوئیچ به کمک نینتندو سوئیچ لایت و عوامل دیگر موفق خواهد شد در آخرین سال‌های عمر پلی‌استیشن 4 از آن پیشی بگیرد؟

پس از ماه‌ها شایعات و گزارشات مختلف، بالاخره به‌تازگی از نسخه‌ی کوچک‌تر و ارزان‌تری از نینتندو سوئیچ با نام نینتندو سوئیچ لایت رونمایی شد. سوئیچ لایت با قیمت 199 دلار (حدود 2.5 میلیون تومان)، فقط به‌صورت دستی خواهد بود، از تمامی بازی‌هایی که کنسول اصلی اجرا می‌کند پشتیبانی خواهد کرد و فاقد برخی قابلیت‌های غیر ضرروی خواهد بود.

نکات متعددی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد اما نکته‌ی اصلی، جدی بودن استراتژی نینتندو برای نینتندو سوئیچ لایت است. پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان سه سال و نیم زودتر از نینتندو سوئیچ روانه‌ی بازار شده‌اند و هنوز قیمت آن‌ها به 199 دلار کاهش نیافته است. حال سوئیچ که طبق آمار و ارقام، در حال حاضر از هر دو کنسول مذکور سریع‌تر می‌فروشد، قرار است مدلی 199 دلاری از آن در ماه سپتامبر پیش رو روانه‌ی بازار شود.

این زمان‌بندی عرضه‌ی نینتندو سوئیچ لایت جالب به نظر می‌رسد و نشان‌دهده‌ی این است که نینتندو نه واکنشی، بلکه پیشگیرانه عمل می‌کند. فروش سوئیچ در حال حاضر بیشتر و سریع‌تر از همین بازه‌ی زمانی در سال‌های 2017 و 2018 است و نینتندو با کاهش قیمتی 33 درصدی، به آن شدت بیشتری هم خواهد بخشید و این نشان می‌دهد که استراتژی نینتندو برای نینتندو سوئیچ لایت چقدر جدی و محکم است.

این جدی و محکم بودن استراتژی نینتندو سوئیج لایت در دراز مدت برای نینتندو سودآور خواهد بود. سوئیچ لایت با قیمت 200 دلاری، به‌عنوان کنسول دستی جدید نینتندو و به نوعی دنباله‌ی 3DS محسوب می‌شود. از آنجا که 3DS در سراشیبی نزول است و انتشار عنوان فرست‌پارتی یا تردپارتی بزرگی برای آن تدارک دیده نشده، واضح است که نینتندو سوئیچ لایت قرار است جایگاه کنسول دستی نینتندو را از آن خود کند و این موضوع بسیار جالب به نظر می‌رسد از آنجا که نینتندو سوئیچ هر چقدر هم که فروش کرده باشد، هنوز به یک مجموعه‌ی گسترده از مخاطبان دست پیدا نکرده است و این مخاطبان، همان طرفداران کنسول‌های دستی نینتندو هستند.

این جامعه‌ی طرفداران کنسول‌های دستی نینتندو شامل کسانی می‌شود که GameBoy یا DS را به خاطر قیمت معقول 100 تا 200 دلاری‌شان تهیه می‌کنند و سپس پای تجربه‌ی بازی‌هایی نظیر Pokemon یا Animal Crossing می‌نشینند. این عناوین عمده عناوینی هستند که این بازیکنان بر روی این کنسول‌ها بازی می‌کنند، البته اگر کل عناوین نباشند. با این حال، پایبندی و اصطلاحاً مشتری بودن این بازیکنان به کنسول‌ها و بازی‌های محدودشان، عدم علاقه‌ی آن‌ها به بازی‌های دیگر و در نتیجه خلأ فروش را جبران می‌کند.

این دسته از بازیکنان هرگز راضی نمی‌شوند که 300 دلار برای نینتندو سوئیچ هزینه کنند تا صرفاً چند بازی محبوبشان را تجربه کنند. در همین حال، عناوین معدودی بر روی سوئیچ به مذاق این بازیکنان خوش می‌آید. تمامی عناوین بزرگ انحصاری پرفروش نینتندو سوئیچ نظیر The Legend of Zelda: Breath of the Wild ،Super Mario Odyssey و Super Smash Bros. Ultimate بیشتر بازیکنان حرفه‌ای و مشتاق را جذب می‌کنند تا بازیکنان کنسول‌های دستی نینتندو که سلیقه‌ی محدودی دارند.

از طرفی دیگر عناوینی مانند Pokemon و Animal Crossing ممکن است برای مخاطبان دیگر و آن جمعیت بازیکنان حرفه‌ای و مشتاق نیز جذاب باشند. همچنبن انتشار آن‌ها بر روی سوئیچ، یعنی سوئیچ هم به نوبه‌ی خود می‌تواند طرفداران پر و پاقرص کنسول‌های دستی نینتندو را راضی به خرید کند. حال اگر این بازی‌ها بر روی مدلی کوچک‌تر و ارزان‌تر از سوئیچ در دسترس قرار گیرند، بی‌شک باعث افزایش فروش کلی این کنسول می‌شوند.

نینتندو سوئیچ در حال حاضر به‌طرز فوق‌العاده‌ای می‌فروشد و از بهترین کنسول‌های تاریخ در زمینه‌ی سرعت فروش است و تنها پس از گذشت دو سال از عرضه‌اش، تا پایان ژوئن 2019 به بیش از 35 میلیون نسخه فروش دست پیدا کرده است. این‌ها درحالی اتفاق افتاده است که این کنسول به دوره‌ی اصلی و اوج خود که معمولاً 3 یا 4 سالگی عرضه‌ی یک کنسول به حساب می‌آید، نرسیده، عناوین پرفروشی نظیر Pokemon و Animal Crossing راهی آن نشده و قیمت آن به 199 دلار کاهش پیدا نکرده است!

حال که نینتندو سوئیچ لایت می‌تواند طرفداران قدیمی و پر و پاقرص نینتندو را راضی کند و همچنین، عده‌ی بسیار دیگری که منتظر کاهش قیمت این کنسول بوده‌اند با قیمت 199 دلاری‌اش حتماً آن را خریداری می‌کنند، فروش کل نینتندو سوئیچ تا چه حد رشد پیدا خواهد کرد؟ روی کاغذ می‌توان دید که فروش سوئیچ به حدی سرعت خواهد گرفت که کمتر کنسولی در گذشته به آن سرعت دست یافته است.

از آنجا که به نظر می‌رسد سلامت عملکرد نینتندو سوئیچ طولانی‌تر از Wii که فروشی بدون نظم داشت خواهد بود، این سرعت فروش تا سال‌ها قبل از ورود سوئیچ به دوره‌ی پایانی عمرش پایدار خواهد بود.

با توجه به این عوامل، اصلاً بعید نیست که در نهایت فروش کل نینتندو سوئیچ از پلی‌استیشن 4 پیشی بگیرد. پلی‌استیشن 4 فروش فوق‌العاده‌ای داشته و به نوعی فعلاً بازار نسل هشتم را از آن خود کرده است و در این دوره که باید کم‌کم خود را برای جایگزینی با پلی‌استیشن 5 آماده کند، شاید بتواند به دومین کنسول پرفروش تاریخ تبدیل شود و بعد از هم‌خانواده‌ی خود یعنی پلی‌استیشن 2، در جایگاه دوم قرار گیرد. اما اگر پیش‌بینی‌ها برای نینتندو سوئیچ لایت درست از آب دربیاند، جایگاه دوم پایدار نخواهد بود و نینتندو سوئیچ آن را از پلی‌استیشن 4 تصاحب خواهد کرد.

اینجا است که ذکاوت نینتندو به چشم می‌آید؛ طیف مخاطبان نینتندو سوئیچ از همان ابتدا گسترده بوده است و حال با ارائه‌ی مدل لایت می‌تواند به مخاطبان عام بیشتر، طرفداران کنسول‌های دستی نینتندو، طرفداران کنسول‌های خانگی نینتندو و جامعه‌ی بزرگ‌تری از کنسول گیمرها بفروشد. شاید نمی‌توان مطمئن بود که نینتندو به خوبی از پس این کار می‌آید و آن را به نتیجه می‌رساند یا خیر، از آنجا که سابقه‌ی خراب کردن اوضاع در بهترین شرایط را داشته‌ است. ولی نینتندو سوئیچ لایت حکایت از این دارد که آن‌ها حداقل برای یک بار هم که شده، بالاخره چشم‌انداز خود را به خوبی به اجرا خواهد رساند.

البته تمامی این‌ها پیش‌بینی و گمانه‌زنی هستند. حتی ممکن است که پلی‌استیشن 4 با عرضه‌ی یک انحصاری عظیم یا کاهش قیمتش به 199 دلار (که بهتر است هرچه زودتر اتفاق بیافتد) جانی دوباره بگیرد و فروش آن شدت پیدا کند. همچنین امکان دارد که نینتندو در سال‌های آتی نتواند اوضاع را آن‌طور که باید به پیش ببرد و مدیریت کند.

بسیار ساده‌لوحانه است که صرفاً عرضه‌ی نینتندو سوئیچ لایت را عامل پیشی گرفتن سوئیچ از پلی‌استیشن 4 بدانیم. در عین حال، ساده‌لوحانه است اگر این احتمال را ندهیم که سوئیچ ممکن است به برنده‌ی غیرمنتظره‌ی نسل هشتم تبدیل شود. در حال حاضر که همه‌ی نشانه‌ها به نفع نینتندو هستند و باید منتظر ماند و دید که در آخر، نتیجه خواهد شد.

در کانال تلگرامی آی‌تی یا همان ← ™CanaleIT هم اخبار فناوری دسته اول و جذاب داریم