سرمایه گذاری میلیونی فیس بوک و مایکروسافت برای مبارزه با «جعل عمیق»
انتخاب/ اين روزها ماجراي ويدئوها و تصاوير ديپ فيک يا جعل عميق به شدت حاشيه ساز شده و بسياري از اشخاص و نهادها را درگير کرده است. اکنون دو شرکت سرشناس فيس بوک و مايکروسافت اعلام کرده اند که تلاش خواهند کرد تمامي ويدئوهاي جعل عميق را در پلتفرمهاي خود نشانه گذاري کنند. فيس بوک قصد دارد روشي را ايجاد کند که بر اساس ان امکان شناسايي فيلم هاي ساخته شده با تکنيک جعل عميق امکان پذير شود. شايد برايتان سوال باشد چرا بايد فيلم هاي جعل عميق براي اين پلتفرمهاي سرشناس آنلاين مهم باشد. فارغ از مسائلي که براي اشخاص رخ مي دهدف گاهي ابعاد ويدئوهاي جعل عميق ملي و جهاني است. اگر فيلم هاي "عميق" ايجاد شده توسط هوش مصنوعي در آينده در حوزه هايي مثل آتش سوزي پخش شوند، مي توانند با انتشار خبري جعلي زمينه ساز هرج و مرج اجتماعي باشند. اين نوع اتفاقات نيز احتمالا در فيس بوک يا واتس اپ و اينستاگرام که متعلق به فيس بوک هستند رخ خواهد داد. اکنون اين شبکه اجتماعي سيستمي را براي مبارزه و به چالش کشيدن جعل عميق در دست توليد دارد و حدود 10 ميليون دلار نيز در اين زمينه کمک هزينه تحقيقاتي و پاداش ارائه مي دهد. اين تلاش با مشارکت مايکروسافت در حوزه هوش مصنوعي ، انجام مي شود و تيمي از دانشگاهيان ام آي تي، آکسفورد، برکلي ، مريلند ، کالج پارک و دانشگاه ايالتي نيويورک از اين طرح پشتيباني مي کنند. فيس بوک در گذشته آزمايش هايي را بدون رضايت کاربران روي آنان انجام داده است اما اين بار تأکيد مي کند شرکت از داده هاي کاربران فيس بوک استفاده نخواهد کرد. هدف اين است نوعي فناوري ايجاد شود که وقتي کاربران در حال ديدن فيلم يا تصاوير هستند تشخيص دهند اين تصاوير و فيلمها جعلي هستند يا حقيقت دارند. دکتر مت تورک ، مدير برنامه در دفتر نوآوري اطلاعات دارپا در اين خصوص(I2O) گفت: "بين دستکاري هايي که رسانه ها را براي سرگرمي يا اهداف هنري انجام مي دهند و دستکاري هايي که با هدف فريب مردم انجام مي شود، تفاوت هايي وجود دارد و مردم بايد از اين تفاوت آگاه شوند."