ایکسباکس اسکارلت از هستههای اختصاصی برای پردازش رهگیری پرتو استفاده میکند
گيم فا/ يکي از اعضاي ارشد استوديوي کواليشن در جديدترين مصاحبهي خود به کنسول نسل بعدي شرکت مايکروسافت اشاره و بيان کرده است که اين کنسول براي مديريت و پردازش رهگيري پرتو از چندين هستهي پردازشي اختصاصي استفاده ميکند. اگرچه حدود يک سال تا انتشار کنسولهاي نسل بعدي باقي مانده است ولي هنوز سوالات بسياري دربارهي دو کنسول اکسباکس اسکارلت و پلياستيشن ۵ براي ما بيپاسخ ماندهاند. براساس اطلاعات منتشر شده، هر دو کنسول نسل بعدي دو شرکت مايکروسافت و سوني قرار است تمرکز ويژهاي برروي تکنولوژي رهگيري پرتو (Ray Tracing) داشته باشند ولي هنوز مشخص نيست که دستيابي به اين ويژگي چگونه بدون تاثير برروي عملکرد بازيها محقق ميشود. به نظر ميرسد شرکت مايکروسافت با اضافه کردن هستههاي پردازشي ويژه و اختصاصي به کنسول اکسباکس اسکارلت اين مشکل را حل کرده است. کارگردان هنري استوديوي کواليشن (Coalition)، آقاي کالين پنتي (Colin Penty)، در جديدترين مصاحبهي خود با وبسايت GameSpot، علاوه بر صحبت دربارهي بازي Gears 5، اطلاعات جالبي دربارهي کنسول اکسباکس اسکارلت را در اختيار ما قرار دادهاند. آقاي پنتي در اين مصاحبه بيان کردند که داشتن هستههاي پردازشي اختصاصي و متمرکز برروي رهگيري پرتو، يک موضوع بسيار مهم براي اين کنسول نسل نهمي است. اين جملهي آقاي کالين نشان ميدهد که شرکت مايکروسافت برخي از هستههاي پرازندهي کنسول را به تکنولوژي راهگيري پرتو و مديريت آن اختصاص داده است. ما هنوز چيزي براي بيان کردن دربارهي سري Gears و سختافزار جديد نداريم ولي من به شخصه نسبت به قابليتهاي اين سختافزار جديد بسيار هيجانزده هستم. داشتن هستههاي پردازشي اختصاصي براي رهگيري پرتو بسيار جالب و مهم است. پيش از اين نيز شايعههاي مختلفي دربارهي استفاده از سختافزارهاي ويژه و اختصاصي در کنسول پلياستيشن ۵ براي مديريت و پردازش رهگيري پرتو مطرح شده بود. از اين رو، به نظر ميرسد هر دو شرکت مايکروسافت و سوني راهحلي مشابه را براي استفاده از اين تکنولوژي جديد در کنسولهاي جديد خود پيدا کردهاند. استفاده از چندين هستهي پردازشي اختصاصي در کنسول اکسباکس اسکارلت براي استفاده از تکنولوژي رهگيري پرتو با صحبتهاي آقاي اسپنسر (Spencer) دربارهي تمرکز اصلي اين شرکت در کنسولهاي نسل بعدي همخواني دارد؛ چراکه در نظر گرفتن هستههاي اختصاصي براي پردازش رهگيري پرتو، تاثير اين تکنولوژي بر عملکرد بازي را تا حد ممکن کاهش خواهد داد. به نظر من بخشي که ما ميخواهيم در نسل بعد برروي آن تمرکز کنيم، ميزان نرخ فريم و راحتي تجربهي بازيها است. در اين نسل ما کاملا برروي کيفيت بصري ۴K و نحوهي ارائهي آن چه برروي فيلمهاي Blu-Ray و چه در استريم ويدئوها تمرکز کرديم. به لطف اکسباکس وان اکس که به ما اجازه داد بازيها را با کيفيت ۴K اجرا کنيم، ما در نسل بعد ميتوانيم بهبودهاي زيادي را در بخش بصري ايجاد کنيم. تجربهي بازيهايي که از تکنولوژي رهگيري پرتو و کيفيت بصري ۴K بهره ميبرند بسيار هيجانانگيز به نظر ميرسد. با اين حال، معمولا مدت زمان زيادي طول ميکشد تا تيمها و استوديوهاي بازيسازي بتوانند از نهايت ظرفيت يک کنسول استفاده کنند. از اين رو بايد منتظر ماند و ديد آيا استوديوهاي بزرگ و شناخته شده ميتوانند هواداران را با محصولات جديد خود غافلگير کنند يا خير.