لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!http://akhr.ir/5709444
۱۴۷
۰
ديجياتو/ کمتر از يک ماه ديگر يعني از ابتداي نوامبر 2019، سرانجام اپل تي وي پلاس به شکل رسمي آغاز به کار مي کند تا سال ها تلاش و برنامه ريزي اپل براي ارائه محتواي ويديويي اختصاصي به ثمر بنشيند.
اين سرويس استريم جديد و مجموعه محتواي ارزشمند آن، يکي از مهم ترين اهداف جاه طلبانه اپل را تشکيل مي دهند. اين شرکت تاکنون ويديوهاي زيادي را ساخته، ولي هيچوقت به چنين مقياس عظيمي نزديک نشده است.
اپل تي وي پلاس را مي توان چالش جديدي براي اپل دانست. درست مثل زماني که آيفون معرفي شد، اپل وارد بازاري تثبيت شده و ريشه دار مي شود؛ بازاري که بازيگران قدرتمندي دارد و بسياري از آنها سرويس هاي مشابه را ارائه مي دهند. اپل در اين بازار هيچ برگ برنده اي ندارد. حتي اگر بهترين نرم افزار پخش ويديو را هم بسازد، باز هم فقط کيفيت محتواي ويديويي است که نتيجه را تعيين مي کند.
گفته مي شود که اپل بيش از 6 ميليارد دلار صرف توليد برنامه هاي تلويزيوني ويژه اپل تي وي پلاس کرده است. با توجه به سابقه اين شرکت، مي توان از کيفيت محتوا هم مطمئن بود، ولي هيچکس نمي تواند بازخورد بينندگان نسبت به اين محتوا را پيش بيني کند.
آغاز داستان
اپل چندان هم با اين بازار بيگانه نيست و سالهاست که ارتباط نزديکي با هاليوود دارد. استيو جابز يکي از بنيانگذاران پيکسار بود و در زمان مرگش يعني سال 2011 هم بزرگ ترين سهامدار ديزني محسوب مي شد.
با افزايش محبوبيت شبکه هاي پخش محتوا در اوايل دهه جاري ميلادي، زمزمه ها در مورد حضور اپل در اين حوزه نيز افزايش يافت. اپل حتي با ساخت برنامه هاي اختصاصي مثل «سياره اپليکيشن ها» و «کارپول کارائوکه» در سال 2016 کمي اوضاع را سبک و سنگين کرد. اين برنامه ها مستقيماً از طريق آيتونز پخش مي شدند.
اوايل سال 2017 وال استريت ژورنال گزارش داد که اپل براي ساخت محتواي اختصاصي به دنبال تهيه کنندگان سرشناس است. کمي بعدتر اپل اعلام کرد دو نفر از مديران اجرايي ارشد سوني يعني «جيمي الريخت» و «زک ون امبرگ» را براي مديريت اين پروژه انتخاب کرده است.
يکي دو سال اخير، اپل به آرامي برنامه هاي ويديويي اش را تبليغ کرد و از چهره هاي سرشناسي مانند استيون اسپيلبرگ، جنيفر انيستون، ريس ويترسپون، اپرا وينفري، جي.جي. آبرامز، جيسون موموا و ام. نايت شيامالان به عنوان افراد حاضر در اين پروژه ها نام برد. ظاهراً اپل هم متوجه شده بود که کيفيت محتوا و بازخورد بينندگان، سرنوشت اين سرويس را تعيين مي کنند.
بالاخره اپل امسال نام رسمي سرويس محتواي ويديويي اختصاصي يعني اپل تي وي پلاس را اعلام کرد. چند هفته قبل مشخص شد اين سرويس از ابتداي نوامبر و با قيمت بسيار خوب 5 دلار در ماه آغاز به کار مي کند. همچنين با خريد آيفون، آيپد، آيپاد تاچ، مک يا اپل تي وي، يک سال کامل اشتراک رايگان تي وي پلاس را دريافت خواهيد کرد.
چرا خوش بين باشيم؟
اپل با معرفي اپل تي وي پلاس به جمع پرشمار ارائه دهندگان سرويس استريم ويديو پيوست، جمعي که تا شش ماه ديگر شلوغ تر هم مي شود. يازده روز بعد از معرفي اپل تي وي پلاس، ديزني هم سرويس ديزني پلاس را معرفي کرد. شرکت NBC يونيورسال چند ماه ديگر سرويس پيکاک را راه اندازي مي کند و HBO مکس هم بهار آينده از راه مي رسد. اين چهار عضو جديد به اعضاي قديمي يعني نتلفيکس، هولو، آمازون پرايم، CBS و ديگران مي پيوندند.
يکي از برتري هاي اپل در اين حوزه، سرمايه فوق العاده زيادش است. اپل تاکنون 6 ميليارد دلار در اين زمينه هزينه کرده که بسيار بيشتر از برآوردهاي اوليه است. اگرچه شبکه هاي تلويزيوني پربيننده، رقم هاي بيشتري را براي يک فصل کامل از سريال هاي معروف پرداخته اند اما باز هم 6 ميليارد دلار رقم زياديست. آخرين برآوردها هم نشان مي دهند اپل بيش از 200 ميليارد دلار پول نقد دارد.
با توجه به اين مقدار سرمايه، و البته خيل عظيم کاربران هدف اين شرکت که به راحتي به رقم يک ميليارد مي رسد، اپل مي تواند استعدادهاي حوزه سينما و تلويزيون را جذب کند. تبليغات گسترده هم براي اپل کاري ندارد. حتي خريدن يک استوديوي کامل فيلم سازي نيز دور از ذهن نيست.
«ريچارد راشفيد» روزنامه نگار صنعت فيلم از احتمال خريدن استوديوي فيلم سازي سوني توسط اپل مي گويد. هر آنچه اپل منتشر کند، به راحتي به دست صدها ميليون کاربر محصولاتش مي رسد و مي دانيد که کاربران اپل چقدر «وفادار» هستند.
نتفليکس، آمازون و ديزني هم طرفداران خودشان را دارند، ولي هيچکدام از آنها با محصولات سخت افزاري به جيب اکثر آمريکايي ها راه نيافته اند.
چرا بدبين باشيم؟
اپل پول دارد، استعدادها را به خدمت گرفته است، و محصولاتش هم در سرتاسر جهان به فروش رسيده اند. بنابراين پتانسيل موفقيت اپل تي وي پلاس فوق العاده بالاست، ولي دلايلي هم براي بدبيني وجود دارد.
تعداد محدود برنامه هاي موجود در زمان راه اندازي اين سرويس، يکي از معايب اصلي به شمار مي رود. اگرچه قيمت اشتراک سرويس تي وي پلاس کمتر از رقباست، ولي بينندگان با محدوديت زماني هم مواجه هستند. شما نمي توانيد هر تعداد که بخواهيد، سريال بينيد و بايد انتخاب کنيد.
انتخاب منطقي تر براي اکثر کاربران، ديزني پلاس خواهد بود. حتي بدون توجه به سريال ها و فيلم هاي جديد اين پلتفرم، کاربران به مجموعه عظيمي از انيميشن هاي کلاسيک ديزني، مجموعه محبوب جنگ ستارگان و ساخته هاي مارول و پيکسار دست مي يابند. وارنر و NBC هم چنين اندوخته ارزشمندي را به کاربران هديه مي دهند.
بحث بعدي، خلاقيت سازندگان محتواست. سال گذشته وال استريت ژورنال گزارش داد که اپل در توليد محتواي اختصاصي از موضوعاتي مثل جاذبه هاي جنسي، خشونت عريان و موارد بحث برانگيز دوري مي کند. به عنوان مثال، اپل پروژه اي در مورد زندگي «دکتر دره» را کنسل کرد. پلتفرم اپل تي وي پلاس تلاش مي کند تا محتواي خانوادگي ارائه کند.
بنابراين اپل خلاق ترين استعدادهاي دنياي تصوير را به خدمت مي گيرد ولي اجازه نمي دهد که کارشان را انجام دهند. حتي گفته شده که مديران ارشد اين شرکت و به ويژه شخص تيم کوک، دخل و تصرف زيادي در فرايند توليد محتوا دارند.
منابع مطلع به اپل اينسايدر گفته اند که اپل به دنبال عقد قراردادهاي انحصاري با توليدکنندگان مطرح بوده، و در اين راه شکست خورده است. در واقع هيچکدام از همکاران اپل به شکل انحصاري در اختيار تي وي پلاس نيستند. اسپيلبرگ ريبوت سريال محبوب «داستان هاي شگفت انگيز» را براي اپل مي سازد ولي فيلم هاي بعدي اش در شبکه هاي ديگر پخش مي شوند. جيسون موموا هم هنوز نقش آکوامن را براي وارنر مديا ايفا مي کند.
جي. جي. آبرامز چندي قبل پيشنهاد نيم ميليارد دلاري اپل براي توليد محتواي انحصاري را رد کرد و فقط يک سريال کوتاه را براي اپل مي سازد. اپرا، شيامالان و حتي ريس ويترسپون هم پروژه هاي بزرگي را براي شرکت هاي ديگر در دست اجرا دارند.
اينکه استعدادهاي حوزه سينما و تلويزيون زير بار قراردادهاي انحصاري نروند، کاملاً منطقي است، هرچند نتفليکس توانسته چنين قراردادهايي را به امضا برساند. آمازون پرايم هم نويسنده دو سريال مطرح «فليبگ» و «کيلينگ ايو» را به شکل انحصاري به خدمت گرفته است.
در کانال آيتي و™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم