هفت صبح/ ۴۰۰ ميليون تومان، دو ساله. اين مبلغ و زماني است که يک متخصص اينستاگرامي به يکي از دوستان من اعلام کرده است تا با صرف آنها بتواند به آرزوي هر کسي در اين شبکه اجتماعي برسد: تيک آبي. علامتي که در کنار اسم فرد در اين محيط قرار داده ميشود و تاييد ميکند که اين حساب کاربري متعلق به اين شخص يا نهاد است و در حقيقت، اصالت اين حساب کاربري را تاييد ميکند. اما اين ميزان پول و زمان براي چه کاري است؟ در واقع براي اينکه آن فرد تيک آبي را بگيرد بايد چه کند؟
* يک: هر کسي که بخواهد در اينستاگرام، تيک آبي بگيرد بايد چهار ويژگي داشته باشد: ۱٫ براي يک فرد يا نهاد واقعي باشد ۲٫ منحصر به فرد باشد ۳٫ پروفايل فرد کامل باشد ۴٫ اکانت مورد توجه باشد.
نکته اصلي اين است که در واقع بسياري از ما سه ويژگي نخست را داريم يعني يک فرد واقعي پشت حساب کاربري است، پروفايلمان کامل است يعني اسم و عکس و بيوگرافي دارد و يک اکانت هم داريم اما مسئله اصلي همان شرط چهارم است يعني مشهور بودن.
* دو: بنابراين اصليترين بخش ماجرا اين است که شما واقعا براي اينستاگرام يا به طور کلي شرکت فيسبوک شناخته شده باشيد. اينستاگرام براي اينکه ببيند شما شناختهشده هستيد يا نه، به دو مسئله توجه ميکند، چقدر حساب کاربريتان در اينستاگرام جستوجو شده و چقدر نام و اخبارتان در منابع خبري مختلف آمده است. بنابراين وقتي شما درخواست ميکنيد که حساب کاربريتان تيک آبي بگيرد، آنها آمار و اخبارتان را ميبينند و در اين خصوص تصميم ميگيرند.
* سه: تعداد دنبالکننده براي اينستاگرام اهميتي ندارد. دست کم در مقرراتش نگفته که مثلا حداقلي وجود دارد و به کمتر از آن ميزان تيک آبي داده نميشود اما به هر حال با همان شرط چهارم يعني مشهور بودن، اين شرط هم تامين ميشود و لزوما فرد مشهور بايد تعداد دنبالکننده قابل ملاحظهاي داشته باشد.
* چهار: فردي که به دوست من پيشنهاد داده که تيک آبي را با آن بودجه و صرف دو سال زمان بگيرد، تکنيکهايي براي مشهور کردن دوستم دارد. اولين تکنيک اين است که اين دوست من که ميخواهد کمدين شود کليپهايي بسازد که خب ساخت. اين کليپها با توجه به استاندارد اين روزهاي بقيه رقبا در اينستاگرام هزينه دارد. بعد از توليد کليپ هم بايد آن را در صفحات مختلف تبليغ کرد تا فرد در محيط اينستاگرام به شهرت برسد و افراد زيادي صفحه او را دنبال کنند. شايد حتي قرار باشد که چنين تبليغي در محيط تلگرام نيز صورت بگيرد.
* پنج: مشهور شدن البته به اين سادگيها نيست پس فردي که ميخواهد تيک آبي را بگيرد، احتمالا به يک شهرت موقت نيز فکر خواهد کرد. شهرت موقت از چه راهي به دست ميآيد؟ بالابردن دروغين تعداد دنبالکننده. براي اين کار بايد به اصطلاح فالوئر يا دنبالکننده خريد. در حال حاضر فالوئر در اينستاگرام بين هر عدد ۹ تا ۱۵ تومان معامله ميشود.
بنابراين اگر دوست من بخواهد ظرف يک ماه خود را به ۱۰۰ هزار دنبالکننده برساند بايد چيزي نزديک به ۹ ميليون تومان براي دنبالکننده خود خرج کند. توجه داشته باشيد که اين فالوئرهاي فيک، معمولا به مرور توسط اينستاگرام شناسايي و حذف ميشوند و بنابراين بايد به طور مکرر اقدام به خريد و ترميم آمار خود کنيد. اين کار به شما کمک خواهد کرد افرادي را که براي اولين بار به حساب کاربريتان مراجعه ميکنند قانع کنيد که در حساب شما بمانند و شما را دنبال کنند چراکه از نظر رواني احتمال دنبال کردن فردي که ۵هزار دنبالکننده دارد کمتر از کسي است که ۵۰هزار دنبالکننده دارد.
داشتن دنبالکننده يا فالوئر فيک البته ممکن است يک پوئن منفي براي شما به حساب بيايد اما صرفا در شرايطي که اين فالوئرهاي فيک بخش بزرگي از دنبالکنندگان شما باشند وگرنه افراد بسيار مشهور اينستاگرام که مدتهاست تيک آبي دارند هم در حال حاضر ميليونها فيک دارند.
* شش: بخش ديگري از پول بايد خرج شلوغ شدن صفحه شما شود. ممکن است فکر کنيد که با حضور فالوئرها صفحه شما خود به خود شلوغ خواهد شد ولي اينطور نيست. داشتن Follower با داشتن Engagement يکي نيست. در اولي افراد فقط شما را دنبال ميکنند ولي در دومي در صفحه شما مشارکت ميکنند و همين باعث ميشود که صفحه شما در جستوجوي اينستاگرام جزو گزينههاي اول باشد و در Explore به کساني که دنبالتان نميکنند پيشنهاد شود. براي اين کار بايد پول خرج شود تا افراد در صفحه شما بيشتر کامنت بگذارند و براي چنين کاري يا بايد افرادي را استخدام کنيد که براي همه کامنت بگذارند يا اينکه مطالبي جنجالي را پست کنيد که مخاطب را حساس کند.
* هفت: در راه گرفتن تيک آبي البته کمک افرادي که اينستاگرام آنها را ميشناسيد هم به شما کمک ميکند. فکر نکنيد که با يک شرکت معتبر فناوري آن هم در آمريکا سر و کار داريد و پارتي بازي در اينجا وجود ندارد. اتفاقا اينطور نيست. روند بررسي درخواستها به صورت دستي صورت ميگيرد و ماجرا آنقدر بغرنج است که حتي خبر رسيده که برخي از کارمندان اينستاگرام مافياي تيک آبي درست کردند و پيش از اين پول ميگرفتند و به افراد تيک آبي ميدادند. بنابراين اگر ظرفيتي در آن شرکت داريد فعال کنيد (مثلا فعالان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات که در خارج از کشور ساکن هستند يک ابزار خوب هستند).
* هشت: و در نهايت اينکه بايد کاري کنيد که تيک آبي به بقيه ابعاد حضور شما در فضاي مجازي بيايد. اگر مثلا يک وب سايت رسمي منظم داشته باشيد يا اگر يک حساب کاربري فعال داشته باشيد، احتمال اينکه تيک آبي به شما تعلق بگيرد بيشتر است بنابراين بخشي از آن پول هم بايد خرج چنين مسائلي شود.
در اين ميان البته از مسائلي مثل برگزاري ايونت يا قرار با چهرههاي مشهور يا حتي آوردن اين چهرهها در کليپها که مستلزم هزينه است يا حتي نحوه آرايش و گريم صورت گذشتيم. خلاصه که آن بنده خدا مبلغ زيادي به دوست ما نگفته بود. اينستاگرام به يکي از غولهاي پنهان بيزينسي در ايران تبديل شده و براي اينکه بتواني سهم بيشتري از اين کيک داشته باشي، به قول قديميها بايد سر کيسه را شل کني.
بازار