مشکلات جدید ویندوز ۱۰ به شهرت مایکروسافت آسیب خواهد زد
باشگاه خبرنگاران/ ويندوز ۱۰ در نسخهاي بروزرساني شده مشکلات فراواني دارد که صداي اعتراض کاربران را درآورده است. کاربران ويندوز ۱۰ اخيرا نارضايتيهاي زيادي از اين سيستم عامل دارند. اين اتفاق از سال گذشته و با بروزرساني افتضاح در اکتبر ۲۰۱۸ آغاز شد، وجود باگهاي کوچک و بزرگ در اين بروزرساني و نکته بدتر، تعويق يک ماهه براي انتشار نسخه ارتقاء يافته و حل مشکلات موجود، غير قابل چشمپوشي است. (حرکتي بيسابقه در بروزرساني ويندوز ۱۰)
پس از آن اتفاق مايکروسافت محتاطانهتر برخورد کرد و به همين دليل ابتدا نسخه بروزرساني ماه مه ۲۰۱۹ را با آزمايشهاي مختلف امتحان کرده و ارتقاء را براي مرحله نهايي نگه داشته تا اشکالات را رفع کند. عرضه اين نسخه با احتياط انجام شد تا کاربران با موفقيت و به نحوي صحيح بروزرساني کنند. تصحيح نسخه رفع اشکال در آغاز ماه سپتامبر، برخي از اشکالات جزئي که از مدتها پيش وجود داشت (از جمله مشکلات سازگاري با برخي از درايورهاي ذخيره سازي اينتل) توسط بسته مايکروسافت که براي ويندوز ۱۰ مه ۲۰۱۹ صادر شده بود، برطرف شدند. مشکل اين بود که اين بروزرساني فقط اشکالات را برطرف نکرد، بلکه نسخه جديدي را معرفي کرد که به موجب آن، به طور ناگهاني مصرف CPU دستيار صوتي کورتانا در ويندوز ۱۰ به شدت بالا رفت. سپس بسته رفع اين اشکال کورتانا موجب بروز اشکالات ديگري درمنوي استارت و تسکبار شد و همچنين مشکلات صوتي در بازيهاي خاص و اتصال به اينترنت براي برخي از افراد نمايان شد. درواقع بروزرسانيهاي مايکروسافت حکايت درست کردن ابرو و کور کردن چشم را دارد. به اين ترتيب يک اعتراض اجتنابناپذير، سؤالات و انتقادهاي جدي در مورد تضمين کيفيت محصولات مايکروسافت و روشهاي آزمايش ويندوز در دنياي فناوري به وجود آمد. طبق گزارش جديد از شاخص رضايت مشتري آمريکا (ACSI) رضايت مشتري از نرم افزار رايانههاي شخصي در مقايسه با سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش يافته است، در حالي که مايکروسافت از بين همه سازندگان نرم افزار بيشترين سقوط را داشته و رضايت مشتريانش ۳ درصد افت کرده، در ادامه اين گزارش آمده است: "براساس دادههاي ACSI، احساس رضايت کاربران از کيفيت محصولات مايکروسافت در طي سال گذشته به طور قابل توجهي پايين آمده است، سازندگان و مشتريان زيادي از بروزرساني ويندوز ۱۰ رضايت ندارند و به جاي رفع مشکل، با ايرادات جديدي رو به رو هستند. حداقل مطابق با اين نظرسنجي شهرت مايکروسافت از نظر عموم مردم تضعيف ميشود. " تغيير روشهاي رفع ايراد محصول در مايکروسافت طبق گزارش Ghacks با جري برگ، مهندس ارشد سابق توسعه نرم افزار مايکروسافت که در زمينه آزمايش نرم افزار در سال ۲۰۱۴ با اين شرکت همکاري کرد، ويدئويي در يوتيوب بارگذاري شده و طي آن مشخص شد که چگونه اين غول نرم افزاري مراحل آزمايش محصول خود را نسبت به ۵ سال قبل تغيير داده است. به طور خلاصه، در زمان حضور وي، يک تيم اختصاصي ويژه براي آزمايش مجدد ويندوز وجود داشت، اين گروه ويندوز را به زير گروههاي مختلف (رابط، شبکه، درايورها و غيره) تقسيم ميکرد و همگي با بررسي بخشهاي خود، روزانه در مورد اشکالات، باهم بحث ميکردند. سپس، در سال ۲۰۱۴، وقتي مايکروسافت آن تيم اختصاصي آزمايش ويندوز را کنار گذاشت، همه چيز تغيير کرد، ابتدا آزمايش بر روي رايانههاي شخصي واقعي به نفع استفاده از ماشينهاي مجازي متوقف شد و اکنون مايکروسافت به ارتش کوچکي از Windows Insiders متکي هست که بازخورد اشکالات را نسخه بتا ويندوز را تهيه ميکند و همچنين به عنوان يک منبع اطلاعات، بيشتر گزارشات برگرفته از خرابي دستگاههاي ويندوز ۱۰ کاربران به آنها اعلام ميشود. با اين حال، گرفتن اشکالات به اين روش خيلي حرفهاي نيست؛ ويندوز اينسايدرها هميشه آنقدر کوشا نيستند، گاهي اوقات نميتوانند گزارش اشکالات را انتقال دهند و حتي وقتي اين کار را انجام دادند، اين گزارشها ميتوانند در ميان کوهي از ساير بازخوردهاي شکايت درباره موارد بسيار جزئي مانند پيشنهادات يا ترفندهاي کوچک براي رابط کاربري قرار بگيرند و گم شود. مهمتر از آن، کار با دادههاي فوق از راه دور ميتواند يک تجارت بسيار حساس باشد، زيرا جزئيات اشکال در آن به راحتي از بين ميرود. حال در ميان نارضايتيها از ويندوز ۱۰، کاربران ناراضي چه راهي پيش روي خود دارند؟ به سيستم عامل ديگري مهاجرت ميکنند؟ اين مورد شايد کمي زيادهروي باشد، زيرا با اشکالات قابل توجهي همراه است، مانند اينکه در گزينههاي سخت افزاري خود به macOS محدود شويد (و مواردي مانند پشتيباني از درايور با لينوکس) با اين وجود، همانطور که ما اخيرا در مورد مشکلات مرورگر گوگل کروم مشاهده کرديم، شايد تعداد زيادي با ويندوز مشکل داشته باشند، اما همچنان از آن استفاده، البته محبوبيت آن کاهش پيدا کرده است. يک موج کوچک، يک موج بزرگ را ايجاد ميکند اين آسيبهاي مربوط به اشکال فقط درمورد سيستم عاملهاي روميزي نيست. درک گستردهتر مردم از مايکروسافت به شکلي تقريبا آماتور ميتواند به معناي تأثيرگذاري بر سطح اعتماد به شرکت باشد و برروي همه محصولات ابري آينده تأثير بگذارد. فرض کنيد از يک کاربر ويندوز بپرسند: "آيا مي خواهيد Project xCloud را امتحان کنيد؟" در اين حالت جواب او منفي است، وقتي مايکروسافت نميتواند اشکالات مهمترين محصول خود يعني ويندوز را برطرف کند، دليلي براي استفاده از ديگر توليدات اين شرکت نيست، از اين رو کاربران به طور مثال به Google Stadia روي ميآورند. همزمان با پروژههاي ابري، درايو با منبع آزاد مايکروسافت، يکي از وظايف بزرگ مايکروسافت که از زمان ورود نادلا به اين شرکت ديده شده، گوش دادن به کاربران است، او به بازخورد ها عمل ميکند و در واقع اين کار را براي بهتر شدن سيستم انجام ميدهد. اما حال نياز است تا مايکروسافت علاوه بر گوش دادن به مخاطبان خود، به خواسته آنها عمل کند، شرکت بزرگي مانند مايکروسافت با اين تعداد گسترده از مخاطبين، بايد بتواند مخاطبان خود را راضي نگهدارد، اين يک مسئوليت بزرگ است که تمامي شرکتها مطرح دنيا به درستي انجام ميدهند. اگر نميتوانيد مشتريان خود را راضي نگه داريد، به زودي سقوط خواهيد کرد.