مژده به دارندگان کارتهای گرافیک AMD Radeon
شهر سخت افزار/ سال ميلادي جاري اينتل و بعدتر هم انويديا، با جنجال فراوان پشتيباني از Integer scaling را به پردازندههاي گرافيکي خود آورد. به طور مشخص اينتل تلاش ميکرد ارائه پشتيباني از Integer scaling را يک اتفاقي تاريخي در سطح سخت افزار جلوه بدهد اما خيلي زود انويديا با ارائه آن از طريق آپديت درايور، نشان داد چندان هم کاري بزرگي نبوده است. در ابتدا اينتل تلاش ميکرد چنين وانمود کند که پشتيباني از Integer scaling جزء قابليتهاي منحصر به فرد گرافيکهاي نسل يازدهمي يا همان Gen11 است. اما خيلي زود انويديا يک درايور جديد منتشر کرد که پشتيباني از قابليت Integer scaling را به پردازندههاي گرافيکي Turing آورد تا نشان دهد ريزمعماري Gen11 اينتل اتفاق چندان مهمي نيست. جالب اينکه اينتل گفته بود پشتيباني از Integer scaling ملزم به داشتن پردازندههاي گرافيکي آتي اين کمپاني است و امکان ارائه آن بر روي پردازندههاي گرافيکي فعلي وجود ندارد، اما انويديا با يک آپديت نرم افزاري آن را به محصولات خود آورد. البته قابليت Integer scaling انويديا تنها بر روي پردازندههاي گرافيکي بر پايه ريزمعماري Turing پشتيباني ميشود که هم اکنون شامل دو سري RTX 20 و GTX 16 است، بنابراين خبري از ارائه آن براي پردازندههاي گرافيکي پيش از Turing نيست. آنطور که انوديا گفت، ارائه Integer scaling به لطف hardware-accelerated programmable scaling filter ممکن شده که با ريزمعماري Turing براي اولين بار آن را معرفي کرد.
گيمرهايي که بازيهاي مخصوص کنسول را با استفاده از شبيه سازها بر روي PC اجرا ميکنند، از وضوح تصوير پايين آنها دل خوشي ندارند. تکنيک Integer scaling اين امکان را به آنها ميدهد تا به آساني تعداد پيکسلها را بدون افت شفافيت تصوير، دو، سه يا چهار برابر کنند که نسبت به الگوريتمهاي upscaling معمولي چون bilinear يا bicubic برتري دارد. همچنين اين تکنيک مانع از به وجود آمدن آرتيفيکت هايي ميشود که با تکنيکهاي scaling پيشرفتهتر به وجود ميآيد. در وجود قابليت Integer upscaling، ميتوان بازيهاي خاطره انگيز دهههاي 80 تا 90 ميلادي را با استفاده از شبيه سازهاي موجود چون DOSBox، در وضوح تصويرهاي بالاتر اجرا کرد. در حالت معمول هنگامي که بازيهاي قديمي در وضوح تصويرهاي امروزي رندر ميشوند، به لطف bilinear upscaling ويندوز دچار رنگ پريدگي و افت کيفيت ميشوند. حالا هم به نظر ميرسد AMD راه انويديا در پيش گرفته باشد و احتمالاً با يکي از درايورهاي Adrenalin آتي، شاهد پشتيباني از Integer scaling بر روي پردازندههاي گرافيکي Radeon خواهيم بود. بررسيها نشان داده وصلههاي ارائه شده براي درايور لينوکس Radeon که به ماه گذشته باز ميگردند، به پشتيباني از Integer scaling اشاره دارند. هرچند زمان ارائه Integer scaling براي پردازندههاي گرافيکي Radeon دست نشان نشده است، اما احتمالاً طي ماه آينده شاهد معرفي آن خواهيم بود. AMD هر ساله در ماه دسامبر يک درايور جديد ارائه ميکند، از اين رو ارائه Integer scaling به عنوان يکي از قابليتهاي جديد آن محتمل به نظر ميرسد. البته بايد منتظر ماند و ديد AMD پشتيباني از Integer scaling بر روي کدام نسل از پردازنده هاي گرافيکي Radeon ارائه مي کند.