رجیستری همچنان قربانی میگیرد
ايسنا/ اگرچه مهمترين هدف رجيستري گوشيهاي موبايل جلوگيري از قاچاق عنوان شده بود، اما با گذشت وجود دو سال از اجرايي شدن اين طرح، همچنان مشکلاتي براي کاربران همراه ايجاد ميکند. با وجود اين، اجراي رجيستري اگرچه براي واردکنندگان رسمي، مزيتي داشته و فعاليت آنها را رونق داده است و توانسته از واردات گوشيهاي قاچاق جلوگيري کند، اما سامانه همتا (هوشمند مديريت تجهيزات ارتباطي) که براي ساماندهي واردات و ثبت تجهيزات سيمکارتخور و از جمله گوشيها در نظر گرفته شده، در اين مدت براي کاربران مشکلاتي به همراه داشته است. اگر عدم امکان ثبت شناسه گوشيها در برههاي از زمان را ناديده بگيريم، مسائل مربوط به شناسه IMEI يکي از آنهاست. يکي از اتفاقاتي که در اين زمينه رخ داده، اين است که فرد با مراجعه به فروشنده، به خريد گوشي اقدام ميکند و اين گوشي نيز به ادعاي فروشنده رجيستر شده است؛ اما زماني که فرد سيمکارتي را درون گوشي قرار ميدهد، پيامکي از همتا دريافت ميکند که IMEI واردشده با شماره سيمکارتي که در گوشي فعال است، هماهنگ نيست و يا اين IMEI در گمرک ثبت نشده، به همين دليل خدمات ارتباطي به اين سيمکارت در روزهاي آينده قطع خواهد شد. يکي از کاربران با طرح اين مشکل، ميگويد که در تماس با سامانه همتا، به او گفتهاند که مشکل مربوط به شرکت فروشنده است و بايد با مراجعه به اين شرکت، از خدمات پس از فروش استفاده کند. از طرفي در تماس با شرکت، مشکل عنوانشده مربوط به گمرک اعلام شده و اينکه IMEI واردشده در گوشي، به اشتباه وارد شده است. اما اين کاربر در تماسها و مراجعات مکرري که به سازمانهاي مربوطه انجام داده، نتواسته مشکل مورد نظر را حل کند و درنهايت با سر رسيدن وعدهاي که به او داده شده، سيمکارتش ديگر خدمات ارتباطي به او ارائه نکرده است. وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از همان ابتدا عنوان کردند که تنها مسائل فني مربوط به رجيستري توسط آنها انجام ميشود و در پيگيريهاي انجامشده، درنهايت توپ را به زمين سامانه همتا (زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) انداختند. از طرفي پيگيري از سامانه همتا و مسوولان پاسخگوي طرح رجيستري، به نتيجه نرسيد و به نظر ميرسد در اين شرايط تنها کاربري که بدون هيچ اطلاعي از مسائل احتمالي پيشآمده، يک گوشي خريداري کرده و حالا اين گوشي از کار افتاده، متضرر شده است.