آي تي رسان/ فورتنايت يک بازي ويديويي آنلاين است که توسط کمپاني Epic Games توسعه يافته و در سال 2017 منتشر شد. اين بازي از 3 مود مختلف و مجزا با گيمپلي و موتور گرافيکي مشابه برخوردار است. فورتنايت بتل رويال (Battle Royale) يک بازي رايگان در سبک نبرد تنبهتن است و در جريان آن، آخرين فرد زنده به نبرد مستقيم با حداکثر 100 کاربر ديگر ميپردازد. اين بازي در طي مدت کمتر از يک سال موفق به جذب بيش از 125 ميليون کاربر در سراسر جهان شد؛ لذا امروزه بيترديد فورتنايت يکي از پرطرفدارترين بازيهاي آنلاين بهشمار ميرود. اما اين بازي در کنار طرفداران متعدد خود، منتقداني نيز دارد. اين افراد در توجيه نگرش خود به موارد گوناگوني اشاره ميکنند. در ادامه به بررسي 6 نمونه از دلايل عدم محبوبيت فورتنايت در ميان برخي گيمرها ميپردازيم:
در کانال آيتي و
™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم
ماهيت ناسالم
به بيان صادقانه کليه بازيها تا حدودي داراي پيامدهاي منفي هستند. با اينحال چنين معضلي در بازي فورتنايت به شکل واضحتري مشاهده ميشود. چرا که کاربران همواره در حال مبارزه و تحقير يکديگر هستند و اين موضوع موجب نفرتپراکني و تشديد استرس ميان گيمرها به ويژه افراد کم سن و سال خواهد شد. پيامدهاي مخرب اين بازي در برخي زد و خوردهاي گزارش شده ميان دانشآموزان مدارس تجلي پيدا ميکند. بعلاوه حس هيجان توام با خشم بعضا موجب ميشود تا کاربران به گيمپد، صفحهکليد، ماوس يا مانيتور کامپيوتر يا کنسول گيم خود ضربه زده و آنها را تخريب نمايند. از سوي ديگر ابراز خصومت کلامي پديدهاي است که نميتوان از تبعات منفي آن چشمپوشي کرد. بنابراين ماهيت مخرب اين بازي ميتواند خسارات مادي و اجتماعي فراواني را بهدنبال داشته باشد.
گيمپلي
به عقيده برخي گيمرها، فورتنايت يکي از کسالتبارترين بازيهاي ويديويي تجربه شده توسط آنها محسوب ميشود. با هر بار اجراي بازي، کاربران با موارد کاملا مشابهي سروکار خواهند داشت. سلاحها اساسا يکسان بوده و صرفا خسارات متفاوتي را بر جاي ميگذارند. دنياي انيميشني و شخصيتهاي کارتوني بازي همواره ثابت بوده و پس از مدتي خستهکننده و تکراري بهنظر ميرسند. ساختن بناها، قلعهها و پلها يا تخريب کوهها و سازهها پس از مدتي به يک کار تکراري و ملالتبار تبديل ميشود. چنانچه از الگوي ترسيم شده توسط توسعهدهندگان بازي فاصله بگيريد در اينصورت يقينا خواهيد مرد؛ زيرا تا زمان انتشار يک پچ جديد براي بازي همه چيز بدون تغيير باقي خواهد ماند. همه المانها بهسرعت قديمي ميشوند و منتقدان نميتوانند باور کنند که برخي افراد کماکان هر روزه براي مدت بيش از 10 ساعت با اين بازي سرگرم ميشوند و آنرا يک عنوان پرهيجان قلمداد ميکنند.
غيرمنطقي بودن تعداد دشمنان
جريان فکري پشت پرده هنگام طراحي بازي فورتنايت براي بسياري از کاربران بحثبرانگيز است. تنبلي توسعهدهندگان فورتنايت و عدم تمايل آنها براي طراحي سلاحهاي اختصاصي موجب ايجاد سيري يکنواخت در بازي شده است. بعلاوه نبرد با حدودا 100 دشمن کمي بيشازاندازه نامتعادل بهنظر ميرسد. بدينترتيب گيمر به آساني بازنده شده و از جريان بازي حذف ميشود. چرا کاربران صرفا بايستي به خاطر تيراندازي بيشتر از پاداش بالاتري بهرهمند شوند؟
عدم توازن سلاحها
کمپاني Epic Games در توسعه برخي عناوين محبوب بازيها شامل GoW و Unreal Tournament مشارکت نموده است. لذا فورتنايت حداقل بايستي در برخي جنبهها قدرتمند ظاهر شود. اما اين بازي فاقد هرگونه المان جايگزين است. برخي کاربران به تفنگ ساچمهاي علاقه ندارند و مايل به استفاده از سلاحهاي ديگري هستند. مثلا اين افراد ترجيح ميدهند تا از مسلسل دستي بهعنوان يک سلاح قدرتمند و از تفنگ ساچمهاي بهعنوان يک سلاح جانبي استفاده کنند؛ پديدهاي که به تنوع هر چه بيشتر بازي نيز کمک خواهد کرد.
اعمال زائد و نامطلوب
قابليت شنا کردن يکي از امکانات جديدا افزوده شده به فورتنايت قلمداد ميشود. فورتنايت همواره به منظور سرگرم نمودن کاربران بر روي برخي اعمال زائد و غيرمنطقي تمرکز ميکند. اين پديده موجب سنگين شدن بازي و بروز برخي مشکلات هنگام اجراي آن خواهد شد. اکنون اين بازي ظاهرا به يک نقطه بحراني رسيده است و کمپاني دير يا زود ناچارا برخي قابليتها و اعمال زائد آن را حذف خواهد کرد.
اشکالات ساختاري بازي
شليک با سلاحها تا حدودي آزاردهنده است. بعلاوه پيشتر برخي کاربران در خصوص نحوه پرتاب نارنجک، شليک راکت، موشک يا مسلسلهاي SMG انتقاداتي را مطرح کردند. کليپهاي منتشر شده توسط برخي کاربران نشان ميدهند که در حالت اسکواد با پرتاب 12 نارنجک به سمت يک برج، کليه تيمهاي دشمن يا اکثريت آنها نابود خواهند شد. برخي انتقادات ديگر به نبردهاي متفرقهاي مربوط ميشود که ماهيت گيمپلي رقابتي را تخريب ميکنند. لذا در حالت اسکواد يا 2 نفره، گيمپلي به شکلي ويژه ناعادلانه است.
بعلاوه پچهاي فورتنايت داراي باگهاي فراوان هستند. بخش عمده اين مشکلات از توليد محتوا بهصورت شتابزده ناشي ميشود. توسعهدهندگان ناچار به اصلاح مشکلات پچهاي پيشين و تغيير ساختار مکانيکي بازي جهت برقراري مجدد توازن هستند. از آنجا که فورتنايت يک بازي در حال توسعه و نيازمند انتشار بهروزرسانيهاي مداوم است؛ لذا طبعا بروز خطاهاي محتوايي نيز امري محتمل بهنظر ميرسد. با اينحال حتي در صورت اجراي بازي بر روي سيستمي بسيار قدرتمند از نمونه موردنياز نيز نرخ فريم به ميزان بيسابقهاي افت ميکند.
بازار