دردسرهای بزرگ پیش پای خریداران موبایل
هفت صبح/ تلفن هاي همراه حتما يک شناســه انحصاري دارند که به نام IMEI شناخته مي شوند. اين شناسه روي جعبه، روي کارت گارانتي، روي بدنه و به شکل نرم افزاري در خود دستگاه ثبت شده است. اگر موبايل تازه اي بخريد براي رجيستر کردن آن بايد IMEI را به سرشماره مخصوص سامانه همتا بفرستيد تا در صورت تاييد قانوني بودن آن کد فعالسازي مخصوصي براي تان ارسال شــود. در صورتي که اين مراحل درست طي نشوند، تلفن همراه تنها 30 روز روشن خواهد بود و بعد از آن غيرقابل استفاده مي شود. بعضي فروشــنده ها کــه پيش از ايــن راه هايي بــراي دور زدن سيســتم رجيســتري مي شــناختند حتي بــا وجود محدوديت هاي ســفت و سخت هنوز دســت بردار نيستند و دردســرهايي براي مشــتري ايجاد مي کنند. شيوه مورد اســتفاده آن ها براي به دام انداختن مشتري کاملا ساده است و روي قيمت کمتر گوشي تمرکز دارد. گفته مي شود بعضي از فروشنده هاي چنين موبايل هايي وقتي مشتري براي پس دادن آن مراجعه مي کند در نهايــت مبلغي از کل رقم را کم کرده و از اين راه درآمد کسب مي کنند. بعضي ها هم به شرط اين که مشتري پاسپورتي با مهر سفر خارجي در سه ماه گذشته داشته باشــد، کل پروسه فعالســازي و پرداخت هزينه هاي قانوني را گردن او مي اندازند. اين دســته فروشــنده ها جزو باانصاف ها هستند و در تبليغات خود مي نويسند گوشي کد فعالســازي ندارد و توصيه مي کنند خريدار بايد پاسپورتي با مهر سفر خارجي در سه ماه گذشته داشته باشد. قيمت آن ها مقداري پايين تر از نــرخ معمول بازار اســت اما در حقيقت موبايلي که مي فروشند از مجاري رســمي وارد کشور نشده و حتي با فرض اين که بتوانيد فرآيند رجيستري را براي شان انجام دهيد، پرداخت هزينه هاي آن گردن شما خواهد بود. شگرد ديگر فروشنده ها قالب کردن گوشي است که شناسه IMEI روي کارت گارانتي، جعبه و خود دستگاه آن متفاوت است. اگر بعد از خريد گوشــي، متوجه شديد قرباني چنين نقشه شومي شده ايد و شماره ســريال ها يکي نيستند اولين کسي که بايد پاسخگو باشد، شخص فروشنده است. اگرچه هنوز امکان دارد اشتباهي سهوي رخ داده باشد اما گزارش ها نشــان مي دهند معمولا از کدهاي تکراري براي فعال کردن موبايل هاي غيرقانوني و قاچاقي استفاده مي کنند. بنابراين چاره اي نيست جز اينکه از فروشگاه هاي معتبر خريد کنيد و از فروشنده بخواهيد به شــما فاکتور رسمي با ذکر شماره سريال دستگاه بدهد. اگر با وجود تمام وســواس هايي که به خــرج مي دهيد موقع رجيســتري باز با پيام کد فعال ســازي معتبر نيست روبه رو شديد، دنيا به آخر نرسيده است. اين احتمال وجود دارد که يک اشتباه ساده رخ داده باشــد. طبق دستورالعمل سامانه همتا واردکنندگان تا زماني که کد فعالســازي صادر نشده، نبايد اقدام به فروش کالا کنند اما در بعضي موارد آن ها عجله مي کنند. توصيه شده در اين مورد خريدار تا ۱۰ روز صبر کند و اگر بعد ۱۰ روز مشکل برطرف نشد قطعا اصالت دستگاه زير سوال رفته است. در چنين شرايطي خريدار بايد به فروشنده مراجعه کند تــا تلفن همــراه را تعويض کند يا از شــرکت واردکننده بخواهد کد فعالسازي جديدي صادر کند.