یوتیوب سرویس استریم انحصاری Activision شد
گيم فا/ اخبار شنيده شده حاکي از آن هستند که کمپاني اکتيويژن بليزارد (Activision Blizzard) و يوتيوب (YouTube)، با يکديگر قرارداد همکاري امضا کردهاند. اين قرارداد حق پخش استريمهاي بازيهاي اکتيويژن بليزارد در سراسر جهان (جز کشور چين) را به صورت انحصاري به سرويس استريم يوتيوب خواهد داد. در کانال آيتي و ™CanaleIT هم کلي عکس و ويدئوي دسته اول و جذاب داريم طبق ادعاي اکتيويژن، دلايل امضاي اين قرارداد به “جامع بودن سرويس يوتيوب بين بازيبازان” و “سرويس فضاي ابري گوگل” بازميگردد. اما بدون شک، قدرت مالي شرکت گوگل و زيرساختهايي که در اختيار دارد، باعث شده تا اکتيويژن خود را از دستيابي به چنين فرصتي محروم نکند. از طرفي ديگر، گوگل علاوه بر جامعبودن سرويس فضاي ابري خود در سراسر جهان، ديگر دلايل امضاي اين قرارداد را قابليتهاي هوش مصنوعي و نوآوريهاي خود ميداند. با اين اوصاف، از اين به بعد به جاي سرويس توييچ (Twitch)، بايد در يوتيوب منتظر پخش مستقيم فصل افتتاحيه ليگ Call of Duty باشيم. علاوه بر Call of Duty، مسابقات Hearthstone و ليگ ۲۰۲۰ Overwatch که از ۸ فوريه آغاز ميشود نيز به صورت انحصاري در اختيار يوتيوب خواهد بود. تاکنون جزئيات دقيقي از اين قرارداد فاش نشدهاست، اما با يک محاسبهي سرانگشتي ميتوان متصور شد که اکتيويژن در ازاي چه مقدار پول حاضر شده تا قرارداد ۹۰ ميليون دلاري با توييچ (در سال ۲۰۱۸) را تمديد نکند. از همين رو، پيت ولاستليکا (Pete Vlastelica)، مدير اجرايي اکتيويژن بليزارد در eSports، در مورد اين قرارداد طي مصاحبهاي گفت: سال جاري ميلادي براي اکيتيويژن بليزارد، با آغاز فصل افتتاحيه ليگ Call of Duty و ليگ ۲۰۲۰ Overwatch و پخش آن در سراسر جهان، سالي پر از هيجان خواهد بود. وظيفهي ما نيز ارائه محتواي سرگرم کنندهي با کيفيت، براي تمامي طرفدارانمان در سراسر جهان است. اين قرارداد، به ما کمک خواهد کرد تا به وظيفهي خود در سطوح بسيار بالاتري عمل کنيم. قطعاً ترکيب جامعهي پرشور طرفداران ما با بستر قدرتمند يوتيوب، هيجان مسابقات را به نسل بعدي خود خواهد برد. رايان وايت (Ryan Wyatt)، رئيس بخش بازي يوتيوب نيز در اين باره ميگويد: سرويس استريم بازي يوتيوب، با بيش از ۲۰۰ ميليون عضو و توليد محتوايي معادل ۵۰ ميليارد ساعت در سال، محبوبترين سرويس تماشاي استريم است. با اينکه به عنوان يکي از اعضاي سابق Call of Duty در eSports، اين دو بازي (Call of Duty و Overwatch) را عضوهايي کوچک از خانواده eSports ميدانم، اما درهرحال انتخاب يوتيوب از جانب آنها به عنوان سرويس استريم اختصاصي، اتفاقي هيجان انگيز براي من است. اين همکاري ما را ترغيب ميکند تا خدماتي در سطح جهاني به علاقهمندان بازي ارائه بدهيم. بدينترتيب، پس از امضاي اين قرارداد ميتوان يوتيوب را رقيبي جدي براي سرويسهاي پيشگام در اين زمينه، نظير توييچ دانست. حتي ممکن است که اين قرارداد، باعث شروع رقابتي شديد بين سرويسهاي اختصاصي استريم مايکروسافت يعني ميکسر (Mixer) و سرويس اختصاصي استريم گوگل يعني يوتيوب شود.