اینترنت خود را بسنجید، از خدمات بد شکایت کنید
ايسنا/ به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، با راهاندازي سامانه نتسنج پلاس، امکان بررسي کيفيت و سرعت اپراتورها و مشاهده شکاياتي که در هر منطقه از هر اپراتور شده، براي تمامي کاربران فراهم خواهد شد. محمدجواد آذري جهرمي امشب در پخش زنده اينستاگرام، درباره دسترسي کاربران در کشور به اينترنت اظهار کرد: در پنج سال اخير تلاش زيادي به وسيله دولت انجام شد که مجموعه ارتباطات مردم و دسترسي آنها به اينترنت توسعه يابد. در ابتداي دولت يازدهم مجموع مشترکان اينترنت موبايل در کشور بيش از 300 هزار نبود و تنها يک اپراتور خدمات 3G ارائه ميداد، اما امروز هر سه اپراتور موبايل در سراسر کشور اين امکانات را فراهم کردند.
وي ادامه داد: امروز بيش از 70 ميليون ايراني در 1242 شهر کشور و بيش از 80 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار به خدمات پهن باند موبايل دسترسي دارند. سرمايهگذاري زيادي توسط دولت و اپراتورها به ويژه در چهار سال اخير انجام شده که کميت ارتباطات توسعه جدي پيدا کند اما هميشه خواسته کاربران دو مقوله مهم کيفيت و قيمت بوده است و همواره نظراتي در اين زمينه داده ميشود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه کاربران نگرانيهاي خود در اين حوزه داريد را با ما به اشتراک ميگذارند، افزود: بهترين راه مديريت اين درخواستها و نيازهايي که مطرح ميشود اين است که ما نظارت دقيقي بر اپراتورها داشته باشيم و از کاري که انجام ميدهند ارزيابي داشته باشيم. ما امروز سه اپراتور موبايل و بيش از 17 شرکت در حوزه ارتباطات ثابت داريم که با هم رقابت ميکنند. البته در حوزه ارتباطات ثابت هنوز هم انحصار داريم و صرفا اپراتور مخابرات قابليت ارائه خدمات را دارد اما در عمده شهرهاي کشور ظرفيت رقابت وجود دارد.
جمعآوري اطلاعات 6000 سنسور در نتسنج پلاس
آذري جهرمي ادامه داد: بيش از 1242 شهر و همه روستاهاي کشور در طول دو سال گذشته پايش شدند، در تمام جادهها و محلهها، گامبهگام مناطق کشور کيفيت ارتباطات اندازهگيري شده و بيش از 6000 سنسور در سراسر شبکه قرار داديم که بهصورت آنلاين کيفيت ارتباطات را مورد رصد قرار ميدهد. تمامي اين اطلاعات در سامانه نتسنج پلاس جمع شده است. علاوه بر آن شکاياتي که در سامانه 195 طرح شده هم در نتسنج پلاس مطرح شده است.
وي با برشمردن ويژگيهاي سامانه نتسنج پلاس توضيح داد: در نتسنج پلاس هر ايراني در هر مکاني ميتواند ببيند که چه شرکتهايي خدماتشان ارائه ميشود؟ کيفيت پوشش چيست؟ ميزان سرعتي که ميتواند دريافت کند چقدر است؟ شکايات مردم در آن منطقه چه بوده؟ و اندازهگيريهاي کيفي ما چه ميگويد؟ يعني هم اطلاعات ما و هم اطلاعاتي که کاربران منعکس ميکنند در اين سامانه وجود دارد. بنابراين در هر نقطه از کشور ميتوانيد انتخاب کنيد که کدام اپراتور چه سرويسي ميدهد و از نظرات ساير مردم هم مطلع شويد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه اين کار براي اولين بار در دنيا انجام ميشود، افزود: هيچ يک از رگولاتورها و سازمانهاي تنظيم مقررات دنيا چنين سامانهاي را براي نظارت بر اپراتورهايشان نداشتند. ما اين سامانه را به سازمان جهاني مخابرات عرضه و بهعنوان اولين کشوري که اين کار را کرده ثبت ميکنيم. اين سامانه کيفيت را براي شما شفاف ميکند و به واسطه آن حقوق مشترکان به رسميت شناخته ميشود، اعتراض کاربران به فعاليت اپراتورها ثبت ميشود و همه آنلاين آن را ميبينند.
امکان ثبت آنلاين شکايات
وي خاطرنشان کرد: در سامانه نتسنج پلاس ميتوانيد سرعت ارتباطات داخلي و سرعت اينترنت را در منطقهاي که هستيد اندازهگيري کرده و آن را در نقشه ثبت کنيد؛ افراد ديگر ميتوانند از نتايج تجربيات شما مطلع شوند و ببينند سرعت شما در آن منطقه چقدر است. همچنين ميتوانيد شکايتتان را بهصورت آنلاين ثبت کنيد. شکايتتان از اپراتورها اعم از کيفيت، يا عدم پاسخگويي اپراتورها، گران فروشي يا کم فروشي آنها و ساير مشکلات بهصورت آنلاين در اختيار همه افراد در مناطق مختلف کشور قرار ميگيرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه مشاهده آمار بهمعناي شفافيت است، افزود: اين موضوع براي اپراتورها رقابت ايجاد ميکنند تا براي بهبود کيفيت تلاش کنند. ما هم شاخصهايي به عنوان حداقلها داريم و از اين پس با نظرات کاربران به اپراتورها نظارت ميکنيم. اپراتورها بايد به درخواستهاي شما در هر منطقه پاسخ دهند که به چه ميزان توانستند نظرات را جلب کنند و سامانههاي سنجشي و گزارشهاي دورهاي سازمان تنظيم مقررات هم به اين فيدبکها برميگردد.
آذري جهرمي با بيان اينکه شما کاربران بهصورت مستقيم با ما براي نظارت در مشارکت هستيد، گفت: ما اين نظارت را به يک نظارت همگاني تبديل کرديم و از همه شما دعوت ميکنيم که در آن شرکت و نظراتتان را ثبت کنيد، بر اپراتورها و نظارتهاي ما هم نظارت کنيد. درنهايت نتيجه اين اقدام يک مکانيزم خوب براي افزايش کيفيت ارتباطات در کشور است. بارها عنوان کرديم کيفيت حقالناس است و وظيفه ما به عنوان مسوولين، گزارش دادن به شما و تامين نظرات شماست.
اهداي جايزه به مشارکتکنندگان در نتسنج پلاس
وي با اشاره به راهاندازي سامانه نتسنج پلاس از امشب بيان کرد: براي قدرداني از کساني که در اين نظرات مشارکت حضور دارند، جوايزي اهدا ميکنيم و بهصورت روزانه به 50 نفر از کساني که در اين فرآيند همگاني مشارکت کنند، يک سال اينترنت رايگان از طرف اپراتوري که استفاده ميکنند ارائه ميدهيم. اين سامانه ميتواند بخش زيادي از مطالبات را شفاف کند و بهبود کيفت، بهبود کسبوکار را به دنبال خواهد داشت و نتايج نهايي آن هم رضايت شماست و اميدواريم با راهاندازي اين سامانه به فهم مشترکي از موضوع کيفيت برسيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه فرقي بين مناظق محروم و شهري وجود ندارد، در نتسنج پلاس همه مناطق حضور دارند، اظهار کرد: اگر کيفيت اپراتوري که از خدمات آن استفاده ميکنيد خوب نيست، اين حق را داريد که از خدمات اپراتور ديگري استفاده کنيد و يا شکايت خود را ثبت کنيد تا اپراتور آن را بررسي کند. از اين پس با اطلاعات سامانه نتسنج پلاس، ميتوانيد اپراتورها را مورد خطاب قرار دهيد و کيفيت و سرعت ارتباطات در منطقه خود را در شبکههاي اجتماعي با منشن کردن بنده يا اپراتورها مورد مطالبه قرار دهيد.
وي با تاييد اين موضوع که سرعت اينترنت خانگي در بعضي از استانها بهدليل مشکلات در ارائه خدمات پايين است، خاطرنشان کرد: بنا بود امسال VDSL را جايگزين ADSL کنيم؛ در دزفول اين اتفاق افتاد، ظرف 10 روز آينده هم بخش زيادي از مشترکان ADSL شهر قم، به VDSL منقل ميشوند و اين سرعت اينترنت خانگي را تا چهار برابر افزايش ميدهد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: سازمان تنظيم مقررات و اپراتورهاي ثابت در تلاش هستند تا به اهداقي که براي پايان سال تعيينشده برسند، البته با اطلاعاتي که از کنترل پروژهها دارم، فکر ميکنم تا پايان سال کمي تاخير داشته باشند اما تلاش ميکنيم تا پايان خرداد سال آينده، حداقل 25 درصد مشتريان اينترنت خانگي را به آن چهار برابر سرعت مجهز کنيم و تکنولوژيشان را به VDSL ارتقا دهيم.
بهبود در پينگ 40 بازي رايانهاي
آذري جهرمي درباره کيفيت بازيهاي اينترنتي که يکي از مطالبات کاربران است، اظهار کرد: همانطور که همکارانم در شرکت ارتباطات زيرساخت گزارش دادند، نزديک به دو روز پيش براي 40 بازي رايانهاي بهبود جدي کيفيت داشتيم، بخشي از بازيها مانده که در دست اقدام است و دوستان در شرکت ارتباطات زيرساخت قول دادند که موضوع پينگ بازيها تا پايان دو هفته آينده بهبود جدي پيدا کند.
وي درباره اينترنت نسل پنج نيز توضيح داد: مقدمات پيادهسازي 5G در ايران انجام شده، سازمان تنظيم مقررات هم فراخوان داده و از صاحب نظران دعوت کرده که در تنظيم مقررات شرکت کنند. فکر ميکنم اولين نسخه 5G را بتوانيم سال آينده در ايران اجرا کنيم و خدمات آن را ارائه دهيم، بهعنوان يک مطالبه جدي و نيازمندي کسبوکارها در کشور.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره خدمات ارزش افزوده نيز اظهار کرد: ما در حال جمعبندي پيشنهاداتمان با مرکز ملي فضاي مجازي هستيم. اگر اين جمعبندي به نتيجه برسد، در جلسه کميسيون تنظيم مقررات در روز يکشنبه، تعيين تکليف نهايي کلاهبرداريهاي ارزش افزوده انجام ميشود و در غير اين صورت در جلسه دو هفته بعد بررسي شده و تا قبل از پايان سال 1398، کلاهبرداريهاي ارزش افزوده حتما تعيين تکليف خواهد شد.