باشگاه خبرنگاران/ به نظر ميآيد که شرکت گوگل تلاش دارد تا نگرانيهاي ايجاد شده براي شرکتهاي تنظيم کننده اروپايي در رابطه با قدرت تسلط بر جستوجو را برطرف کند. اخيرا يک منبع تحقيقاتي متوجه شده که اين شرکت قدرتمند فهرستهاي راهنماي سرويسهايي مانند Yelp را براي جستوجو مشاغل در کشورهاي اروپا مانند فرانسه و اسپانيا قرار داده است.
قابليت جديد به اين صورت است که هنگام جستجو گزينه برجستهاي با عنوان Find results on بر روي برچسبي در قسمت بالايي نمايش داده ميشود. شرکت گوگل در نظر دارد با انجام چنين کاري انتقادات وارده از سوي شرکتهاي اروپايي را از ميان ببرد. علت اصلي اين انتقادات نمايش دادن نتايج مخصوص گوگل با اولويت بيشتر بوده است.
اقدامات گوگل براي مقابله با شکايات
بر طبق گفتههاي منابع خبري، شرکت گوگل اين قابليت را در ابتدا داخل آلمان مورد بررسي قرار داده تا پيش از ايجاد آن در بازار با مخاطبين بيشتر مورد آزمايش قرار داده باشد. در حال حاضر هيچ اطميناني وجود ندارد که آيا اقدامات جديد شرکت گوگل ميتواند جلوي انتقادات جديد را بگيرد يا اين که موفق نخواهد شد. در اين لحظه رقابت گوگل با ديگر شرکتها همچنان ادامه دارد، اما منتقدين و تحليلگران معتقدند اقدامات اخير اين ابرشرکت باعث شده تا تنشهاي موجود بين شرکتها کاهش پيدا کند.
گفتني است که شرايط پيش آمده در گذشته نيز به وجود آمده بود. شرکتهايي مانند Yelp و چند نمونه ديگر، از کارها و اقدامات خودخواهانه گوگل در سال ۲۰۱۳ شکايت کرده بودند. با اين حال در گذشته مقامات مربوطه در اروپا چنين پروندهاي را ناديده گرفتند و به آن رسيدگي جدي نکردند. نکته مثبت در شرايط فعلي آن است که شرکت گوگل تلاش کرده تا از ايجاد تنش و مراحل دادگاهي جلوگيري کند و رفتاري جوانمردانه در شغل خود نشان دهد. گفتني است که تحليلگران معتقدند شرکت گوگل همواره تلاش کرده تا از ايجاد شايعات و دقدقههاي غيرضروري دوري کند و وارد حواشي نشود. اين شرکت بر خلاف فيسبوک و ديگر مکانهاي مشابه، بيش از هر برند ديگري تلاش بر حفظ جايگاه و نام خود دارد و ترجيح ميدهد از ايجاد پرونده دادگاهي به دور بماند.
بازار