دیجیاتو/ با افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در برخی شهرهای آمریکا، خرید ماسک در این کشور رشد بی سابقه‌ای داشته است. در این شرایط تعدادی از فروشندگان آمازون قیمت اجناس خود را به شدت افزایش داده اند که با واکنش این کمپانی مواجه شده است.

سودجویی عده‌ای از شرایط اضطراری، برای ما ایرانیان پدیده‌ای آشناست ولی این نوع سودجویی به ایران محدود نمی شود و عواقب آن گریبان آمازون را هم گرفته است. برخی فروشندگان در بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان، با سوءاستفاده از نگرانی مردم از شیوع ویروس کرونا، قیمت ماسک صورت را تا ۴ برابر افزایش دادند. افزایش قیمت ماسک به مدل‌های عادی محدود نمی شود؛ برای مثال بسته ۲۰ عددی ماسک N95 که کارایی بالاتری دارد، تا چند روز قبل ۱۵ دلار قیمت داشت حالا اما کاربران برای خرید آن باید ۶۰ دلار بپردازند.

این رفتار از سوی آمازون بی پاسخ نمانده و به فروشندگان هشدار داده که بر اساس قانون «قیمت‌گذاری منصفانه» حق افزایش بی رویه بهای کالاهای خود را ندارد. بر اساس این دستورالعمل عرضه کنندگان در این سایت نباید بهای کالاها را نسبت به روزهای گذشته به شکل غیر قابل قبولی افزایش داده و به اعتماد مشتریان لطمه بزنند. این سایت به هشدار اکتفا نکرده و حذف ماسک و دیگر اقلام بهداشتی با قیمت های گزاف را نیز در دستور کار قرار داده است.

آمازون همچنین به خاطر نگرانی از تاثیر مخرب کرونا روی حراجی «پرایم دی» ایمیل‌هایی را برای شرکای خود در چین ارسال کرده و از آنها خواسته وضعیت خطوط تولید خود را تشریح کنند. پرایم دی حراجی ویژه ای است که حدود پنج ماه دیگر طی ۴۸ ساعت برگزار شده و سالیانه سود هنگفتی را عاید آمازون می کند.

مساله افزایش قیمت اجناس بهداشتی چین و ایتالیا را به عنوان دو کانون اصلی شیوع ویروس کرونا را نیز درگیر کرده است. رویترز می گوید مقامات پکن در روزهای اخیر صدها شکایت از افزایش بهای ماسک دریافت کرده‌اند و ایتالیایی ها نیز پرونده‌ای را بررسی گرانفروشی در این زمینه تشکیل داده‌اند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم